دیدار کانونی‌های سمنان با نماینده ولی فقیه استان/ دوران کودکی، محل سرمایه‌گذاری و جامعه‌هدف هر کشور است

مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سومین‌روز از هفته‌ی ملی کودک با نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌اتفاق کارکنان این‌مجموعه، یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده جدید ولی فقیه و امام جمعه سمنان، دیدار و درخصوص فعالیت‌های مربیان در حوزه‌ی تخصصی کودک و نوجوان، گفت‌وگو کرد.

امام جمعه سمنان در ابتدای سخنانش ضمن تبریک روز جهانی کودک و بهره‌گیری از فیوضات ماه ربیع‌المولود و هم‌چنین آغاز امامت امام ‌زمان(ع) اظهار داشت: هرچند با توجه به شرایط زندگی در زمان کودکی از خدمات کانون بی‌بهره بودیم؛ اما عضو کتابخانه‌ی کودک کانون پرورش فکری بودیم و کتاب امانت می‌بردیم و خاطرات خوبی از آن دوران در ذهن داریم.

وی در ادامه افزود: نیاز امروز جامعه به‌ویژه قشری که با فقر مادی و فرهنگی روبه‌رو است برقراری عدالت اجتماعی و استفاده از خدمات و امکانات بسترهای مناسبی چون کانون پرورش فکری است.

دوران کودکی، محل سرمایه‌گذاری و در واقع جامعه‌هدف هر کشور است

نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آیات ۹۷ تا ۹۹ سوره‌ی نحل که «هرکس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن؛ در حالی‌که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد»، تأکید کرد: مربیانی که مستقیم با مخاطبان کودک سر و کار دارند که محل سرمایه‌گذاری و در واقع جامعه‌هدف هر کشوری است بایست آگاه باشند که دنیا برای رساندن هرگونه آسیب اعم از جانی و فرهنگی از این مخاطبان ورود می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی یادآور شد: کودکان ما با اعمال، رفتار و خصوصیات اخلاقی بیش‌تر تربیت می‌شوند به‌ویژه گفتار مربی که اگر با رفتار و عمل او هماهنگ نباشد آسیب بزرگی است؛ چون در سنین نونهالی داده‌های آموزشی در ذهن آن‌ها تثبیت می‌شود.

امام جمعه سمنان بیان داشت: از فرهنگ جهاد و شهادت برای انتقال مفاهیم ارزشمند تربیتی و دینی می‌توان بهره برد و با الهام از زندگی شهیدان به‌ویژه شهدای کودک و نوجوان مانند محمدحسین فهمیده و علی لندی، مخاطبان خود را با فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی آشنا کرد.

نماینده ولی فقیه در پایان سخنانش با اشاره به کارگاه‌های مهارت‌های هشت‌گانه‌ی مثبت‌اندیشی و تمرین زندگی کانون پرورش فکری بر دقت مربیان در رعایت افراط و تفریط در تعالیم اسلامی، تأکید و تصریح کرد: با آموزه‌های بیش از حد اندازه و درک مخاطب باعث دین‌گریزی آن‌ها نشویم؛ بلکه با فعالیت‌های خلاق و به‌روز در جذب و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های اسلامی تلاش کنیم.

تأثیرگذاری بدون رفتارمندی و عامل‌بودن، خروجی مثبتی نخواهد داشت

مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای این دیدار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای گرانقدر و عرض تبریک فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت ربیع و آغاز امامت امام زمان(عج) درخصوص فعالیت‌های ۶۲ گانه‌ی کانون و کارگاه‌های تخصصی و پیشینه‌ی تاریخی نام‌گذاری هفته‌ی ملی کودک، مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه افزود: معنای کلمه‌ به کلمه‌ی عنوان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، بسیار وسیع است و تاثیرگذاری قشر عظیمی که قطع و یقین آینده‌ساز هر جامعه‌ای هستند و توجه به این قشر، وظیفه‌ی همه‌ی بزرگ‌ترها است.

خدابخشی با بیان این‌که نقش خانواده به‌عنوان عنصر اصلی در تربیت نونهالان جامعه بر کسی پوشیده نیست، گفت: هفته‌ی ملی کودک در واقع نوعی یادآوری افکار عمومی، مسئولان و آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به اهمیت موضوع در سطوح گوناگون و قدردانی از فعالان در این عرصه است.

وی، هدف از تشکیل کانون پرورش فکری را ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای ‌ایشان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، عنوان و خاطرنشان کرد: آن چیزی که مجموعه‌فعالیت‌های کانون را در حوزه‌ی کودک و نوجوان تعریف می‌کند پرورش و کشف استعدادها است.

مدیرکل کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شرایط فعلی جامعه با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، موجب نشد که مربیان حرکت رو به رشدی نداشته باشند؛ بلکه آن‌ها نجیبانه و دل‌سوزانه‌تر از گذشته و با خواست قلبی خود در بستر فضای مجازی به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی پرداختند و بر این باورند که درصدد انتقال آموزه‌های تربیتی و دینی به مخاطبان خود، رفتارمند باشند؛ چراکه تأثیرگذاری بدون رفتارمندی و عامل‌بودن، بی‌راهه است و خروجی مثبتی نخواهد داشت.

خدابخشی در پایان سخنانش تصریح کرد: مربیان و کارکنان کانون نیازمند توجه معنوی و مادی مسئولان‌ عالی استان هستیم و امیدواریم از پتانسیل ستاد نماز جمعه و دیگر نهادهایی که در امر تبلیغ دین هستند به درستی بهره گیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =