کد خبر: 307306
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
بالابردن جایگاه مربی در کانون نیازمند فرهنگ‌سازی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به ضرورت حفظ کرامت مربیان تمام‌وقت و پاره‌وقت این مجموعه عنوان کرد که هدف اصلی کانون ارتباط موثر با مخاطب است و این مهم از سوی مربیانی رخ می‌دهد که در تعامل مستقیم با مخاطبان کانون هستند. با این نگاه باید دانست مربیان شغل اصلی و مهم این مجموعه را بر عهده دارند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، نخستین وبینار سراسری کارشناسان هنری کشور صبح روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در حالی برگزار شد که محمود مروج در این نشست رویکرد مدیرعامل کانون را مرکز محور بودن، مربی محور بودن و عضو محور بودن مجموعه خواند.
او گفت: معاونت فرهنگی کانون در خدمت مراکز فرهنگی‌هنری است و مرکز در خدمت کودکان است. این رویکردی است که در سیاست‌های کانون تعریف شده است و اگرچه تاکنون مغفول مانده است اما اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بحث مرکز محور بودن تنها یک مفهوم ساده نیست، بلکه باید برنامه‌ریزی‌هایی جدی از سوی مجموعه ستادی، معاونت‌ و استان‌ها صورت بگیرد تا محور بودن مربی و کودکان و نوجوانان مشهود باشد. اگر هدف نهایی ما بر اساس اساس‌نامه، بهره‌مندی کودکان و نوجوانان بوده است باید بگوییم که در این راستا همه‌جانبه و موفق عمل نکرده‌ایم. بسیاری از طرح‌ها ستادی هستند و کودکان و نوجوانان بهره‌ای از آن نمی‌برند.
مروج تاکید کرد: برای رسیدن به این مهم باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار داد و از زوایا و ابعاد گوناگون به آن پرداخت. در همین راستا به مشارکت کارشناسان در سراسر کشور نیازمندیم تا در مناطق خود خلاها و ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنند.
مروج تاکید کرد که شغل اول و مهم کانون را مربیان فرهنگی بر عهده دارند با این حال این تصویر در ذهن همگان شکل نگرفته است و نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد. در عین حال مشخص است که کانون با مخاطب‌شناسی می‌تواند طرح‌های خود را اجرایی کند.


در ادامه این نشست مروج به یکی از چالش‌های مهم مربیان کانون اشاره داشت. وی گفت: بسیار دیده می‌شود که مربیان از اینکه نمی‌توانند پست کارشناسی دریافت کنند، گِله دارند. اما این در ذهن فرهنگ سازمانی ما باید جا پیدا کند که نفر اول کانون مربی است و تمرکز ما باید این باشد که مربی از لحاظ مادی و معنوی مورد تکریم قرار بگیرد تا پست‌های سازمانی بیانگر جایگاه افراد نباشند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش دیگری از سخنان خود را به کمرنگ‌شدن جریان‌های هنری در کانون اختصاص داد. وی کارشناسان هنری را از رکن‌های مهم کانون خواند، چرا که کانون از بدو تاسیس خود با واژه و مفهوم «هنر» گره خورده است.
مروج گفت: از لوگو کانون تا ساختمان کانون همه چیز با هنر عجین شده است و خدمات کانون و خادمان آن باید با هدف تقویت این جریان باشد. بخشی از این مهم با فعالیت ستادی میسر است و بخشی از آن به گفتمان و جریان‌سازی نیاز دارد.
وی از کارشناسان هنری خواست تا در تبیین این مفهوم که نباید کارشناسی و فعالیت هنری تبدیل به شغلی اداری شود تلاش کنند.
در پایان این سخنان بر تقویت فعالیت‌های مراکز تاکید شد. مروج با بیان اینکه کاستی‌هایی در ارسال گزارش به ستاد وجود داشته است، گردآوری و پژوهش در اطلاعات را امری مهم در حل چالش‌ها و ایجاد نگاه درون سازمانی دانست و از کارشناسان استانی خواست تا در این امر یاری‌گر کانون باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =