مستندسازی جشنواره‌های ادبیات نمایشی و سینمایی ضروری است

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی‌ کودک و نوجوان کانون معتقد است که با مستندسازی و انتشار آثار مقبول جشنواره‌ای، می‌توان راه را برای تولیدات استاندارد فرهنگی هموار کرد.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون، علی‌رضا آقایی با بررسی سمت و سوی محتوایی نمایش‌نامه‌های ارسالی به مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ گفت: بی‌شک نوشتن برای کودک و نوجوان باید در قالب فانتزی باشد و متونی که به دست ما رسیدند از این رگه‌ی بسیار قوی برخوردار بودند. این نویسندگان برای پل زدن به دنیای کودکان این ویژگی را در کارشان تقویت کرده بودند که واقعا چشم‌گیر بود.
به گفته‌ی آقایی، در عین حال دیگر قالب‌ها نیز در آثار رسیده دیده ‌می‌شد.
وی به تنوع موضوعی این آثار نیز اشاره داشت و گفت: طرح موضوع‌های به‌روز در حوزه‌ی کودک و نوجوان تلاشی بود که از سوی این نویسندگان دیده می‌شد. آن‌ها تلاش داشتند متن‌ها و ایده‌های خود را با دنیای امروزی بچه‌ها مطابقت دهند. موضوع‌هایی که کاملا در زندگی آن‌ها دیده و شنیده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در بخش انتخاب، ۳۱۶ نمایش‌نامه بررسی شده است، افزود: نویسندگان از تکنیک‌های مختلف نمایش‌نامه‌نویسی استفاده کرده بودند و البته با توجه به این‌که طرح‌نویسی بیانگر ساختار اصلی نمایش‌نامه است، برخی تکنیک‌ها قابل حدس بود. با این‌حال ما در طرح‌نویسی، دیالوگ‌نویسی نداریم و شخصیت‌پردازی در خلال نمایش‌نامه است که رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت نویسندگان جوان یا تازه‌کار ما تا چه اندازه بر انواع تکنیک‌ها تسلط دارند. تکنیک‌ها درنهایت باید توسط داوران بررسی شود و پاسخ جامع‌تری به این سوال بدهند.
این کارشناس به خلاقیت و ساختارشکنی آثار بررسی شده در این رویداد اشاره داشت و توضیح داد: در بین این آثار طرح‌هایی وجود داشت که خوب پرداخت شده و اصولی بودند. طرح‌هایی وجود داشت که موضوع‌های خوبی داشتند و برخی طرح‌ها ‌گواه این بودند که بعدها نویسنده‌ی آن‌ها، آثار برجسته‌ای خلق خواهد کرد و در همگی این آثار ساختارشکنی قابل لمس بود.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: البته گاهی نیز طرح‌هایی دریافت می‌شود که چارچوب و نقشه‌ی راه در آن معرفی شده، با این‌حال می‌توان در اثر نهایی پرداخت را بررسی کرد. در بین نویسندگان این آثار، نویسندگان جوانی دیده می‌شدند که به نظر می‌رسد اگر درست آموزش ببینند یا حمایت شوند توانایی تولید آثار خوب را دارند. ما در جلسه جمع‌بندی هم متوجه شدیم طرح برای چه کسی است هرچند که داوری بدون نام نویسنده، روی خود آثار صورت گرفت.
 وی تاکید کرد که خروجی جشنواره‌ها باید مستندسازی شود و آثار موفق، منتشر شده و در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار بگیرد. ما می‌دانیم نمایش‌نامه‌نویسان ما اندک‌اند اما اگر جوانان در این راه حمایت شوند می‌توانند جای خالی را پر کنند.
براساس این گزارش، این مسابقه امسال در بخش «تألیفی» این رویداد با موضوع آزاد، در حوزه‌ی اقتباسی آثار چاپ شده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در بخش «قهرمانان وطن» با موضوع‌های (اسطوره من، همچون پدر، مهربان و زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) برگزار شده و علاقه‌مندان، آًثار خود را در بخش‌های انیمیشن، آثار سینمایی بلند و کوتاه و نمایش‌نامه به داوری گذاشته‌اند.
در روزهای اخیر، ترکیب داوران نهایی نیز معرفی شده و کار خود را آغاز کرده‌اند که به‌زودی نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =