رسانه‌ها به معرفی کتاب‌ها کمک کنند

برگزیده جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری معتقد است کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر در معرض کتاب‌ها قرار بگیرند بهتر جذب آن می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره ایبد نویسنده کتاب «سرزمین زنده‌ها و مرده‌ها» درباره داستان کتابش که در بخش «داستان کودک» جایزه کتاب سال کانون برگزیده شد، بیان کرد: درون مایه این کتاب طنز کودک است و مرگ را به زبان طنز برای کودکان مطرح می‎کند. کودک با خواندن این داستان می‌فهمد که هر انسانی در طول زندگی خود با این پدیده سر و کار دارد و ممکن است خیلی از عزیزان خود را از دست بدهد.

وی افزود: تلاش و دغدغه ذهنی من این بود تا داستان به شکلی مطرح شود که مخاطب کودک، راحت‌تر مرگ دیگران را بپذیرد و متوجه شود مرگ به‌عنوان یک اتفاق در یک زمان خاص رقم می‌خورد.

برگزیده بخش داستان کودک جایزه کتاب سال کانون با اشاره به جشنواره‌های پیشین کانون پرورش فکری درباره کتاب که به شکل مقطعی برگزار شدند اظهار کرد: قبلا جایزه کتاب را به‌صورت دو سالانه داشتیم اما متاسفانه به دلایل مختلف متوقف شد؛ درصورتی‌که این توقف یک جریان مقطعی کوتاه مدت نسبت به کتاب ایجاد می‌کند.

ایبد ادامه داد: معمولا در جشنواره‌ها بهترینها انتخاب می‌شوند اما به این معنی نیست که هر کتابی که برگزیده نشد پس کتاب خوبی نبوده یا خواندنی نیست. بالاخره یک یا چند کتاب دارد انتخاب می‌شود و تنها بحث زیبایی شناختی یا ارزش‌گذاری نیست بلکه ناگزیر هستند تعداد محدودی را انتخاب کنند.

نویسنده کتاب «سرزمین زنده‌ها و مرده‌ها» درباره نقش متولیان فرهنگی در کتابخوانی عنوان کرد: اگر ما تا الان در موضوع کتاب و نرخ کتابخوانی مشکل داشته‌ایم به متولیان فرهنگی برمی‌گردد و مسوولان ما در این حوزه کوتاهی کرده‌اند. ما نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان و درازمدت داریم و باید به شکل یک برنامه راهبردی به این موضوع نگاه کرد؛ متأسفانه در ایران حمایتی در حوزه کتاب نمی‌بینیم.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: نویسندگی به‌خصوص داستان‌نویسی فقط در کنج خلوت نشستن نیست و نویسنده باید با مخاطب ارتباط داشته باشد و به جاهای مختلف سر بزند تا مدام تجربه زندگی را به دست بیاورد. ما با نسلی روبرو هستیم که هر سه سال یکبار در حال تغییر است و این خیلی مهم است. به نظرم یکی از مهمترین حرکت‌هایی که باید انجام شود فراهم شدن امکان سفر برای نویسندگان به نقاط مختلف کشور است.

وی خاطرنشان کرد: من بیشترین تعداد سفرها را در سال‌های گذشته داشته‌ام و جاهای مختلفی از روستاهای سیستان‌وبلوچستان تا دیگر استان‌ها را رفته‌ام و با بچه‌ها در ارتباط بودم، حتی در کرونا هم جلسات آنلاین داشتم. یک نویسنده شرایطی ندارد که به تنهایی این کار را انجام دهد. به نظرم این بخش مهمی برای نویسنده‌هاست و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

ایبد درپایان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در معرفی کتاب‌ها گفت: رسانه‌های اجتماعی و صداوسیما باید در این بخش توجه بیشتری داشته باشند و بدون انحصارطلبی کتاب‌ها را معرفی کنند. کودکان و نوجوانان هرچه بیشتر در معرض کتاب‌ها قرار بگیرند بهتر جذب آن می‌شوند.

برگزیدگان جایزه کتاب سال کانون همزمان با بیست‌ونهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ در مراسمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =