نشست‌های ادبی در مراکز مختلف کانون برگزار شد

انجمن‌های شاعران و نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف در راستای نقد و گفت‌وگو در رابطه با آثار نویسندگان و شاعران اقدام به برگزاری نشست‌های مختلف کرده است.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، از این سلسله نشست‌ها، چهاردهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان «آینه‌های ناگهان» مراکز کانون حوزه‌ آبادان و خرمشهر به‌صورت مجازی برگزار شد.

این نشست با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور عباس قدیرمحسنی، نویسنده و منتقد ادبی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان و اعضای مراکز کانون شهرستان آبادان و خرمشهر در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

قدیرمحسنی در این نشست گفت: داستان، گونه‌ای ادبی است که بر پایه‌ تخیل استوار و باید شخصیت داشته باشد و یک اتفاق که مسیر زندگی، شخصیت را عوض کند.

او در ادامه تأکید کرد: داستان باید فکر اولیه، طرح، پی‌رنگ، شخصیت، گره و اتفاق داشته باشد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به تفاوت داستان‌های قدیمی و امروزی بیان کرد: در داستان‌های امروزی شخصیت‌ها خوب و بد مطلق نیستند و بیشتر به‌صورت خاکستری نمایان می‌شوند اما در داستان‌های قدیمی شخصیت‌ها یا در جبهه‌ خوب‌ها بودند یا بدها.

قدیرمحسنی در ادامه تشریح کرد: در ادبیات امروزی پند و اندرز جایگاهی ندارد بلکه ادبیات بیشتر جنبه‌ سرگرمی و آموزنده دارد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اعتقاد به اینکه در داستان طنز دو عنصر اصلی اغراق و تضاد داریم، اذعان داشت کسانی که در ابتدای راه نوشتن داستان هستند بهتر است برای سوژه از اتفاقات روزمره‌ی اطراف خود بهره بگیرند.

بیستمین نشست انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان« مراکز گتوند، شوش و شوشتر

بیستمین نشست انجمن شاعران «آینه‌های ناگهان» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوشتر و شوش با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور ایرج فرخی‌زاده شاعر و منتقد گتوندی در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند استان خوزستان به‌صورت حضوری برگزار شد.

فرخی‌زاده در این نشست گفت: آشنایی با وزن و شعر کلاسیک مستلزم حفظ شعر شاعران کلاسیک‌سُرا است.

وی افزود: گسترش دایره واژگانی و آشنایی با اوزان شعر نیمایی برای نوجوانان بسیار مفید است و نوجوانان غالباً علاقه‌ی فراوانی به سرودن اشعار خود در قالب نیمایی دارند.

شاعر «عطر کوچه‌ خیس» نمونه‌هایی از شعر شاعران کلاسیک‌سرا، شعر نیمایی و شعر سپید را خواندند و اشعار اعضا را در این سه قالب مورد نقد و بررسی قرار دادند.

او همچنین در ادامه گفت: مخاطب وقتی شعری را می‌خواند از موسیقی شعر و تعبیرهایی که شاعر به کار می‌برد و از چفت‌وبست‌هایی که باید بین کلمات وجود داشته باشد لذت می‌برد.

عضو انجمن ادبی قیصر امین‌پور در این نشست با اشاره به این موضوع که عنصر اصلی هر شعر تخیل است، تاکید کرد: اگر تخیل را از شعر برداریم، دیگرنمی‌توان به آن شعر گفت، زیرا شعر کلامی است مقفی و مخیل که با آمدن شعر سپید موزون بودن و مقفی بودن از شعر حذف شده است اما مخیل بودن لازمه اصلی شعر است.

او در پایان به این نکته توجه نشان داد که تکرار، واج‌آرایی و استفاده از تصاویر بدیع و تازه و کمک گرفتن از آرایه‌های ادبی تضاد، تشبیه، ترکیبات شاعرانه و ترکیبات استعاری باعث زیبایی اشعار خواهد شد و با خوانش نمونه‌هایی از اشعار سیدعلی صالحی این موضوع را بیشتر توضیح داد.

بیست‌و یکمین نشست شعر «سروناز» در کانون فارس

بیست‌ویکمین نشست شعر «سروناز» در کانون فارس با حضور کارشناس ادبی کانون چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

کارشناس ادبی کانون چهارمحال و بختیاری در این نشست، تفاوت شاعر با دیگر افراد را در نوع نگاه و زاویه‌ دید آن‌ها عنوان و دیگرگونه‌اندیش بودن را از نشانه‌ها و ویژگی‌های بارز یک شاعر توانمند عنوان کرد.

معصومه مهری‌قهفرخی، هنر یک شاعر را در نگاه نو به پدیده‌ها و اطراف دانست و گفت که شاعر باید بتواند حرف‌های معمولی و کلیشه‌ای را از دریچه‌ عامه‌پسند در شعر بیاورد تا تأثیری عمیق بر روح و روان مخاطب بگذارد.

موسیقی درونی و معنوی، رعایت عاطفه و عاطفه‌مندی، بهره‌مندی از عنصر خیال و خیال‌پردازی، رعایت ارتباط عمودی و افقی اثر و اطناب و ایجاز از جمله عناصری بود که شاعر کتاب «پدرم باران شد» به آن اشاره کرد.

قهفرخی شعر عامیانه را به دو دسته رسمی و محاوره تقسیم کرد و سادگی روایت، شکستن کلمات، تغییر نحو کلام و دارا بودن طنز را از ویژگی‌های شعر عامیانه محاوره‌ای دانست و ضمن تشویق اعضا به مطالعه‌ی بیشتر، بهره‌گیری از زبان معیار و رسمی در سرودن شعر را لازمه‌ی کار شاعر دانست.

نوزدهمین نشست‌ انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان

نوزدهمین جلسه مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان، با حضور اعضای این انجمن و علیرضا نوروزی، نویسنده و منتقد، به‌عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

در این جلسه ابتدا تعدادی از داستان اعضای نویسنده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

علیرضا نوروزی در نقد این آثار گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار نویسنده، گفت‌وگو یا دیالوگ است که به نویسنده کمک می‌کند تا داستان را پیش ببرد.

وی ادامه داد: دیالوگ با مکالمه فرق دارد؛ مکالمه گفت‎‌وگوی روزانه بین شخصیت‌هاست که تاثیر دراماتیکی در داستان ندارد اما دیالوگ پیش برنده و بیان‌کننده موقعیت داستان است.

نوروزی با بیان اینکه نویسنده داستان باید همه چیزخوان باشد، گفت: یکی از ویژگی‌های دیالوگ خوب تاثیر آن در ریتم داستان است، داستان‌هایی که لازم است ریتم تند داشته باشند مثل داستان‌های طنز که از دیالوگ‌های پینگ پنگی استفاده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در داستان، شخصیت‌ها و تیپ‌ها در قالب خودشان و متناسب با موقعیت خودشان صحبت می‌کنند و احساسات و عواطف شخصیت در لابه‌لای گفت‎‌وگوها بیان می‌شود و لازم است که نویسنده وارد قالب شخصیت داستان شود و با تمام وجود از زبان او صحبت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =