بررسی عنصر فضاسازی داستانی در انجمن نویسندگان کانون سمنان

شانزدهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع نقد آثار اعضا و بررسی نقش فضاسازی در داستان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، شانزدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ با دعوت از شکوفه آقاکثیری، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی کانون اصفهان، برگزار و ضمن نقد و بررسی آثار اعضا درخصوص فضاسازی در داستان، گفت وگو شد.

آقاکثیری در ابتدای سخنانش با تأکید بر این‌که خلاقیت و نوآوری در همه‌ی کارها راهگشا هست، از اعضا خواست تا موضوع داستان خود را متناسب با سرزمین و مکان زندگی خود، آداب و رسوم، زبان و حتی نام‌های سرزمین خود انتخاب کنند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در نقد اثر اعضا اظهار داشت: نوع فضاسازی بر ارتباط معنایی، زمانی و مکانی تأثیرگذار است؛ در واقع آن چیزی که یک داستان را می‌تواند خواندنی‌تر کند، فضاسازی مناسب داستان است که می‌تواند به تعریف شخصیت‌ها در داستان کمک کند و با استفاده از فضاسازی می‌توانیم شخصیت‌ها را وادار کنیم تا واکنش‌های مختلفی داشته باشند.

آقاکثیری در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: فضا، حال و هوای داستان است و کمک می‌کند تا نویسنده توصیف کند، شخصیت‌پردازی کند و عناصر دیگر داستان را به خواننده منتقل کند.

وی در ادامه افزود: روابط علی و معلولی در داستان، خیلی‌مهم و در واقع بدنه‌ی داستان هستند و هرچه‌قدر هم داستان کوتاه باشد روابط علی و معلولی بایست به خوبی، روشنی و به وضوح و کامل، بیان شود.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان یادآور شد: عنوان اثر، شناسنامه‌ی داستان و انتخاب اسم برای داستان از مهارت‌های داستان‌نویسی است و بایست رازآلود و جذاب باشد و موضوع داستان را لو ندهد و به مانند شاه‌بیت شعر و غزل است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: شخصیت‌پردازی در داستان نبایست خام باشد؛ بلکه بایست فعال و پویا بوده و حس همزادپنداری را در خواننده ایجاد کند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در پایان تأکید کرد: شروع و پایان بایست مناسب داستان کوتاه باشد و اگر با فضاسازی همراه باشد مطلوب‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =