نقد و بررسی کتاب «زمستان سبز» اثر «نورا حق پرست»

ده نفر از اعضای نوجوان کارگاه تخصصی داستان نویسی مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان، روز پنج شنبه ۲۱ بهمن ماه گردهم جمع شدند و به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی رمان «زمستان سبز» اثر «نورا حق پرست» را نقد و بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ فرحناز مقدم‌پناه مسئول مرکز فرهنگی هنری مجتمع زنجان در گزارشی گفت: ده نفر از اعضای نوجوان کارگاه تخصصی داستان‌نویسی مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان، روز پنج شنبه ۲۱ بهمن ماه گرد هم جمع شدند و به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی رمان "زمستان سبز" اثر "نورا حق‌پرست" را نقد و بررسی کردند.

«زمستان سبز» رمانی نوجوانانه است که قهرمان اصلی آن دختری  به  نام لیلاست، لیلا هم پای سایر مردم ایران در  پیروزی انقلاب سهیم است و از دوستی‌ها و اتفاقات آن روزها برای ما روایت می‌کند.

داستان این کتاب این‌گونه آغاز می‌شود: «تابستان بود و گرما برای کسی صبر و تحملی باقی نگذاشته بود؛ به‌خصوص که ماه رمضان هم درست افتاده بود وسط تابستان. توی خانه ما همه روزه می‌گرفتند؛ مادر، سیما، من و برادر کوچکترم علی که تازه چهارده‌ سالش شده بود و روزه گرفتن برایش واجب نبود. مادر سعی می‌کرد بیشتر کارهای خانه را خودش انجام بدهد تا ما راحت‌تر روزه بگیریم. او برای اینکه بتوانیم بهتر تحمل گرسنگی، تشنگی و گرمای بیش از حد تابستان را در طول روز که خیلی بلند بود، داشته باشیم، می‌گفت: «روزه‌های تابستان در این روزهای بلند و گرم بیشتر ثواب دارد. آدم یاد صحرای کربلا و امام حسین و یارانش می‌افتد.» آن وقت چشمهایش پر از اشک می‌شود و زیر لب می‌گفت: فدای لب تشنه‌ات! یا اباعبدالله!»

معصومه اکبری، مربی ادبی  مرکز  مجتمع در بررسی این رمان عنوان کرد: از ویژگی‌های بارز رمان لحن صمیمانه و نوجوان پسند کتاب است که باعث می شود خواننده‌ها با اثر ارتباط خوبی برقرار کنند.

یکی از اعضا در بررسی این رمان عنوان کرد که هنگام خواندن کتاب عقاید و باورهای شخصیت‌ها برایم بسیار جالب بود که این نکته نشان دهنده‌ی توجه نویسنده به زندگی شخصی خود و تجربه‌ی زیستی‌اش می‌باشد.

همچنین اعضای حاضر در نقد رمان، عنوان کردند که تصویر سازی‌های عینی و خاص، توجه به روابط انسانی، خلق دنیای نوجوانانه و واقعی از جذابیت‌های دیگر این رمان می‌تواند باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =