پرواز بادبادک‌ها در شهرهای ایران

از پرواز گروهی بادبادک‌ها تا حضور کتابخانه‌های سیار کانون در روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهرهای کشور، همگی از جمله برنامه‌هایی بوده که در روزهای گذشته و به بهانه هفته ملی کودک در سراسر کشور شادی را به جمع کودکان و نوجوانان آورده است.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ به اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به عنوان دبیرخانه هفته ملی کودک، این رویداد سراسری که تا ۲۲مهر ۱۴۰۰ درحال برگزاری است، شاهد حضور مربیان و اعضای کانون در مهدهای کودک شهرها و مدارس و همچنین سفر کتابخانه‌های سیار به روستاهای کشور بوده است.
براساس آخرین خبرها، مربیان مجتمع و کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در چهارمین ‌روز از هفته ملی کودک با ویژه‌برنامه «ارمغان دوستی» میهمان کودکان روستای علاء شدند.
به گفته فاطمه حافظی مسئول مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان، ویژه‌برنامه «ارمغان دوستی» در مدرسه مسلم‌بن‌عقیل روستای علاء برگزار شده است. این برنامه با همراهی فاطمه کاشی مربی کتابخانه پستی و نسیبه یعقوبی مربی آفرینش‌های ادبی در چهارمین‌ روز از هفته ملی کودک با فعالیت‌های متنوع فرهنگی و ادبی مانند خوانش متن ادبی با مضمون کودکی، قصه‌خوانی از کتاب «گلدان خالی»، آموزش ساخت کاردستی پروانه به روش کاغذوتا، معرفی مهرواره «گلدان خالی» و دعوت از دانش‌آموزان برای شرکت در این فراخوان، اجرای طرح ادبی «داستان یک ماسک» و... اجرا و با استقبال کودکان و نوجوانان روبه‌رو شد.


در استان قم نیز واحد سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شهرستان کهک سفر کرد و ساعاتی شاد را برای کودکان این شهرستان رقم زد. این کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سیدامیر طباطبایی دبیر هفته ملی کودک در استان قم و جمعی از مربیان کانون مهمان کودکان شهرستان کهک شدند.
مربیان کانون با برپایی ایستگاه نقاشی، برگزاری مسابقه، قصه‌گویی، اهدای کتاب، آموزش ساخت کاردستی گل لاله به روش اوریگامی و اجرای سرودهای کودکانه، تلاش کردند تا شادی هفته ملی کودک را با کودکان کهک تقسیم و پیام‌آور «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» باشند.
اجرای برنامه‌های فرهنگی از سوی مربیان کانون با استقبال بیش از ۲۰۰ کودک کهکی و روستاهای این شهرستان همراه بود و جمعی از اهالی این شهرستان با تهیه طوماری خواستار ایجاد مرکز ثابت کانون در این شهرستان شدند.


اما در شمال غربی کشور نیز به مناسبت هفته ملی کودک برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان مدارس در شهرهای تبریز، آذرشهر، مرند، بستان‌آباد، ‌ هادیشهر، کلیبر، مراغه، ورزقان، سراب، عجبشیر، شبستر و ملکان برگزار شده است.
این برنامه‌ها به میزبانی کانون آذربایجان شرقی و همچنین با حضور مربیان در مدارس و مهد کودک‌ها شهرهای ذکرشده اجرا شده‌اند.
اجرای برنامه‌هایی از قبیل قصه‌گویی، شعر خوانی، ساخت کاردستی، نقاشی و اجرای مسابقه از فعالیت‌های این مراکز گزارش شده است.


در چهارمین روز از هفته ملی کودک، مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهرستان بهار استان همدان نیز با همکاری شهرداری و شورای شهر اقدام به برگزاری جشنی به همین مناسبت در محوطه پارک لاله این شهر کرد.
این برنامه با حضور مدیرکل کانون استان، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و تنی چند از مسوولان محلی در محوطه پارک لاله برگزارشد.
در این روز، برخی از اعضای کانون و کودکان این شهر به اجرای برنامه‌های شادی همچون موسیقی، قصه‌گویی، سرود و مسابقه پرداختند. همزمان با این مراسم، غرفه‌های نقاشی، کاردستی، تغذیه و سلامت با همکاری اداره بهداشت، نیروی انتظامی و کتابخانه عمومی شهر بهار در محل برگزاری جشن برپا شد.
در پایان مراسم، عروسک‌های بلندقامت با هنرنمایی خود شور و حال این مراسم را دوچندان کردند.
گفتنی است در پی استقبال گرم کودکان از عروسک‌های بلندقامت، عروسک‌ها با حضور در جمع کودکان مجتمع بزرگ مسکن مهر به شادپیمایی پرداختند.


اما در یک برنامه با همکاری کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و کتابخانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه، کارگاه آموزشی تبیین مسایل بهداشتی ویژه کودکان در روستای بقال و پیشبر برگزار شد.
ارایه توصیه‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا، بیماری‌های واگیردار، چگونگی رعایت بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان از سوی کارشناسان بهداشت برای کودکان این دو روستا از بخش‌های این برنامه بوده است.
اجرای مسابقه، بازیهای بومی و محلی و توزیع بروشور و کتابچه‌های مربوط به محیط زیست برای آشنایی کودکان با مسائل زیست محیطی از دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی مربی کتابخانه سیار روستایی زیرکوه برای این روز گزارش شده است.
اما جشن هفته ملی کودک در استان آذربایجان غربی، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت دفتر امور اجتماعی استانداری در دفتر امور تسهیل‌گری منطقه دیزج سیاوش ارومیه برگزار شد.
برگزاری کارگاه کاردستی، شعرخوانی گروهی، قصه‌گویی، اجرای مسابقه، معرفی کتاب و اهدای جایزه از جمله برنامه‌هایی بود که در این جشن برگزار شد.
در گیلان نیز همزمان با هفته ملی کودک، بزرگان شهرستان سیاهکل، به فرصت‌سازی برای آینده‌سازان پرداختند و بسترهای رشد کودکان را فراهم ‌کردند. براساس این گزارش، با دعوت امام جمعه شهرستان سیاهکل از کودکان و دیدار با بچه‌ها، این حرکت آغاز شده و ادامه خواهد داشت. این درحالی است که آیین شادپیمایی کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در شهرهای این استان در روزهای گذشته برگزار شده است.


واحد هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین نیز برای بچه‌های تحت پوشش شیرخوارگاه حلیمه ‌برنامه‌ای پرنشاط اجرا شد. اجرای نمایش، اجرای مشترک مجری و عروسک، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، مسابقه و اهدای جایزه و اهدای کتاب و یادبود هفته ملی کودک به همه کودکان، بخش‌های این جشن گزارش شده است.
طرح کانون نیز به همت کانون پرورش فکری مازندران ویژه کودکان روستایی شهرستان بهشهر برگزار شد.
این طرح، ویژه مناطق کم‌برخوردار شهری و روستایی است که کارشناسان و مربیان کانون مازندران با اجرای برنامه‌های متعددی مانند نجوم و فعالیت آسمان نمای بادی، قصه‌گویی، بازی بارنگ، نوشتن خلاق، بازی و سرگرمی، شعرخوانی، کاردستی، ساخت اسباب‌بازی با بادکنک و... تلاش کردند تا لبخند و شادی را بر لبان کودکان این روستا بنشانند.
این برنامه با هدف ایجاد نشاط و شادابی برای ۱۲۰ دانش‌آموز دختر و پسر این روستا به اجرا درآمده است.


در کرمان هم مرکز فرهنگی‌هنری بروات، طرح اهدای کتاب را به کودکان مناطقی که از مرکز فرهنگی‌هنری کانون فاصله دارند انجام داده است.
مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو رفسنجان هم در دبستان دخترانه «ایمان» حضور یافتند و برای بچه‌ها قصه‌گویی اجرا کردند. آنها در این روز با بچه‌ها و در کنار آنها بازی کردند و کاردستی ساختند، مهارت چاپ نقاشی روی کیف‌های آماده شده را آموزش دادند و فعالیت ادبی برگزار کردند، و در کل یک روز شاد را برای بچه‌ها ساختند.
اما در غرب کشور نیز همزمان با هفته ملی کودک، کاروان کودکی در سطح شهر سنندج آهنگ شادی و کودکی را طنین‌انداز کرد. این کاروان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در قالب ۵ دستگاه ماشین تزیین شده و به منظور شادی بخشی و آشنایی کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها با روز و هفته ملی کودک حرکت خود را آغاز کرده است.
کاروان کودکی در این ایام، ضمن حرکت در خیابان‌های سنندج به حاشیه شهر نیز سفر و به کودکان و نوجوانان ساکن در این مناطق کتاب اهدا کرده است.
در خراسان جنوبی هم پیش‌بینی شده که کودکان و نوجوانان مناطق روستایی خوسف در این روزها با حضور کتابخانه سیار روستایی «حال خوش کودکی و رنگ خوش زندگی» را بیشتر تجربه کنند. معرفی هفته ملی کودک، اجرای بازیهای بومی و محلی، کتاب‌خوانی و شعرخوانی، روخوانی گروهی کتاب، مسابقات و پخش فیلم، بخشی از برنامه‌های این کتابخانه برای روستاهای کم‌برخوردار شهرستان است.

ویژه‌برنامه تلفیقی لایو و حضوری، در محل پارک معلم، واقع در فرهنگیان فاز یک شهر کرمانشاه و به میزبانی مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
مهناز فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: در این برنامه؛ دف‌نوازی گروهی، غرفه نقاشی، غرفه نمایش‌نامه‌خوانی، غرفه مهارت زندگی، پخت بژی (نوعی شیرینی محلی)، غرفه نوشتن خلاق، غرفه کاردستی و فرفره، اجرای نمایش عروسکی در دو بخش کوتاه، قصه‌گویی،... از سوی اعضا و مربیان به اجرا در آمد.


مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان خلخال هم همقدم با چند استان دیگر، به مناسبت هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «جشن بادبادک‌ها» برگزار کرد. در این مراسم که بیش از ۳۵ عضو و جمعی از مادران حضور داشتند، از نمایشگاه آثار اعضا که در سالن مطالعه مرکز برپاشده بود، بازدید شد. سپس بچه‌ها برای پرواز بادبادک‌ها به محوطه مرکز رفتند. آن‌ها با شور و شوق، بادبادک‌هایی را که با دستان خود تهیه ‌کرده بودند، به دست باد سپردند و همگی شعارهای ما می‌توانیم، ما حق داریم شاد باشیم، کودکان سرمایه‌های ملی ما هستند» و... را سر دادند.
در استان گلستان نیز، جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» به مناسبت هفته ملی کودک ویژه کودکان محله کمتر توسعه یافته سیدآباد گنبدکاووس برگزار شد.
به گفته سمیه محمدی دبیر هفته ملی کودک شهرستان گنبدکاووس، این جشنواره با هدف ارج نهادن به مقام کودک و کشف استعدادهای آنان با برپایی غرفه‌های مختلف در پارک بهمن گنبدکاووس برگزار شد. وی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ کودک محله سیدآباد گنبدکاووس به همراه خانواده‌هایشان در این مراسم، اظهارداشت: مربیان کانون و عوامل دست‌اندرکار جشنواره استعداد هر کدام از کودکان و نوجوانان در رشته‌های مختلف را شناسایی کردند و قرار شد بر اساس علاقه آن‌ها به نهادهای مختلف معرفی شوند.
کانون پرورش فکری گلستان در راستای سیاست‌های خود مبنی بر بهره‌مندی تمامی کودکان و نوجوانان گلستانی از ظرفیت‌ها و امکانات فرهنگی هنری، هم‌زمان با هفته ملی کودک ویژه برنامه «هزاران لبخند» را در مناطق تمامی کمتر توسعه یافته برگزار خواهد کرد.
بر همین اساس، این برنامه با موضوع امداد فرهنگی در مناطق کمتر توسعه یافته در روستای توران فارس شهرستان رامیان با حضور مدیرکل، کارشناسان، مربیان، مدیرآموزش و پرورش شهرستان، بخشدار، دهیار و کودکان و نوجوانان برپا شد.


در این‌روز، مربیان مراکز ثابت و سیار روستایی شهرستان‌های رامیان و آزادشهر، با حضور در روستای توران فارس از توابع شهرستان رامیان ضمن اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، کاردستی، مسابقه و... روز شاد و بانشاطی را برای کودکان و نوجوانان این روستاها رقم زدند.
کتابخانه سیار روستایی بهار و نهاوند در همدان هم با حضور در روستاهای تحت پوشش و برگزاری جنگ شادی به اجرای برنامه‌های متنوع پرداخته‌اند.
مرکز فرهنگی‌هنری فرسفج در این استان با همکاری اداره میراث فرهنگی این شهر، ویژه‌برنامه‌ای را با عنوان «کاروانسرای بازی، شادی» برای کودکان و نوجوانان این شهر برگزار کرد.
جشن بادبادک‌ها به مناسبت هفته ملی کودک در شهرستان هرات استان یزد در مدرسه پسرانه سما با حضور ۳۰ دانش‌آموز پایه اول و دوم، با هدف ایجاد شادی و نشاط در کودکان برگزار شده است.
در این برنامه دانش‌آموزان با شرکت در کارگاه کاردستی به ساخت بادبادک مشغول شدند. اجرای فعالیت‌های شعرخوانی، قصه‌گویی، معرفی ایام و وقایع، همچنین معرفی داستان فداکاری نوجوان ایذه‌ای، شهید علی لندی، از جمله برنامه‌های اجراشده در این روز شاد بود.
هفته ملی کودک درحالی تا ۲۲ مهر ادامه دارد که همچنان برنامه‌های متنوعی برای کودکان ساکن روستاها و مناطق حواشی شهرها تدارک دیده شده است.

گزارش از میترا امجدی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =