کد خبر: 310821
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
بازدید 222
پژوهش فرمایشی، مشق اضافه است

پژوهش فرمایشی، مشق اضافه برای کودک و نوجوان است و فراهم‌سازی فرصت‌های تحقیقی برای آینده‌سازان بایستی براساس نیازها و خواسته‌های آنان صورت‌گیرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از دیدگاه‌های میهمان نشست مجازی «ویژگی های پژوهش اعضا»؛ ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

سیده هاجر اکبری نودهی طی این نشست که در راستای برگزاری سلسله نشست‌های سیزدهمین ویژه‌برنامه‌ هفته پژوهش و در جهت ترغیب و هدایت هرچه بهتر مخاطبان در مسیر انجام فعالیت‌های تحقیقی صورت گرفت، با بیان این مطلب افزود: ایجاد موقعیت‌های تازه، متنوع و دارای پیچیدگی‌های مناسب، نقش سازنده‌ای در علاقه‌مندسازی کودک و نوجوان به پرسش‌گری دارد.

مربی فرهنگی کانون استان گیلان و برگزیده عرصه پژوهش در همین‌زمینه اضافه‌کرد: کاوش‌گری با خلاقیت‌ورزی آغازمی‌شود و تازگی، شگفتی و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های برآمده از ذهن کودک و نوجوان، به پرورش آینده‌سازانی پژوهش‌گر کمک‌می‌کند.

وی برهمین‌اساس، به ارایه راه‌کارهایی برای تربیت کودکان و نوجوانانی پژوهش‌گر پرداخت و با مهم توصیف‌کردن نقش مربیان گفت: مربی پژوهش‌گر، تاثیربه‌سزایی در شکل‌گیری ساختار ذهنی مخاطبان دارد و از این رو فعالیت وی‌ در عرصه پژوهش و نقش‌آفرینی به‌عنوان یک «پژوهش‌خوان» می‌تواند در این فرآیند اثربخش باشد.

تاکید بر لزوم ایفای نقش تسهیل‌گر و راهنما  از سوی مربی و ضرورت برنامه‌ریزی وی برای طراحی فعالیت‌های پژوهشی در قالب بازی و قراردادن مخاطب در موقعیت‌های  معماگونه، از دیگر رسالت‌های مربیان است که در صحبت‌های میهمان برنامه مورد توجه قرارگرفت.

او هم‌چنین، اهمیت نوآوری، مخاطب‌شناسی، تشویق کودکان و نوجوانان برای تمرکز بر فعالیت‌های تحقیقی و دقت‌نظر در رابطه‌های علّی و معلولی محیط پیرامون و درعین‌حال، افزایش مهارت پردازش داده‌ها از سوی آنان را خاطرنشان‌کرد و افزود: کار پژوهشی بر پایه‌های «یافتن» استوار است و برهمین اساس ضرورت‌دارد بر لزوم پرهیز از«بافتن» تاکیدشود. 

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در ادامه به نقش آثار پژوهشی، به ویژه کتاب‌های درسی اشاره‌ داشت و با مهم ارزیابی‌کردن آگاهی طراحان از ویژگی‌های شناختی گروه‌های سنی مختلف و ارایه محتوای مناسب افزود: آنچه در برنامه‌ریزی فعالیت‌های پژوهشی برای آینده‌سازان اهمیت دارد، توجه به تفاوت فعالیت‌های تحقیقی «درباره» و «برای» کودک و نوجوان است.

تبیین و تشریح ویژگی‌های گروه‌های سنی مخاطب کانون و ارایه طریق برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آنان، دیگربخش صحبت‌های اکبری بود و وی در این میان با جستجوی پیشینه و ریشه تفکر و تعقل در قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) اظهارکرد: اندیشه‌ورزی و جستجوگری در جهان پیرامون، بزرگ‌ترین امتیاز انسان نسبت به دیگر موجودات است و از این رو نیازمند تعقل و پرهیز از تکیه صرف به دیگران برای دریافت خوراک فکری هستیم.

دعوت از حاضران برای مطالعه و معرفی منابع مطالعاتی مناسب، پایان‌بخش سخنان سیده‌ هاجر اکبری نودهی در این نشست مجازی بود که روز یکشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۰صورت‌گرفت.

یادآورمی‌شود، سیزدهمین ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با شعار«از مسأله‌شناسی تا  معرفت‌شناسی» از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزارمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =