چگونه یک قصه‌گوی مسلط باشیم؟/ با قصه درس اخلاق ندهید!

سومین جلسه نقد و بررسی قصه‌های بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» شامگاه ۲۸ آذرماه با حضور سعید مجیدی و حامد زحمتکش به عنوان منتقد و قصه‌گویان این رویداد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، در ابتدای این برنامه مجیدی درباره «خرس شمشیر به دست» هیوا ملکی گفت: در یک اثر تاکیدات کلی نباید نابه‌جا باشد. ضمن اینکه نباید با قصه درس اخلاق داد.

زحمتکش هم گفت: نباید ریتم نمایش را از دست داد. از سوی دیگر شروع قصه نباید مجهول باشد. شروع و پایان قصه دو نقطه اساسی در قصه‌گویی است، اگر این دو نقطه اساسی را نداشته باشیم بهترین قصه عالم را هم تعریف کنیم هیچ مخاطبی پای قصه ما نمی‌نشیند.

در ادامه مجیدی درباره «پرنده نصیحت‌گو و مرد طمع کار» شکیبا حاتمی گفت: باید از تکرار بپرهیزید، صدای خشکی دهان هم موضوعی است که غالب قصه‌گویان دچارش هستند.

زحمتکش هم بیان کرد: اگر تجربه به دست بیاورید بهتر هم می‌شوید. ضمن اینکه دنبال قصه‌های جدید باشید.

قصه را با جزئیات تعریف کنید/ شروع قصه مهم است

سپس مجیدی درباره «خدجه کر کرو» مریم زارع بیان کرد: در طول این چند روز سه مرتبه این قصه را از سوی قصه‌گویان مختلف شنیده‌ایم که قصه جالبی است اما قصه‌گو باید به واژگان خیلی توجه کند. حرکات دست هم باید آگاهانه باشد.

زحمتکش هم اظهار کرد: تسلط بر قصه در قصه‌گویی خیلی مهم است، مثلا باید خودتان دقیقاً بدانید چه اتفاقی افتاده و آن را با جزییات تعریف کنید. شروع قصه هم مهم است به طوری که ما ۹۶ اثر دیدیم که آغاز ۹۲ اثر به یک شکل بوده پس لازم است خلاق باشیم.

پس از آن مجیدی درباره «قصه نی» سوگند صابری توضیح داد: باید تفاوت‌ها را رعایت کرد.

زحمتکش هم عنوان کرد: باید درباره بیان درست کلمات تمرین و از لحن و صدا با مهارت بیشتری استفاده شود.

در ادامه سعید مجیدی درباره «راز آیینه» اعظم رهنما بیان کرد: باید با سرعت گفتار بازی کرد چون اینگونه مخاطب جذب قصه می‌شود.

زحمتکش هم عنوان کرد: روش‌های متنوعی برای قصه‌گویی وجود دارد ولی اغلب یکی دو مورد از انواع ورود به قصه را انتخاب کرده‌اند. این قصه ریتم نداشت، مخاطب را با خود همراه نمی‌کرد و از جایی به بعد یکنواخت شد، چون تسلطی روی قصه‌ نبود.

سپس مجیدی درباره «باد سام» چیمن حیدری اظهار کرد: استفاده از صحنه مهم است و نباید ثابت روی یک نقطه ایستاد. ضمن اینکه نباید در قصه مخاطبان را سفارش و نصیحت کرد.

زحمتکش هم عنوان کرد: در روزهایی که همه درباره فردیت صحبت می‌کنند این قصه درباره اتحاد حرف می‌زد که خوب بود.

از کلیشه و اغراق دوری کنید

در ادامه مجیدی درباره «گمشده گم نشده» ضحی مختارپور مطرح کرد: طراحی لباس و لهجه خوب بود ولی باید از کلیشه و اغراق جلوگیری کرد، از طرفی پرگویی هم به قصه گفتن آسیب می‌زند.

زحمتکش هم عنوان کرد: با این قصه احساس نزدیکی کردیم چون می‌توانست در محله هر کداممان رخ بدهد. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که افراد یا دین‌گریز هستند یا از این موضوع فاصله می‌گیرند ولی قصه می‌تواند باعث یادآوری آن باورهای مذهبی می‌شود. ما این رسالت را داریم که به واسطه قصه‌ها باورهای درست و دقیق مذهبی را ترویج دهیم.

در ادامه مجیدی درباره «خفاش دیوانه» مینا عسگری گفت: این قصه بچه‌ها را به تفاوت نگاه‌ها دعوت می‌کرد، اما باید به مخاطب اجازه داد که خودش تخیل کند، آهنگ گفتار هم نباید یکنواخت باشد.

زحمتکش هم اظهار کرد: مهارت استفاده از ابزار مهم است اما صرف اینکه از چیزی بهره ببریم کافی نیست. قصه خودش به ما می‌گوید که به ابزار نیاز دارد یا نه.

پس از آن مجیدی درباره «شتر رقاص» محبوبه بنازاده مطرح کرد: جنبه طنز این داستان خیلی به قصه کمک کرده بود.

زحمتکش هم توضیح داد: اینکه با شجاعت تمام از میمیک صورت‌تان برای درآوردن ادای شتر استفاده کردید تحسین‌برانگیز بود. ضمن اینکه این قصه ویژگی شاد بودن را در خود داشت.

سرعت و آهنگ گفتار نباید یکنواخت باشد

در ادامه مجیدی درباره «راز چشمه‌ها» علیرضا یادگاری گفت: حالت صدا باید درباره ها شخصیت تغییر کند، سرعت و آهنگ گفتار هم نباید یکنواخت باشد این باعث می‌شود مخاطب از قصه کنده شود.

زحمتکش هم مطرح کرد: مدل قصه‌گویی جذاب، لباس و انتخاب قصه باعث شده بود مخاطب نقل شما را دنبال کند. به همین دلیل آینده روشنی برای شما می‌بینم. با این حال جملات را باید کامل ادا کنید، صرف اینکه می‌دانیم داریم چه می‌گوییم کافی نیست.

پس از آن مجیدی درباره «خوشحال باش مرغک من» شیما صمدی گفت: ادبیاتی که به کار می‌برید باید متناسب با هر گروه سنی باشد، از کش دادن قصه هم بپرهیزید.

زحمتکش هم بیان کرد: بیان احساسات از طریق میمیک صورت خوب است، اما قصه در جاهایی کشش نداشت و مخاطب را همراه نمی‌کرد.

لباس خوب به اجرای قصه کمک می‌کند

سپس مجیدی درباره «زال و سیمرغ» سارا میرزایی گفت: با اعتماد به نفس روی صحنه بیایید ضمن اینکه حرکات دست نباید تکراری باشد.

زحمتکش هم اظهار کرد: لباس خوب به اجرای قصه کمک می‌کند.

در ادامه مجیدی درباره «طبیب طماع‌» فرانک حیاتی گفت: سکوت در اجرای یک قصه خیلی کمک می‌کند. گرچه داستان شما ضعیف بود اما با قدرت بیان می‌کردید.

زحمتکش هم توضیح داد: تسلط بر قصه بسیار مهم است.

پس از آن مجیدی درباره «کلاه شادی» سها علایی گفت: پایان داستان باید خوب بسته شود.

زحمتکش هم مطرح کرد: برای من تعریف کردن قصه از زبان بچه‌ها خیلی جذاب است به همین دلیل این قصه را دوست داشتم.

مجیدی درباره «مترسک» هادی رفیعی گفت: اینکه «فرازبان‌» بیش از اندازه باشد هم خوب نیست.

زحمتکش هم مطرح کرد: شما فاصله بین قصه‌گویی و اجرای نمایش را به خوبی می‌دانید.

مجیدی درباره «خجه‌ پرچونه» ستاره اقبالی بیان کرد: شما آموزه‌های مدرن را در یک قصه قدیمی جا داده بودید که این خوب بود.

زحمتکش اظهار کرد: مدل قصه‌گویی این قصه خوب بود.

مدیرعامل کانون: عصاره جشنواره قصه‌گویی در جلسات نقد و بررسی است

در ادامه و در بخشی از این برنامه مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که متولی برگزاری این جشنواره است، درباره این رویداد عنوان کرد: برگزاری یک جشنواره زحمت و برنامه‌ریزی زیادی می‌خواهد، اما خوشحالم که می‌بینم بعد از یک روز کاری، در جلسات نقد و بررسی شرکت کردید. عصاره این جشنواره در همین جلسات است چون اگر بازخوردی از اجراها گرفته نشود، فرد متوجه نخواهد شد معایب و محاسن کارش چه بوده است.

وی عنوان‌کرد: معتقدم این جشنواره یک مسابقه نیست که برنده و بازنده داشته باشد، بلکه همین که دور هم هستید، قصه‌های یکدیگر را گوش می‌کنید، فرهنگ قصه‌گویی را رواج می‌دهید و به عنوان توشه‌ای با خود به شهرهایتان می‌برید، خوب است.

علی‌اکبرزاده در پایان گفت: مشغله یک مسئول فرهنگی نباید تنها شرکت در جلسات اداری باشد، بلکه باید در میان فرهنگیان و کسانی که در این حوزه هدفی دارند، حضور داشته باشند.

در بخش دیگر از این برنامه سبحان نصیرآبادی قصه‌گوی نوجوانی که دوست داشت با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیداری داشته باشد، با مهدی علی‌اکبرزاده گفتگویی کوتاه کرد و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh  و آپارات کانون به نشانی www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live، پرتال کانون به نشانی kpf.ir و سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir  نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =