کد خبر: 306454
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
بازدید 119
داستان، بازآفرینی زندگی انسان‌هاست

داستان، بازآفرینی زندگی‌ انسان‌هاست و مطالعه کتاب امکان سرک‌کشیدن و شراکت در تجربه‌های شیرین دیگران را فراهم‌می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، شراره دباغیان، نویسنده و منتقد ادبی در هم‌نشینی مجازی با اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان با بیان این مطلب افزود: چنان‌چه بخواهیم نویسنده و منتقد خوبی باشیم، نیازمند خواندن و مطالعه آثار نویسندگان بزرگ هستیم.

دباغیان در توضیح سخنان خود اضافه‌کرد: مطالعه آثار نویسندگان نام‌آشنا وخواندن فیلم‌نامه، بستری مناسب برای آشنایی با الگوهای زبانی، فرم و شکل نوشتن فراهم‌کرده و در قامت بهترین کارگاه‌های آموزشی نقش‌آفرین است.

وی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی فلسفه و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است به شاخصه‌ی داستان‌های مدرن و کلاسیک و تبیین تفاوت‌های این آثار پرداخت و گفت: شخصیت‌پردازی، توصیف‌های زیبا، شیوه روایت هنرمندانه و زاویه دید مناسب، از برجستگی‌های آثار کلاسیک است و مطالعه آثار مدرن نیزنقشی اساسی در ارایه‌ی الگوهای به‌روز زبانی دارد.

نویسنده کتاب «ماهی سیاه» برهمین اساس، مطالعه هم‌زمان آثار کلاسیک و مدرن را سازنده خواند و با تاکید بر ضرورت به‌گزینی آثار و مطالعه هدف‌مند اظهارداشت: انتخاب داستان‌های برتر هر نویسنده، لازم و ضروری است و با توجه گستردگی آثار عرصه‌ی ادبیات، ناگزیریم از این نقطه آغازکنیم.

او در همین‌حال به نقد و بررسی آثار داستانی اعضا پرداخت و با مهم توصیف‌کردن شروع مناسب داستان‌گفت:  توجه به این نکته، دارای اهمیت ویژه‌ای است و نقشی غیرقابل‌انکاری در جذب مخاطب‌دارد.

این نویسنده و داور مسابقه‌های ادبی درعین‌حال، از شیوه‌های مختلف ورود به داستان سخن‌به‌میان‌آورد و افزود: عدم تعادل اولیه داستان و قابلیت‌های آن برای گسترش نیز اهمیت‌دارد و می‌تواند در جذب و جلب نظر خواننده نقش‌داشته‌باشد.

لزوم پای‌بندی به الزامات نوشتن و استمرار در این مسیر، ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه میهمان برنامه قرارداشت و وی با تشبیه نگاه نویسنده مطرح به دوربین گفت: نگریستن از لنز و پرهیز از حس‌آمیزی بیش‌از اندازه واژگان، از اولویت‌هاست و در این مسیر لازم است با دوری‌گزینی از رنگ و لعاب‌های شاعرانه، به زبان روشن و گویای داستان کمک‌کنیم.

این نویسنده و منتقد ادبی هم‌چنین، شکستن قاب‌های کهنه داستان‌نویسی، ضرب‌آهنگ مناسب، باورپذیری، پیوستگی و پیش‌گیری از لورفتن نقطه‌ی پایانی داستان را مهم ارزیابی‌کرد و مطالعه پیوسته کتاب و بهره‌مندی از این موهبت بزرگ بشری را لازم و ضروری خواند.

حمیرا خدابنده، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز از حاضران این نشست مجازی بود و ضمن  تبریک عیدسیعد قربان و ابراز خرسندی از همراهی میهمان برنامه گفت: آرزومندم در روزهای پساکرونا، شاهد گردهم‌آیی دوباره صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات و اعضای  انجمن ادبی باشیم.

اشتراک‌گذاری داستان‌های ۴ عضو به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون و نقد آثار از سوی میهمان برنامه، پایان‌بخش این نشست مجازی در روز سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =