قصه، جهان آدم‌های متفاوت است

داور بخش «پادکست مستند یا پژوهشی» جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، قصه‌ را جهان آدم‌های متفاوت دانست و معتقد است آدم‌های معمولی وارد قصه‌ها نمی‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی محمدیان با بیان این مطلب گفت: وقتی قصه‌هایی با آدم‌های متفاوت برای بچه‌ها تعریف می‌کنیم آنها یاد می‌گیرند به معنی تفاوت احترام بگذارند و تفاوت برای آنها قابل درک می‌شود، این بزرگترین تاثیر در جامعه‌ای است که تا حدودی به تک صدایی رسیده و این خود باعث می‌شود تا جهان بهتری به‌وجود بیاید.
این گوینده رادیو تصریح کرد: بیست‌وسه دوره از برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون می‌گذرد و بیست‌وسه سال یعنی بلوغ، اما چیزی که از بازخورد این سال‌ها انتظار داشتیم اتفاق نیفتاده است چون یک روال همیشگی و یک مانیفست درست وجود ندارد و هر طیفی که به عنوان گفتمان غالب وارد کانون می‌شود برداشت و روش شخصی خود را در جشنواره اجرا می‌کند که غالبا این برداشت و روش با گذشته متفاوت بوده است.
داور جشنواره قصه‌گویی گفت: اگر مسئولان سال‌های مختلف جشنواره همدیگر را صدا می‌کردند و برای تکمیل و بهبود کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند، می‌شد گفت اتفاقی از جنس تکامل در حال وقوع است.
محمدیان تاکید کرد: با وجود همه این اتفاق‌ها برگزاری خود جشنواره یک حرکت بزرگ و جذابی است آن هم در جهانی که بچه‌ها کمتر قصه می‌شنوند. جهان و روابط اجتماعی و حتی سیاسی ما نیازمند قصه است، نیازمند روایت زندگی آدم‌هایی که با هم تفاوت دارند و با توجه به مسائل می‌توان ایرادهای ساختاری را تا حدود زیادی نادیده گرفت.


وی در پاسخ به این سوال که چه تعریفی در مورد پادکست می‌توان ارائه داد، گفت: پادکست محتوای قابل محاسبه و حملی است که شما می‌توانید هر زمانی و هر قسمتی را که دوست داشته باشید بشنوید و این یکی از تفاوت‌هایی است که با رسانه‌ای مثل رادیو دارد. در جهانی که هر آدمی به فراخور خود و جهانی که برگزیده یک رسانه است پادکست می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و با روندی که در پیش گرفته شده به‌زودی جایگاه خود را در عموم جامعه پیدا خواهد کرد و بعد از کانون نهادهای دیگر نیز برای گسترش آن تلاش خواهند کرد.
محمدیان افزود: پادکست هنوز جایگاه خود را در ایران پیدا نکرده و به تعبیری هنوز پا نگرفته و شاید اگر چهره‌های شناخته شده بیشتری در این عرصه فعالیت کنند و پادکست‌های فردی خود را بسازند بتوانند یه شناخته‌تر شدن این فعالیت کمک کنند.
داور بخش «پادکست مستند یا پژوهشی» تصریح کرد: امسال برای اولین بار پادکست به جشنواره قصه‌گویی اضافه شده و این پذیرفتن کارهای جدید، فضاها و ساختارهای نو و اینکه فضای جشنواره بسته نیست و می‌تواند خود را به روز کند کار پسندیده‌ای است.
وی اضافه کرد: شاید در فراوانی و ساخت کارهای خوب و ایده به دلیل نوپا بودن آثار رسیده دچار مشکل بود اما اگر این امتداد وجود داشته باشد و با تغییر مدیریت از جشنواره حذف نشود شاهد اتفاق‌های خوبی در این بخش خواهیم بود.
این گوینده رادیو گفت: محتوا و داشتن یک ساختار درست در بخش ساخت پادکست از اهمیت بالایی برخوردار است و مطمئنا تاثیر زیادی هم بر مخاطب و هم داوران خواهد داشت.
محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توان در رابطه با اینکه تاثیرگذاری پادکست بیشتر است یا قصه‌های صوتی اظهار نظر کرد چون از نگاه من هر کدام از اینها مخاطب و دنبال کننده خود را دارند.
مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =