داستان اجتماعی در انجمن نویسندگان کانون سمنان بررسی شد

نوزدهمین‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با نقد و بررسی داستان اجتماعی با رویکرد انقلاب برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری نوزدهمین‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان آفرینش با دعوت از مرتضی حاتمی، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی کانون ایلام، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، خبر داد و گفت: در این جلسه‌ی مجازی، مهمان انجمن ضمن نقد و بررسی سه اثر داستانی درخصوص داستان‌های اجتماعی با رویکرد انقلاب، به گفت‌وگو با اعضا و مربیان پرداخت.

حاتمی در نقد اثر یکی از اعضای انجمن با توجه به انتخاب خوب و مناسب برای عنوان داستان، اظهار داشت: عنوان اثر علاوه بر داشتن جذابیت و تناسب با داستان از کشش قوی برای خوانش داستان برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به توصیف‌های خوب، زبان روان و سلیس فضای داستان و خوانش بخشی از اثر عضو افزود: فضای داستان، رازآلودآکننده به زبان طنز بود که این خود از دیگر ویژگی‌های داستان است که باعث جذاب‌تر شدن اثر شده‌ است.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان با بیان این‌که «اغراق» یکی از عناصر و ویژگی‌های داستان طنز است، به معرفی آثاری در ژانر طنز ازجمله آثار سیدسعید هاشمی، فرهاد حسن‌زاده، شهرام شفیعی، احمد عربلو و... که در کتابخانه‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری موجود است، پرداخت.

حاتمی در نقد اثر دیگری از اعضای انجمن اظهار داشت: با وجود پرداخت خوب شخصیت‌ها در داستان، استفاده از تیپ‌های تکراری و کلیشه‌ای به داستان عضو لطمه وارد کرده که بهتر است اعضا به این موضوع توجه داشته و در انتخاب شخصیت‌ها و پرداخت تیپ‌ها تا می‌توانند از کلیشه‌ها خودداری کنند تا تازگی و جذابیت داستان حفظ شود.

وی هم‌چنین افزود: جاگذاری مناسب جملات و ضربه‌ی نهایی داستان بهتر است با استفاده از جملات کلیدی داستان انجام شود.

روزنامه‌نگار و منتقد ایلامی در نقد سومین اثر اعضای انجمن با اشاره به وجود رگه‌هایی از داستان مدرن و استفاده از زبان مناسب، تصریح کرد: این نکته‌ی بسیار خوبی است که نویسنده نوجوان ما با مفهوم مدرن، آشنایی نسبی دارد و بهتر است نوجوانان دست به قلم ما از زبان فارسی معیار در روایت داستان بهره گیرند؛ زیرا هر چه‌قدر زبان نوشتاری، غنی‌تر و قوی‌تر باشد داستان، ماندگارتر خواهد شد و زبان استوار با ساختار مناسب در داستان یک علم است، پس چه خوب است از کلماتی استفاده شود که به‌راحتی بتوانند مفهوم و اندیشه‌ای که مورد نظر نویسنده است به خواننده انتقال دهند و این‌کار را می‌شود با صیقل‌دادن کلمات، ویرایش و انتخاب مناسب آن انجام داد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نکته‌ی بسیار مهم دیگر در اثر عضو، استفاده از شخصیت‌های زیاد در داستان کوتاه بود، شخصیت‌هایی که از کنش‌ها و رفتارهای آن‌ها چیزی متوجه نمی‌شویم و نیاز است در هر داستان نیز به‌طور اختصار به دیدگاه‌های شخصیت‌های وارد شده در داستان اشاره شود تا شخصیت‌ها برای خواننده مبهم نباشند.

حاتمی در ادامه با ارسال فایل صوتی داستان‌های «روز اسب‌ریزی» و «استخری پر از کابوس» نوشته‌ی بیژن نجدی، اظهار داشت: داستان رازآلود نویسنده نوجوان ما نیاز به رمزگشایی با کلیدهایی دارد که او می‌بایست به مخاطب ارائه می‌داد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان با توجه به مضمون اثر عضو که اشاراتی به ادبیات انقلاب داشت، گفت: داستانی که قرار است با رویکرد ادبیات انقلاب نوشته شود تنها با اشاره به یک نام، پست نظامی و رفتارهای یک نظامی قبل از انقلاب تبدیل به یک اثر انقلابی نمی‌شود و نمی‌توان آن را در زمره‌ی ادبیات انقلاب قرار داد.

روزنامه‌نگار و منتقد ایلامی در بخش دیگری از سخنانش با پرداختن به تاریخچه‌ی ادبیات انقلاب اظهار داشت: داستان انقلاب در ابتدای دهه‌ی ۴۰ از زمان و آغاز مخالفت حضرت امام‌خمینی(ره) با شاه شروع شد و عنوان ادبیات انقلابی در داستان شکل گرفت. دغدغه‌های انقلابی و نگرش‌هایی چون ارزش‌های اسلامی و شیعه در قالب رمان و داستان کوتاه به‌وجود آمد. ادبیات داستانی که انقلاب تلاش داشته تا مضامین و هویت‌های ایرانی و اسلامی را با هدف پاسداری از هویت دینی و واقع‌گرایانه به جامعه هدف ما انتقال دهد. در آغاز، این نوع ادبیات هنوز جوان بود و تجربه چندان و غنی در ابتدای راه وجود نداشت و ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی، همبستگی و هم‌دردی و وطن‌پرستی دغدغه‌هایی بود که از آغاز شکل‌گیری ادبیات انقلاب وجود داشتند، سپس ادبیات داستانی ما با مقوله‌ی جنگ و دفاع مقدس تلفیق شد و شاهکارهایی در ادبیات شفاهی، فیلم‌ها و مستندسازی خاطرات که همه بر پایه‌ی متن انقلابی بودند در این دوران خلق شد که کتاب «حکومت نظامی و لحظه‌های انقلاب» نوشته‌ی سیدمحمود گلابدره‌ای از اولین نویسندگان ادبیات انقلاب و هم‌چنین کتاب «قصه‌های ۵۷» نوشته‌ی علی‌الله سلیمی ازجمله کتاب‌های مناسب و خوب آن دوران در این حوزه است.

حاتمی در پایان سخنانش ضمن قدردانی از اعضای نوجوان انجمن برای خلق ایده‌های نو و آثار تازه در ادبیات داستانی، به‌منظور مطالعه و کسب تجربه در نوشتن به معرفی کتاب‌های مناسب پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =