«نقد آثار» موضوع بیست‌ودومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

بیست‌ودومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با حضور مسئول بخش کارگاه داستان آفرینش‌های ادبی ستاد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست انجمن نویسندگان نوجوان استان با دستور کار «نقد آثار» برگزار شد.

کارشناس انجمن، که با توجه به آثار ارایه شده نکاتی را به صورت ویژه و در راستای نقد داستان‌ها به اعضا یادداشت کرده بود، «مستقیم‌گویی» را یکی از عواملی خواند که می‌تواند به داستان آسیب برساند و برای در امان ماندن داستان از آن گفت: با فضاسازی و استفاده از ظرفیت عناصر داستان می‌توان خواننده را به فضای داستان وارد کرد.

شراره هاشم‌دباغیان راه‌های تقویت این توانایی‌ها را مطالعه و تمرین فراوان دانست و گفت: خواندن زیاد آثار بزرگان و تمرین مداوم می‌تواند نویسنده را برای نوشتن آثاری که مخاطب آن را می‌پذیرد و با آن همراه می‌شود، آماده کند.

وی افزود: البته لازم است در این مسیر از نقد نترسیم و با استقبال از آن، در جهت بهبود کیفیت آثار خود بهره ببریم.

انتخاب زاویه دید مناسب یکی دیگر از توصیه‌های کارشناس انجمن بود که در این‌باره گفت: نویسنده با درک درست از آن، به عنوان یکی از عناصر بسیار مهم داستان، می‌تواند به توفیق اثر خود امیدوار باشد.

وی هم‌چنین در خصوص روابط علی و معلولی داستان «منطق» را عنصر اساسی این بخش معرفی کرد و در بخش دیگری از سخنان خود به نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد که در شخصیت‌پردازی داستان کوتاه، با توجه به شرایط آن، به گونه‌ای عمل نکنند که مخاطب دچار سردرگمی شود.

هاشم‌دباغیان در پایان سخنان خود با تشبیه آثار اعضای انجمن استان به تابلوهای نقاشی، تلاش‌های مربیان در پیشرفت اعضا را چشمگیر دانست و ضمن تشکر از آنان برای نویسندگان نوجوان کانون آرزوی موفقیت کرد.

گفتنی است شراره هاشم‌دباغیان، دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان است که مسئولیت بخش کارگاه داستان آفرینش‌های ادبی ستاد را برعهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =