انعقاد تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری بین کانون و کمیته امداد استان سمنان

تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری بین کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان منعقد شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مدیران کل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌منظور گسترش هم‌افزایی و تعامل فرهنگی، با یک‌دیگر دیدار و تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری مشترک علمی و پژوهشی، امضا کردند.

در این دیدار که شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ به میزبانی اداره‌کل کمیته امداد استان صورت گرفت، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون سمنان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار و قدردانی از مدیران مجموعه‌ی کمیته امداد استان و شهرستان‌ها بر محتوای فعالیت‌های اجرایی، تأکید و اظهار کرد: عنوان تفاهم‌نامه، آن‌قدر اهمیت ندارد؛ بلکه محور اصلی، محتوای آن است و اتفاقاتی که بر مبنای محتوا قرار است روی دهد که ان‌شاءالله با تلاش‌های صادقانه و هم‌افزایی خوب، اثرگذار باشد و اثرات آن در جامعه لمس و دیده شود.

خدابخشی با اشاره به فعالیت تخصصی کانون در حوزه‌ی فرهنگی، آمادگی هم‌کاری این‌مجموعه در تمامی زمینه‌ها را اعلام و تأکید کرد: مربیان کانون با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات، نجیبانه و صادقانه مشغول فعالیت هستند و از نظر کمّی و کیفی در قالب برگزاری دوره‌های مجازی در جایگاه بسیار خوب و درخور توجه‌ای قرار دارند.

وی در ادامه افزود: آگاهی و امیدبخشی که از شاکله‌های اصلی جامعه‌ی امروز است ایجاب می‌کند تلاش خود را با هم‌افزایی و تعامل، دوچندان کرده و با گسترده‌تر کردن محتوا و عمق‌بخشیدن به فعالیت‌ها در عمل به نتایج خوبی دست یابیم.

خدابخشی در پایان سخنانش تصریح کرد: از آنجایی‌که کمیته امداد، وظیفه‌ی خود را در رسیدگی به محرومان و نیازمندان در بُعد مادی با گستره‌ی وسیع به انجام می‌رساند تسرّی آن در بُعد فرهنگی و تربیتی که مکمل؛ بلکه با اولویت بیش‌تر و پیشران تأثیرگذاری در فعالیت‌ها را رقم می‌زند با این تعامل و هم‌افزایی، مدل خوبی از تلاش‌های جهادی را الگوسازی کنیم.

نیاز فکری و روحی‌روانی کودک در اولویت است

محسن مسعودیان‌راد مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان سمنان در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار اظهار داشت: در ارتباط با توسعه کانون‌های فرهنگی گام‌های مثبتی برداشته شده و امید است که در مناطق محروم نیز گسترش یابد.

وی با تأکید بر اهمیت محتوای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، بیش‌ترین نیاز را در گروه سنی کودکان و نوجوانان، عنوان و خاطرنشان کرد: نگاه کمیته امداد به مسأله‌ی فقر، صرفاً نگاه مالی - معیشتی و توجه به نیازهای زیستی است و از مسائل روحی، روانی و نیازهای فکری‌ و فرهنگی، فاصله گرفته و به‌ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان این نیاز بیش‌تر احساس می‌شود؛ در حالی‌که برای رفع این نیازها بایست فقر بین نسلی را با تفکر غنی و توانمندسازی شده ابتدا بین کودکان و نوجوانان انجام دهیم.

مدیرکل کمیته امداد کانون استان سمنان در ادامه افزود: نوع تربیتی که خانواده‌ها برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند در برطرف‌کردن نیازهای فکری و فرهنگی و ایجاد روحیه شهامت، شجاعت و... نقش بسزایی دارد و فردی که آگاهی و محبت را از کودکی دریافت کند بی‌شک خلاء محبت ندارد و در آینده با بحران خودکم‌تربینی‌ها، حقارت‌ها و خطاهای رفتاری روبه‌رو نخواهد شد.

مسعودیان‌راد یادآور شد: نیاز فکری و روحی‌روانی کودک نسبت به نیاز جسمی او در اولویت است و کودک با اسباب‌بازی‌هایش اقناع می‌شود و مسئولان حوزه‌ی فرهنگی بایست مطابق نیازهای کودکان و ذائقه‌ی فکری آن‌ها، طرح و برنامه‌ی هدفمند، اجرا کنند تا تحولی در فعالیت‌های فرهنگی در سایه تعامل با کانون پرورش فکری صورت گیرد.

مدیرکل کمیته امداد کانون استان سمنان تصریح کرد: نگاه ما به این تفاهم‌نامه، صوری و نمایشی نیست؛ بلکه قصد داریم مدلی از آن ایجاد شود تا در راستای شعار «انسان‌سازی و توانمندسازی»، قابلیت تعمیم در کشور را داشته باشد.

کانون پرورش فکری، مرکز تخصصی برای کودکان و نوجوانان است

سعید اسعدی معاون فرهنگی کمیته امداد استان سمنان با اشاره به عضویت خود در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، اظهار داشت: نگاه من به این‌مجموعه، نگاهی بسیار مثبت است و سابقه‌ی ذهنی خوبی از آن دارم و وقتی نام کانون به گوش می‌رسد خاطرات خوش دوران کودکی تداعی می‌شود و ناخودآگاه لبخندی از روی رضایت روی لب‌ها می‌نشیند.

وی در ادامه با بیان این‌که کانون یک محیط فرهنگی و تنها مرکز تخصصی برای مخاطبان کودک و نوجوان است، تأکید کرد: اگر در بخش فرهنگ به‌ویژه در دوران کودکی، سرمایه‌گذاری شود بی‌شک در آینده، کم‌تر هزینه خواهد شد و شاهد مثال آن اعضای برجسته‌ی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری است که جایگاه شغلی و اجتماعی خوبی در جامعه‌ی امروز دارند.

معاون فرهنگی کمیته امداد استان سمنان یادآور شد: امید است که تفاهم‌نامه‌ی هم‌کاری با کانون، منجر به نخبه‌پروری بین مددجویان شود و بر این اعتقادیم که اگر نقطه‌ای را در خانواده‌ای پیدا کنیم، روی آن تمرکز کرده و نقاط توانمندساز را بدون حمایت‌های بیرونی در خانواده‌ها شناسایی کنیم و باور داریم که توانمندی فکری مقدم بر تمامی توانمندی‌ها است و با این دیدگاه انتظار می‌رود که با توانمندسازی فکری و فرهنگی کودکان در توانمندسازی اقتصادی خانواده‌ها نیز مؤفق‌تر عمل کنیم.

اسعدی در پایان سخنانش با اشاره به راه‌اندازی مرکز نیکوکاری ویژه کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری استان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از منظومه‌ی توانمندسازی خانواده‌ها به‌ویژه توانمندی‌های فکری، روانی، استعدادیابی و فرهنگی در راستای تعهدات این تفاهم‌نامه از سوی کانون پرورش فکری انجام شود تا سهم فرهنگ را بیش‌تر از حد خود در سبد هزینه‌ خانواده‌های ایرانی ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی کانون سمنان نیز در این دیدار با ارائه گزارش کوتاهی از بازدیدهای صورت‌گرفته از مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و کانون‌های فرهنگی کمیته امداد شهرستان‌های شاهرود و  دامغان، وظیفه‌ی اصلی کانون پرورش فکری را کشف و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان، عنوان و اظهار کرد: در اجرای طرح ملی «هاتف» با هدف هدایت استعدادها و توانایی‌های فردی، ویژگی‌های فردی، خانوادگی، استعداد و توانمندی‌های کودک و نوجوان مشخص می‌شود تا مربی بداند عضو در چه زمینه‌هایی امکان رشد دارد.

فروهر معدنی در بخش دیگری از سخنانش به استقبال کودکان و نوجوانان مددجوی کمیته امداد در کنار سایر کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان به‌ویژه در شاهرود، دامغان و سرخه اشاره و درخصوص ارسال فراخوان‌ها، مهرواره‌ها و جشنواره‌های کانون به کمیته امداد برای شرکت فرزندان پرسنل و مددجویان تحت پوشش این اداره‌کل و هم‌چنین ایجاد بستر و شرایط مناسب برای حضور آن‌ها در کارگاه‌های برخط تخصصی و... اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه در راستای بسط و گسترش فرهنگ ایرانی‌اسلامی و نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی و انسانی، پرورش و باروری استعدادها، نخبه‌پروری و توانمندسازی نسل کودک و نوجوان خانواده‌ی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، منعقد و مقرر شد بر اساس آن، تعهداتی در زمینه‌ی ترغیب و ایجاد بستر مناسب برای بهره‌مندی حداکثری کودکان و نوجوانان تحت حمایت و فرزندان کارکنان کمیته امداد از برنامه‌های آموزشی کانون و شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌ها، در اختیار قراردادن امکانات و فضای کانون‌های فرهنگی و تربیتی برای برگزاری مراسم و کارگاه‌های تخصصی کانون، هم‌کاری و تعامل برای راه‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی کودک و نوجوان در یکی از مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سمنان، تبلیغ و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و طرح‌های کانون در طی سال از طریق فضای مجازی، سیستم پیامکی، نرم‌افزار اداری، هم‌کاری در کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان تحت حمایت کمیته امداد از سوی مربیان کانون، ترویج و بسط فرهنگ کتابخوانی در مناطق محروم و روستاهای تحت پوشش کانون، برگزاری کارگاه تخصصی  متناسب با شرایط و نیازهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و... اجرایی و عملیاتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =