«خوب دیدن و خوب شنیدن و خوب خواندن» رمز موفقیت در داستان‌نویسی

اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان سیستان و بلوچستان در کارگاه نقد آثار با رازهای نوشتن یک داستان خوب آشنا شدند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌وسومین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان استان برگزار شد.

مدرس این نشست آشنایی با عناصر داستان و به کارگیری مناسب آن در اثر را یکی از ضرورت‌های داستان‌نویسی دانست و گفت: هر داستانی برای شکل‌گیری خود از عناصر مشخصی تشکیل می‌شود زیرا این عناصر اجزای بنیادین تشکیل دهنده‌ی اثر هستند و نویسنده با خلاقیت خود، در به کارگیری آنها، می‌تواند داستان را بیافریند.

مژگان بابامرندی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شخصیت‌پردازی، توجه به سن و جنس شخصیت‌ها، منطقه‌ی زندگی و فرهنگ مردم را برای نوشتن یک اثر قابل قبول بسیار مهم دانست و تاکید کرد که گفت‌وگوها مناسب با جنبه‌های گوناگون شخصیت‌ها نوشته شود تا باورپذیر باشد.

وی هم‌چنین توصیه کرد: در خصوص چیزهایی که خواننده‌ی اثر دریافت می‌کند، توضیح بیشتری ندهیم زیرا هم به مخاطب احترام گذاشته‌ایم و هم داستان ما «ایجاز» خوبی خواهد داشت.

نویسنده‌ی «چرا خورشید گریه می‌کرد» آشنایی کامل با مکان و محل اتفاق افتادن داستان را یکی دیگر از بایدهای کار صاحب اثر عنوان کرد و افزود: ارایه‌ی یک توصیف کامل از فضایی که داستان در آن جریان دارد در استقبال مخاطب از داستان بسیار موثر خواهد بود.

بابامرندی با معرفی چند کتاب به اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: مطالعه‌ی کتاب به ما نشان می‌دهد که چقدر باید تلاش کنیم تا موفق شویم.

صاحب اثر «راز چه مزه‌ای می‌دهد» در پایان سخنان خود با اشاره به آثار اعضای انجمن استان، آنها را دارای سطح قابل قبولی دانست و به داستان‌نویسان توصیه کرد برای کشف رمز موفقیت در داستان‌نویسی به سراغ «خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب خواندن» بروند.

استفاده از تعلیق، تسلط بر دستور زبان و شناخت نثر دیگر نکاتی بود که بابامرندی مجهز بودن به آنها را برای هر نویسنده‌ای واجب دانست.

گفتنی است مژگان بابامرندی نویسنده‌ی داستان، به ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان، است که جایزه‌ها و رتبه‌های متعددی را در رویدادهای ادبی چون جشنواره ادبی «کام یوسف»، جشنواره «کتاب سلام»، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و... کسب کرده است.

از این نویسنده، هم‌چنین، ۱۸ اثر منتشر شده که از آن جمله می‌توان به: هر سال قبل از زنگِ اول، اسمِ سرخپوستیِ من، مامانم گُم‌شده است، خانم شاعر و آقای بتهوون و... اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =