کد خبر: 306011
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
بازدید 106
انجمن نجوم و آشنایی با ساعت آفتابی

هفتمین نشست برخط انجمن نجوم کانون پرورش فکری استان اصفهان با حضور ناهید حسینی دهقانی کارشناس نجوم و مشارکت برخط ١٠٠ نفر از اعضا و مربیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، ناهید حسینی دهقانی کارشناس نجوم در این نشست مجازی ضمن معرفی قدمت 5 هزار ساله ساعت های آفتابی گفت: بر اساس نوشته های هرودوت منشاء این ابزار های سنجش زمان  به سومری ها و کلدانی ها باز می گردد؛  تقسیم بندی 24 ساعته زمان که امروزه نیز آن را به کار می بریم یادگاری از این اقوام است.


وی افزود: با آغاز تمدن اسلامی – ایرانی، طراحی این ساعت ها با دقت های بیشتری همراه شد. چرا که زمان اوقات شرعی مسلمین را نشان می داد. متاسفانه به دلیل جنگ ها و استفاده از موادی مانند کاه گل، سفال و چوب امروزه نمونه های اندکی از آن دوران در ایران باقی مانده است.

حسینی  ساعت های آفتابی  را به عنوان نمادی از هویت تاریخی – علمی دانست و گفت: ساعت های آفتابی  از تلاقی علم، فرهنگ و هنر به یادگار مانده است.  کاربرد این ساعت ها برای تزیین باغ ها و زیبا سازی نماهای شهری است که علاوه بر زیبایی و نمایش زمان بیانگر تمدن و فرهنگ آن کشور است.

گفتنی است در این نشست مجازی با حضور اعضا و مربیان  جشن تیرگان،  رسم فال کوزه،  تفال به دیوان حافظ و عنوان کردن آرزو ها به شکل نمادین اجرا شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =