اثربخشی مربیان آموزش دیده در مراکز فراگیر کانون

کارشناس مراکز فراگیر کانون پرورش فکری استان تهران معتقد است آنچه در ۲۰ سالگی این مراکز خلا آن احساس می‌شود تربیت و آموزش هرچه بیشتر نیروی انسانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره بشیر از کارشناسان و مربیان مراکز فراگیر کانون درباره شکل‌گیری این مراکز و اهدافش گفت: نخستین مرکز فراگیر کانون سال ۱۳۸۰ با همکاری شورای کتاب کودک، آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تاسیس شد. کانون پرورش فکری این مرکز را در یکی از کتابخانه‌های تهران و با هدف استفاده بچه‌های با نیازهای ویژه از فعالیت‌های کانون تاسیس کرد.
وی افزود: این کتابخانه، مرکز شماره ۲۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک فدک بود. درواقع هدف اصلی این مرکز خارج کردن این بچه‌ها از فرم منزوی و حفاظت شده بود تا در کنار سایر بچه‌ها از فعالیت‌های کانون بهره ببرند. 
بشیر درباره راهکارهای توسعه و گسترش خدمت‌رسانی به کودکان با نیازهای ویژه بیان کرد: آنچه در ۲۰ سالگی این مراکز خلا آن احساس می‌شود کمبود نیروی انسانی است و این که باید در جهت تربیت و آموزش نیروی انسانی برای حضور هرچه سازنده‌تردر این مراکز تلاش کرد. درحال حاضر درسراسر کشور بیش از ۴۰ مرکز فراگیر داریم که تعداد کمی است. از طرفی در کل کشور ۱۵۰‌هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه وجود دارد و به‌طور طبیعی با این تعداد مرکز، سخت می‌شود خدمات قابل قبول ارائه داد. بنابراین برای توسعه این خدمات لازم است تعداد مراکز و همکاران آموزش دیده‌مان را گسترش دهیم.

کارشناس مراکز فراگیر کانون تهران با تأکید بر مشکلات و موانع موجود برای ارائه خدمات عنوان کرد: بچه‌هایی که نیاز ویژه دارند انجام بعضی فعالیت‌های ساده برایشان سخت است، مثلا تردد موضوع مهمی است. در مدارس خاصی که بچه‌ها درس می‌خوانند قاعده این است که هر جا باشند مدرسه برایشان سرویس بفرستد و کانون در خصوص چنین امکانات و خدماتی باید ویژه‌تر و بهتر عمل کند.
بشیر در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مجازی گفت: در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود و در تهران بچه‌ها از کارگاه‌های برخط استفاده می‌کنند، بنابراین کمی از مشکلات تردد حل شده است اما هر زمان دوباره فعالیت‌ها حضوری شود این مشکل را خواهیم داشت.
وی افزود: بچه‌های با نیاز ویژه عمدتا هزینه‌های چند برابری دارند؛ گفتاردرمانی، کاردرمانی و مسائل مختلفی دارند که در طول این سال‌ها خدمات کانون در این زمینه‌ها برایشان رایگان بوده است. این اتفاق امتیاز مهمی بوده که باید آن را حفظ کنیم و نیاز داریم بودجه بگیریم تا بتوانم ارائه این خدمات رایگان را ادامه دهیم.
بشیر تصریح کرد: خانواده‌ها در مجموع از خدمات کانون رضایت داشتند اما انتظارات و نیازهای بیشتری دارند که ما به دلیل نداشتن نیروی آموزش دیده کافی نمی‌توانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم. از طرفی ما نیاز به همکاری‌های بین بخشی داریم مثلا باید با آموزش و پرورش استثنایی ارتباط خوبی داشته باشیم و یا از طریق مدارش شناخته شویم. به نظر من تا این موارد به صورت دستورالعمل درنیاید اجرایی نمی‌شود و طی مسیر سخت خواهد بود.
وی درپایان گفت: امروز که مراکز فراگیر کانون ۲۰ ساله شده است باید مشکلات را بهتر ببینیم و با سرعت بیشتری حرکت کنیم. امیدوارم مسوولان توجه ویژه‌ای به همکاران مراکز فراگیر و بچه‌های با نیازهای ویژه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =