بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان به کار خود پایان داد

برگزیدگان مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان کرمان شناخته شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، همزمان با پخش زنده مراسم اختتامیه جشنواره ۲۳ در مرحله استانی از صفحه اینستاگرام و کانال آپارات کانون کرمان، ۱۹ قصه‌گوی برگزیده استان کرمان در رده‌های سنی «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها»، «زنان و مردان» و «دختران و پسران» معرفی شدند.

بنابر این خبر، در بخش «قصه‌های آیینی و سنتی» گروه «دختران و پسران»، سحر طاهرنژاد از شهربابک رتبه اول، فاطمه‌زهرا علی‌توکلی از عنبرآباد رتبه دوم، فاطمه‌زهرا سالاری از بردسیر رتبه سوم و دلارام دبیر از عنبرآباد شایسته تقدیر شناخته شدند و همچنین سعیده جهانشاهی از سیرجان رتبه اول، فاطمه محمدی‌زاده از کرمان رتبه دوم، رقیه صفاری از پاریز رتبه سوم، معصومه اسدی‌ترشاب از بردسیر شایسته تقدیر بخش «قصه‌های کلاسیک و مدرن» این رده سنی اعلام شدند.

این‌در حالی است که، شبنم سیدی از کرمان رتبه اول، سودابه صابری از رفسنجان رتبه دوم، فرزانه ایران‌نژاد از سیرجان رتبه سوم و محمد ستوده‌نیا کرانی از سیرجان شایسته تقدیر بخش «قصه‌های‌ کلاسیک و مدرن» رده سنی «زنان و مردان» و لیلی خسروی از بردسیر رتبه اول، مهری خسرویان از چترود رتبه دوم و سیدعلی حسینی‌نسب از بردسیر رتبه سوم بخش «قصه‌های آیینی و سنتی» این گروه شناخته شدند.

همچنین، در بخش «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» صغری خواجویی‌نژاد از سیرجان رتبه اول، مهین شهمرادزاده از کرمان رتبه دوم، اشرف شمشیری از رفسنجان رتبه سوم و فاطمه یوسف‌زاده از کوهبنان رتبه شایسته تقدیر را کسب کردند.

این مراسم اختتامیه مجازی از باغ‌عمارت فتح‌آباد با معرفی مکان و قصه‌گویی قصه‌های «خاله سوسک خوش‌شناس» از سعید جهانشاهی و «نیت» از شبنم سیدی و گفتگو با محسن روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و ارتباط مجازی با بردسیر و مراد یاری‌دهنوی دکترای تعلیم و تربیت و سخنرانی پیرامون «چیستی، چرایی و چگونگی فلسفه‌ورزی در قصه‌گویی» ادامه یافت.

برهمین اساس، رونمایی از تمبرهای اختصاصی برگزیدگان ملی جشنواره‌های قصه‌گویی دوره‌های پیشین شامل آرام امینی نفر اول جشنواره نوزدهم، محمدجواد جعفری سیرچی نفر دوم جشنواره بیستم، فائزه خسروی نفر سوم جشنواره بیست‌ویکم، مریم منصوری نفر اول جشنواره بیست‌ودوم و مریم کرمی‌نژاد رنجبر نفر دوم بخش ۹۰ ثانیه‌ای کانون زبان ایران جشنواره بیست‌ودوم بخش دیگری از مراسم اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان بود.

همچنین، در این آیین مجازی از مرکز فرهنگی‌هنری کانون عنبرآباد با ارسال ۱۷ اثر به دبیرخانه قصه‌گویی و دو اثر برگزیده، مرکز فرهنگی‌هنری کانون پاریز با ارسال ۱۶ اثر و یک برگزیده، مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهربابک با ارسال ۱۵ اثر و یک برگزیده و انجمن قصه‌گویی زیر گنبد کبود سیرجان با چهار برگزیده به عنوان مروجین قصه‌گویی تجلیل شد.

گفتنی است طاهره گرمسیری، زهرا استادنارویی و زهره ده‌یادگاری هیات داوران بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان را برعهده داشتند و زهره ده‌یادگاری نماینده انجمن قصه‌گویی در استان کرمان بیانیه هیات داوران را به شرح ذیل قراعت کرد:

« به نام خدایی که خود قصه‌گوست

به عادت هر سال، تابستان را به قصه آراستیم به جشنواره‌ی دیر آشنای همیشگی، دل‌مان تپید برای حوض بزرگ قصه‌گویی که بچه‌ها دورش بنشینند و ما به دست برهم‌زدنی قصه آغاز کنیم، چشم در چشم

اما این بار به خیال حضور بچه‌ها چشم دوختیم به صفحه‌ای که قرار بود آن سویش چشم و گوش‌های منتظر باشد، مسیر رسیدن‌مان خط‌های نامرئی مجازی بود و دلخوشی‌مان لبخندها و پاسخ‌های خیالی بچه‌هایی که دور دور بودند از نگاه‌مان ...

مسافر افسانه‌ها از کدام واژه می‌آیی!

با کدام قصه همسفری، از پستوی کدام مادربزرگ هدیه آورده‌ای؟ ما را تا آسمان تا زیر نورعبادت، تا کهکشان دل‌هایی که بلورهای نقره‌ای‌شان از هر کلمه یک جمله می‌سازد و هر جمله یک قصه است.

ضمن قدردانی ویژه از همه برگزارکنندگان مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان کرمان و قصه‌گویان عزیزی که از نقاط  دور و نزدیک استان پهناور کرمان به صورت مجازی در جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده‌اند، توجه قصه‌گویان عزیز را به نکاتی جلب می کنیم. نکاتی که با هدف ارتقاء قصه‌گویی، رفع آسیب‌های این حوزه و حرکت به سمت اهداف والای این هنر ارزشمند که همانا تمرین زندگی و ساختن آینده بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و اخلاقی است بیان می‌شود.

جا دارد از توجه خوب قصه‌گویان استان کرمان  در موارد ذیل تشکر و قدردانی شود؛

۱- توجه مناسب به فرهنگ بومی و میراث فرهنگی استان کرمان و اصالت قصه‌ها

۲- پرورش و تربیت نسل جدید قصه‌گویان

۳- توجه ویژه به اجرای  فعالیت نقالی در دو گروه نوجوان و بزرگسال

۴- تشکرو قدردانی از مدیرکل محترم استان جناب آقای روحی، معاون محترم فرهنگی خانم خداترس، کارشناسان محترم و مربیان عزیز که مروج و حامی بسیار خوب جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی استان کرمان بودند.

هیئت داوران جشنواره توجه قصه‌گویان را به نکات مهم زیر جلب می‌نماید:

۱- اساس قصه‌گویی بر شالوده‌ی قصه بنا نهاده شده است. تنها با انتخاب یک قصه‌ی خوب می‌توان به یک اجرای خوب امیدوار بود. از این رو دقت در انتخاب قصه‌ی مناسب مهمترین رکن قصه‌گویی است.

۲- پرهیز از حفظ کردن متن قصه و درونی کردن قصه

۳- توجه به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی

۴- استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های فردی و وجودی قصه‌گو

۵- استفاده بهینه از زبان بدن و ابزار وجودی، پرهیز از مبالغه و توجه به رعایت مرز بین نمایش و قصه‌گویی

۶- توجه به نیاز، سلیقه وعلاقمندی کودک و نوجوان امروز

۷- توجه به فنون و عناصر قصه‌گویی

۸- خلاقیت در قصه‌گویی به گونه‌ای باشد که نقش قصه‌گو مشخص باشد و به درک بهتر قصه کمک کند

     کلام آخر اینکه مهارت‌ها در قصه‌گویی به دست نمی ‌آید الا به تمرین و تکرار.

       هیئت داوران بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی استان کرمان

زهره ده یادگاری، زهرا استاد نارویی و طاهره گرمسیری»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =