ویژه‌برنامه‌ی «این‌جمعِ دوست‌داستنی» در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی «این‌جمعِ دوست‌داستنی» در آستانه‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی مجازی «این‌جمعِ دوست‌داستنی» به‌همت کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری سمنان با رویکرد بزرگ‌داشت مهدی آذریزدی و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در آستانه‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ، برگزار و با استقبال اعضا و مربیان کارگاه شعر و داستان مراکز فرهنگی‌هنری و هم‌چنین مربیان علاقه‌مند به ادبیات کودک و نوجوان روبه‌رو شد.

در این برنامه که نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان، انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری، مریم اسلامی، فرزانه رحمانی، فروغ شایگان و حسین تولایی شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و کارشناسان انجمن‌های ادبی کانون کشور حضور داشتند، مهرناز نصیری کارشناس ادبی کانون استان سمنان ضمن قدردانی از اعضا، مربیان و رابطان ادبی استان که سهمی در تهیه و تولید محتوای این برنامه داشتند، به تاریخچه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و جهان پرداخت.

نصیری در ابتدای سخنانش اظهار داشت: ادبیات کودک ‌و نوجوان به نوشته‌ها و سروده‌های ادبی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان می‌گویند که هم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه، مانند لالایی‌ها، مثل‌ها، قصه‌ها است و هم داستان‌ها و نمایشنامه‌ها و اشعار و نیز نوشته‌هایی در زمینه‌ی دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی را دربرمی‌گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می‌آورند.

وی درخصوص ویژگی‌های مهم ادبیات کودک و نوجوان گفت: این ادبیات با زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است، به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می‌کند و اهمیت تصویر را برای کودک و نوجوان برابر با اهمیت نوشته می‌داند و همواره بخشی از پیام را با تصویر بیان می‌کند.

نصیری، مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان را آماده‌کردن کودک برای شناختن، دوست‌داشتن و ساختن محیط، شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی و میل به اعتلای مدام، سرگرم‌کردن و لذت‌بخش بودن، علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد عادت به آن، ایجاد و تقویت صلح در جهان عنوان و خاطرنشان کرد: تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در همه‌ی کشورهای جهان، چهار مرحله داشته است که عبارت است از آفرینش و انتقال آثار ادبی به‌صورت شفاهی، گردآوردن و و نوشتن آثار ادبی شفاهی، پدید آوردن آثار ادبی با الهام از آثار شفاهی و آفرینش آثار ادبی ویژه‌ی کودک و نوجوان.

وی در ادامه یادآور شد: فولکلور یا فرهنگ عامه هم‌چنان که سرآغاز پیدایی همه‌ی هنرهاست، سرآغاز ادبیات و به‌خصوص ادبیات کودکان است. لالایی‌ها، مثل‌ها، ترانه‌های کودکان، افسانه‌های خردسالان، داستان‌های ماجرایی و حماسی و عاشقانه و اسطوره‌ها که همه زائیده‌ی تخیل و تفکر مردم اعصار مختلف هستند؛ بنیاد و اساس ادبیات کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد.

نصیری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مراد از ادبیات کودکان به معنی واقعی آن؛ یعنی نوشته‌هایی که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد، به زبان و نثری مناسب سطح سواد کودکان نوشته شده و معمولاً همراه با تصاویر است، به‌عنوان یک شکل ادبی مستقل تقریباً از نیمه‌ی دوم سده‌ی هجدهم میلادی در جهان پدید آمده است.

گفتنی است، بیان تاریخچه‌ی ادبیات کودک و نوجوان در ایران، چگونگی جمع‌آوری داستان‌های عامیانه‌ ایرانی، زمینه‌های ادبیات نوین کودک در دوره‌ی مشروطه، پایه‌گذاری ادبیات نوین کودک و بررسی ادبیات در دهه‌های ۳۰ تا ۷۰ در ایران، معرفی انواع ادبیات کودک و نوجوان در قالب داستان، غیر داستان و شعر، معرفی شاعران و نویسندگان برجسته‌ی کانون کشور و خوانش اثر با صدای خود شاعر، تولید محتوا با موضوع روز بزرگ‌داشت ادبیات کودک و معرفی شخصیت زنده‌یاد مهدی آذریزدی و... از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =