هم‌نشینی اعضای کانون گیلان با صاحبان قلم‌واندیشه

به بهانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان از فرصت‌هم‌نشینی با شاعران و نویسندگان بهره‌مندمی‌شوند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، هم‌نشینی با خالقان آثار و صاحبان قلم و اندیشه، فرصتی ارزش‌مند برای کودکان و نوجوان است تا با بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده شاعران و نویسندگان، در مسیر رشد و بالندگی گام‌بردارند و نشست‌های ادبی کانون نیز بستری مناسب برای ارتباط‌های سازنده و بی‌واسطه نوقلمان  با نسلی است که الگویی سازنده برای آینده‌سازان به‌شمارمی‌روند.

بیست‌و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی نیز بهانه‌ای مغتنم برای نمایندن هرچه بهتر نقطه‌های روشن فعالیت‌های کتاب‌محور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ترسیم چشم‌اندازی روشن برای کودکان و نوجوانانی شد که به فردا می‌اندیشند.

نشست کودکان آستارایی با خالق «آچمز»

مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون آستارا این بستر را با حضور «داوود ملک‌زاده»، از نویسندگان نام‌آشنای شهرستان برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها فراهم‌کرد.

ملک‌زاده که به‌عنوان مدرس حوزه نویسندگی و مدیرمسئول ماهنامه فرهنگی- اجتماعی آستارا نیز فعالیت‌دارد، در نشستی صمیمانه با مربیان و اعضای این مرکز از دیدگاه‌های خود در ارتباط با کتاب برای حاضران صحبت‌کرد و اهمیت آشنایی با شخصیت‌ها و آثار شاعران و نویسندگان بزرگ را به مخاطبان یادآورشد.

میهمان برنامه هم‌چنین، به‌گزینی آثار و سمت‌وسوبخشی به مطالعه  را مورد تاکید قرارداد و با مهم توصیف‌کردن انتخاب موضوع‌ها و کتاب‌های مورد علاقه و متناسب با استعدادهای فردی گفت: این امر زمینه استمرار در مسیر مطالعه و فراگیری اصول نوشتن را فراهم‌می‌کند.

خالق‌ مجموعه‌های شعر«آچمز»  و «این زندگی پیامکی را دریاب» توضیح‌داد: خواندن، ما را به سوی نوشتن به پیش‌می‌برد و از این رو مطالعه ما باید بر اساس علاقه‌مندی‌ها باشد.

ساده‌نویسی و پرهیز از به‌کارگیری واژه‌های نا آشنا، تمرکز بر انتقال مفاهیم و پیام‌ها به مخاطب و به‌تبع آن، ارتباط صمیمانه با خواننده، از دیگر مواردی بود که مورد تاکید ملک‌زاده قرارداشت و شاعر مجموعه اشعار«دو واو» و «گزنه‌های گردنه» ضمن اشتراک‌گذاری تجربه‌های نویسندگی خود، به معرفی منابع مطالعاتی مناسبِ کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها اقدام‌کرد.

برپایه این گزارش، خوانش شعر از سوی میهمان برنامه و نقد آثار اعضا و پاسخ‌گویی وی به پرسش‌های مخاطبان، ازجمله برنامه‌های این روز بود و با تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی و قدردانی از برگزیدگان مسابقه‌ها و مهرواره‌های کشوری و استانی کانون آستارا همراه‌شد.

پرواز اعضای کانون«بر بال کتاب»

اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری«لنگرود»، «آستانه‌اشرفیه»، «املش» و «زیاز» نیز در نشست مجازی «بر بال کتاب» تا آسمان دانایی و خردورزی پروازکردند.

این ویژه‌برنامه مشترک با حضور «احمدخداوست»، از شاعران کودک و نوجوان صورت‌گرفت و اعضای این مجموعه‌های فرهنگی با اهمیت کتاب و شیوه‌ی بهره‌گیری از این یار مهربان برای حرکت در مسیر نگارش و سُرایش بیش‌از پیش آشناشدند.

 خداودست در این نشست برخط، به شرایط حاکم بر نشر و مطالعه کتاب در کشور پرداخت و افزود: این روزها، حال و روز یار مهربان مناسب نیست و از این رو لازم است به سراغ‌شان برویم، صحبت‌هایشان را بشنویم و از آنان فرابگیریم.

شاعر مجموعه شعر«خدا رنگ گلابی» و «دنیا چگونه شکل‌سیب‌است» اضافه‌کرد: کتاب،  با ارزش‌ و گرانبهاترین دوست انسان به‌شمارمی‌رود و همراهی با این یار وفادار راه‌گشا بوده و نقشی سازنده است.

همکار پیش‌کسوت کانون استان گیلان ادامه صحبت‌های خود را با اهدف  ارایه‌ راهکارهای مناسب برای موفقیت در عرصه سُرایش و نگارش اختصاص‌داد و دست‌یابی به این مهم را نیازمند مطالعه و نوشتن مستمر دانست.

 مرورخاطرات شیرین نقش‌آفرینی به‌عنوان مربی و کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، پاسخ‌گویی و ارایه طریق وی به اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری لنگرود، آستانه‌اشرفیه، املش و زیاز برای توفیق ادبی، بخش پایانی این نشست محسوب‌می‌شد.

قصه‌گویی مربی‌مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون املش و عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لنگرود نیز از دیگر برنامه‌های کتاب‌محور بیست‌و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی این مجموعه فرهنگی است که با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پرکنید» از ۲۴ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۰ برگزارمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =