برگزاری دهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  کهگیلویه و بویراحمد

دهمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی ( ایده ) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع " تئوری تئاتر موزیکال کودک " برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کهگیلویه و بویراحمد ، این نشست با مشارکت ۳۵ نفر از اعضا مربیان با حضور وحید محمد خانی کارگردان و مدرس تئاتر و فعال حوزه  هنرهای نمایشی برگزار شد.

   مدرس نشست به معرفی پیشینه تئاتر موزیکال در جهان و ایران پرداخت و به گونه‌های نمایش‌های آیینی و سنتی فاخر و اصیل ایرانی چون سایه بازی، لال بازی، معرکه گیری، مولودی خوانی، پری خوانی و... و بهره گیری از این آیین‌ها برای تولید نمایش‌های موزیکال اشاره کرد.

وحید محمدخانی به مناسب سازی ، باز آفرینی مناسب آیین‌ها ، استفاده از مفاهیم غنی در قالبی جدید ، بروز رسانی آنها برای کودک امروز را  برای همگام شدن با علم روز دنیا و همچنین  حفظ مفاهیم و منابع اصیل و غنی ایرانی ، اشاره کرد و افزود: حفظ این آثار ارزشمند ومعرفی آنها به نسل های جدید را به عنوان وظیفه یک هنرمند بر شمردند .

وی اظهار داشت :  مشارکت دادن کودکان در نوشتن نمایشنامه تا اجرای نهایی و هدایت اعضا در اجرای نمایش خلاق مبتنی بر شعر و بازی را مقدمه ورود اعضا به تئاتر مشارکتی است.

مدرس نشست به اهمیت نویسندگی یا انتخاب متن مناسب اشاره کرد وافزود:  نویسنده یا انتخاب‌گر نمایشنامه را فردی مکاشفه گر است و به کشف نهفته‌های متن  و توان تحلیل آن برای اجرایی موفق  باید توجه کرد.

محمدخانی  به آگاهی کارگردانی هنری و موسیقیایی  تئاتر موزیکال کودک اشاره و در این خصوص توضیحات جامعی را ارائه داد.

وی با تاکید بر این مطلب که موسیقی بخش جدا ناپذیر تئاتر موزیکال است ،  مباحث تخصصی پیرامون تئاتر موزیکال را با ارائه کاربردها و کارکردهای موسیقی توضیح  دادند.

 مدرس انجمن به عناصر مهم در ساخت موسیقی اشاره کرد و آگاهی کارگردان به این موارد را برای ساخت موسیقی مورد نظر و توجیه، همراهی و همفکری آهنگساز و یا انتخاب مناسب موسیقی تئاتر لازم و ضروری دانست.

گفتنی است: مدرس انجمن به استفاده مناسب از اشعار شاعران ایرانی و خوب گوش دادن و خوب شنیدن برای حفظ و نگهداری آنها و تاثیر آن بر رفتار اعضا اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش  به لزوم  استفاده مناسب  از عروسکهای اصیل ایرانی پهلوان کچل ،مبارک، عمو نوروز و... معرفی آنها به نسلهای جدید تاکید کرد.

در پایان نمونه هایی از تئاتر موزیکال کودک توسط رابط انجمن به اشتراک گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =