کارگاه‌های آشنایی نوجوانان با تئاتر کاغذی

در قالب فعالیت انجمن‌های نمایش کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف به شکل آنلاین با تئاتر کاغذی آشنا شدند و شیوه‌های استفاده و اجرای آن را فرا گرفتند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تدریس در این کارگاه‌ها را ساغر لطفی‌نژاد، کارشناس کانون و کارگردان تئاتر و عروسک‌گردان بر عهده داشته و هر هفته در یک استان، علاقه‌مندان نوجوان تئاتر و تئاترعروسکی، با تکنیک‌های تئاتر کاغذی آشنا شده‌اند.
بر همین اساس، بیست ودومین نشست انجمن نمایش استان هرمزگان با موضوع آشنایی با تئاتر کاغذی با حضور وی در فضای اسکای روم برگزارشد.  
او در این نشست طی سخنانی خطاب به اعضای انجمن گفت که اولین هدف از این دوره‌ها این است که به مخاطب شما لذت را بچشانیم؛ بنابراین دانستن همه‌ی تکنیک‌ها و شیوه‌ها باعث می‌شود که ما در مسیر واقعی درست‌تر حرکت کنیم.
وی در رابطه با اهمیت استفاده‌ی درست از تکنیک گفت: برای اجرا، مهم است بدانیم از چه تکنیکی استفاده کنیم. اگر آگاه باشیم و تکنیک‌های مختلف را یاد بگیریم، قادر خواهیم بود از روش مناسب استفاده کنیم، تا بتوانیم حرف‌های خود را به شیوه‌ی بهتری بیان کنیم.
این مدرس همچنین توضیح داد که تکنیک عروسک‌های تئاتر کاغذی به دو شکل مفصل‌دار و یا بدون مفصل می‌تواند باشد. وی در بخش دیگر آموزش این دوره، نکاتی نیز درباره‌ی استوری‌بُرد عنوان کرد.
به گفته‌ی لطفی‌نژاد، تکنیک تئاتر کاغذی در قرن ۱۸ در اروپا بین خانواده‌های اشراف جاری بود، آنان همزمان با ورود صنعت چاپ داستان‌های فاخر خود را چاپ و در خانه‌های خود در قالب تئاتر کاغذی اجرا می‌کردند. پس از آمدن صنعت سینما این هنر در اروپا از بین رفت؛ ولی دوباره به همت اساتید و هنرمندان این هنر در دهه‌های اخیر احیا شد.  
نمایش فیلم‌های کوتاه از تئاترهای کاغذی مشهور، بخش دیگر این کارگاه آنلاین بود.
بر همین اساس، اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان نیز روز چهارشنبه‌ی گذشته (24شهریور) در کارگاه مجازی تئاتر کاغذی ساغر لطفی‌نژاد شرکت کردند.
وی در ابتدای سخنانش با اشاره به تکنیک‌های نمایش عروسکی بر ضرورت آموزش این تکنیک‌ها، تأکید و اظهار کرد: تسلط فرد روی یک فن، رشته و هنر می‌تواند توان انتقال مفاهیم او را بالا ببرد، تا درصورت انتقال پیام یا مطلبی به دیگران، در یک بستر، مسیر و تکنیک درست، آن‌ها را ارائه دهد.  
وی در این کارگاه توضیح داد که همزمان با اروپا، این تکنیک در ایران با عنوان «شهر فرنگ» به مردم ارائه می‌شد که به شکل جعبه‌ای چهارگوش، سوار بر چهار چرخ و قابل حمل بود و مردم می‌توانستند از سوراخ‌های دیواره‌ی آن، تصاویر کشورهای مختلف، آثار باستانی و مکان‌های جذاب را از نزدیک ببینند.
مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون این استان در بخشی از این جلسه با ارائه‌ی عکس و فیلم کوتاهی از تئاترهای کاغذی، به تفاوت بین تکنیک‌های نمایش عروسکی اشاره و بر شناخت ویژگی‌های آن‌ها تأکید کرد و از اعضای انجمن خواست تا در انتخاب تکنیک نمایش خود، دقت بیش‌تری داشته باشند.
لازم به ذکر است که شانزدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون پروش فکری استان اصفهان نیز ماه گذشته با حضور ساغر لطفی‌نژاد با همین موضوع برگزار شد.
در همین حال، پنجمین نشست تخصصی انجمن نمایش کانون ایلام هم با حضور این مدرس هنرهای نمایشی برگزار شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =