نشست تخصصی «مقاله و جستارنویسی» ویژه مربیان خراسان رضوی و سمنان

نشست تخصصی «مقاله و جستارنویسی» ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و سمنان، هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش در قالب ویدئوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست تخصصی «مقاله و جستارنویسی» به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته‌ی پژوهش با دعوت از حسن ذوالفقاری نویسنده و پژوهشگر، شنبه ۲۷ آدر ۱۴۰۰ در قالب ویدئوکنفرانس ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های خراسان رضوی و سمنان برگزار شد.

ذوالفقاری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری اظهار داشت: جستار، نوشته‌ای است که در آن استدلال‌های شخصی نویسنده مطرح می‌شود و در واقع نتیجه‌ی نگاه نویسنده به یک موضوع از نقطه‌نظر منحصربه‌فرد است.

وی در ادامه افزود: نویسنده در جستارنویسی، آزادی مطلق دارد و فرق جستار با مقاله و داستان در این است که در جستار می‌توانیم هم‌زمان روایتی را تعریف کنیم، قصه‌ای تخیلی بگوییم یا مسئله‌ای را تحلیل منطقی کنیم؛ گرچه جستار، داستان و مقاله نیست؛ اما می‌تواند با بهره‌گیری از این آثار، راهی را برای بیان حرف‌های ناگفته و صمیمی اما مهم باز کند.

ذوالفقاری با بیان این‌که جستارنویسی، آغاز نوشتن و تمرین آن است، گفت: جستار می‌تواند گام مناسبی برای تمرین نویسندگی غیر داستانی باشد و به‌تدریج فرد را برای نوشتن با ساختار و چارچوب جدی‌تر آماده کند.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه با اشاره به ویژگی‌های جستارها مبنی بر حدود، کاربرد، حجم و قالب، اصلی‌ترین معیار یک جستار خوب و برگزیده را نوآوری، تازگی و خلاقیت و پرداخت خلاقانه‌ی موضوع، نگاه متفاوت، حرف تازه و ایده‌ی جدید، عنوان و خاطرنشان کرد: جستار با مقاله تفاوت دارد؛ چراکه مقاله، رسمی‌تر، جدی‌تر، مستدل و مستندتر است در حالی‌که جستار، کوتاه، ساده، کم‌تر مستدل و فوری است.

ذوالفقاری هم‌چنین چگونگی سازماندهی محتوا، تجزیه و تحلیل داده‌ها، مستندسازی و یافتن مجلات معتبر علمی پژوهشی را از مهارت‌های مهم مقاله‌نویسی دانست و تأکید کرد: عنوان مقاله بایست کوتاه و حداکثر ۱۵ کلمه، توصیف‌کننده‌ی محتوا و بیان‌کننده‌ی هدف اصلی تحقیق و معرف شاخص‌ها و متغیرها یا مهم‌ترین یافته‌های تحقیق باشد و از آوردن حروف اختصاری به‌جز در موارد خاص در عنوان پرهیز شود و نیاز هم نیست از کلماتی مانند «بررسی..»، «نتیجه..» و «روش‌های..» در عنوان استفاده شود.

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: طرح پرسش تحقیق بایست مجهول حقیقی داشته باشد، از زاویه‌ای نو به مسئله نگاه کند، هم‌چنین متناسب با مخاطب مورد نظر باشد و به نیازمندی‌های جامعه پاسخ دهد و در سازماندهی محتوا و نگارش مقاله نیز از نقل قول مستقیم کم‌تر استفاده شود.

گفتنی است، بررسی انواع جستار از نظر رسمی و غیر رسمی، فایده جستارنویسی، معرفی انواع جستار از نظر کارکرد(جستار تعریفی، انتقادی، روایی، توصیفی، توضیحی، اقناعی، جدلی، تحلیلی، علی یا علت و معلولی، قیاسی و تقابلی، فرایندی و تبیینی)، معرفی انواع نوشته(به لحاظ موضوع، زبان، لحن و بیان، قالب، مخاطب، حجم، موضوع، هدف و اعتبار)، تعریف مقاله علمی و معیارهای یک مقاله خوب، انواع مقالات دانشگاهی، مراحل تدوین مقاله، ساختار مقالات علمی، صفحه مشخصات مقاله، عنوان و موضوع مقاله، چکیده، کلیدواژه‌ها، مقدمه یا بحث، پیشینه، روش تحقیق، نتیجه‌گیری، مستندسازی، معرفی معتبرترین مجله‌های علمی جهان و... از دیگر مطالب بیان‌شده در این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =