نقد آثار طنز اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

کارشناس انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان استفاده از «تجربه‌های زیستی» نویسنده را یکی از عوامل مهم موفقیت در پدیدآوردن داستان‌های طنز عنوان کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌ویکمین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن در این نشست، که به منظور بررسی آثار طنز اعضا صورت گرفت، استفاده از زبان محاوره در داستان را جایز ندانست و گفت: زبان داستان باید یک‌دست و ادبی باشد و استفاده از «زبان شکسته» در داستان تنها در نوشتن گفت‌وگوهای داستان مجاز است.

عباس قدیرمحسنی در ادامه با بیان این نکته که: نویسنده باید در مورد چیزهایی بنویسد که دیده، تجربه کرده و یا در پیرامون او اتفاق افتاده، گفت: استفاده از تجربه‌ی زیستی یکی از راه‌های سوژه‌یابی است که نویسنده با استفاده از خلاقیت و بهره‌گیری از تکنیک‌های داستانی می‌تواند این تجربه را در قالب داستان ارایه دهد.

نویسنده‌ی داستان «زمین روی دوش بابای من بود» از «بزرگنمایی و تضاد» به عنوان دو عنصر اصلی در داستان نام برد و افزود: معمولا در طنز ما وارد یک ماجرای داستانی می‌شویم که در آن تعادل زندگی به هم می‌خورد و نویسنده در این مسیر می‌تواند از هر چیزی که به جذابیت داستان کمک می‌کند، بهره ببرد.

مطالعه، تمرین، انتخاب موضوع، شروع و پایان‌بندی هوشمندانه و خوب و حفظ خط داستانی از جمله توصیه‌های قدیرمحسنی به اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود.

گفتنی است عباس قدیرمحسنی لیسانس ادبیات داستانی، فوق لیسانس ادبیات کودک و نوجوان و نویسنده‌ی بیش ازچهل عنوان کتاب برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان است که عنوان برگزیده را در جشنواره‌های کتاب سال سلام، شهید غنی‌پور، مطبوعات کودک و نوجوان و... به دست آورده است.

از آثار منتشر شده‌ی قدیرمحسنی می‌توان به مجموعه قصه‌های عهد بوق، قصه‌های غولی، یادداشت‌های یک بچه نخستین باهوش، توی شکم این گرگ چه خبراست، کرمالویی، قصه‎های آقا کله پوک، دزد یک چشم و شاه خل‌ها و یک آدم یک دماغ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =