نیازمند درک زبان و الفبای موسیقی هستیم

موسیقی، نقش به‌سزایی در جذب علاقه‌مندان نمایش دارد و از این رو برای خلق‌آهنگ‌های موزون و مناسب، نیازمند درک زبان و فراگیری الفبای این هنر زنده و پویا هستیم .

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، دومین گردهم‌آیی مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون گیلان در سال ۱۴۰۰ با حضور نوشین فرهادی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان برگزارشد و «نقش ریتم و موسیقی در صحنه»، موضوع محوری این نشست به‌شمارمی‌رفت.

فرهادی برهمین اساس نیز به نقش و جایگاه موسیقی در جلب‌نظر مخاطب پرداخت و با بیان ‌این‌که هر ساز، دارای پیام تصویری منحصر به خود است، افزود: چینش این خروجی‌های دیداری و ترکیب این تصاویر می‌تواند درهمراه‌سازی هرچه‌بیش‌تر تماشاگر موثر باشد.

این کارگردان و عروسک‌ساز در این ارتباط توضیح‌داد: آن‌چه برای برای یافتن آهنگ و شناخت مناسب از سوی صداپیشه، عروسک‌گردان و نوازنده لازم و ضروری‌ به‌نظرمی‌رسد، درک زبان و الفبای این ابزار هنری و شناخت نسبی از ریتم‌های ساده موسیقیایی است.

این فعال عرصه‌ی نمایش در همین‌حال اشاره‌ای به مخاطبان کودک و نوجوان کانون پرورش فکری داشت و با تشریح ویژگی فرم‌های درون‌گرا و برون‌گرا در موسیقی‌گفت: اعضای کانون با فرم‌های برون‌گرا و برانگیزنده‌، همراهی بیش‌تری دارند و برهمین اساس نیز نیازمند بهره‌گیری از این فرم و مدیریت فضای نمایش هستیم.

وی درعین‌حال، پیش‌گیری از غلبه موسیقی بر نمایش را یک ضرورت خواند و اظهارکرد:موسیقی و نمایش، از هنرهای زنده محسوب‌می‌شوند و استفاده متوازن و هدف‌مند از این هنرها و هم‌چنین، نگاه ویژه به موتیف و بهره‌گیری ازظرفیت‌های آن برای بسط و گسترش اثر در اولویت قراردارد.

دیگر بخش سخنان میهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان گیلان به پیشینه‌ و کارکردهای موسیقی در گذشته و حال اختصاص‌داشت و فرهادی با تاکید بر ضرورت‌ خلاقیت‌ورزی و استفاده هوشمندانه از ابزار در جهت خلق شخصیت، طراحی صحنه و تولید موسیقی افزود: هویت‌بخشی به اشیاء می‌تواند در ارایه‌ی نمایش‌های بدیع و پاسخ‌گویی به خواسته‌های مختلف مخاطبان نقش‌آفرین‌باشد.

اشتراک‌گذاری آثار مختلف نمایشی و نقد بررسی این آثار، ازدیگر برنامه‌های اعضای انجمن هنرهای نمایشی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =