بررسی چرایی تئاتر کاغذی در انجمن نمایش کانون سمنان

اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان با چرایی استوری‌برد و حرکت عروسک‌ها در تئاتر کاغذی، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، در ادامه‌ی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک، نوزدهمین‌جلسه‌ی تخصصی انجمن هنرهای نمایشی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با دعوت از ساغر لطفی‌نژاد، مدرس نمایش‌ عروسکی و کارشناس مرکز تئاتر کانون کشور، چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی، برگزار و درخصوص «استوری‌برد و حرکت عروسک‌ها در تئاتر کاغذی»، گفت‌وگو شد.

لطفی‌نژاد در ابتدای سخنانش با بیان این پرسش که با استوری‌برد قصد داریم چه کاری انجام دهیم و چه نیازی به طراحی آن است، گفت: هدف از استوری برد، پویا و فعال‌کردن قوه‌ی خیال و به حرکت وادار کردن آن است تا تئاتر کاغذی در یک سطح نماند، عمق پیدا ‌کند و معنای جملات ما و پیام نمایش ما در تصاویری که نشان می‌دهیم برای مخاطب روشن شود و نمایش ما از سادگی و پیش پا افتادگی دور شده و به یک کار حرفه‌ای نزدیک‌تر شود.

وی در ادامه افزود: برای این‌که بخواهیم در نمایش خود چه تئاتر کاغذی چه تکنیک‌های دیگر، مؤفق عمل کنیم بایست خلاق باشیم و از نتیجه‌ی کار نترسیم و با استفاده از ابزاری مانند کاغذ، مقوا، روزنامه و...، خلاقانه به اجرای آن بپردازیم.

کارشناس مرکز تئاتر کانون کشور اظهار داشت: در مسیر کشیدن استوری‌برد، تجربه‌های مختلفی کسب و با پرسش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید شد که باعث می‌شود طرح نهایی بسیار ساده به نظر برسد و وقتی استوری‌برد ذهنی، فارغ از خلاقیت باشد نبایست انتظار مؤفقیت و درخشش روی صحنه‌ی نمایش را داشت.

لطفی‌نژاد با بیان این‌که خلاقیت محدودیت ندارد، تأکید کرد: اگر در مسیر هنر و هنرمند شدن قدم برداشتیم نبایست مانند دیگران فکر کنیم؛ بلکه هنرمندانه راه و مسیر خود را پیدا کنیم و هنرمند کسی است که نگاهش، بیانش و دیدگاهش نسبت به جامعه و جهان پیرامونش، متفاوت باشد و از زاویه‌ای یه ماجرا نگاه کند که دیگران چنین دیدگاهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ابزار کار مهم نیست؛ بلکه این ابزار صرفاً در جهت متنی هستند که مهم است و آن پیامی که قرار است به مخاطب انتقال داده شود و اتفاق‌های مهم نمایش را شکل می‌دهند.

لطفی‌نژاد هم‌چنین یادآور شد: در استوری‌برد، صحنه‌ها بایست دارای جذابیت بصری بوده و نمایش از زاویه‌های مختلف قابل دیدن باشد.

مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان سمنان در پایان سخنانش به اعضا پیشنهاد داد تا به یک‌دیگر کمک و آثار هم‌دیگر را صمیمانه، نقد و بررسی کنند تا در تحلیل نمایش‌ها قوی‌تر شوند و مهربانی را در کنار هم منتشر کنند و از نظرها و پیشنهادهای کمک به دیگران نترسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =