نشست مجازی اعضای مکاتبه‌ای کانون سمنان

نشست مجازی اعضای مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین نشست مجازی «حرف‌های کاغذی» ویژه اعضای مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌همت نسرین قربانی و نسیبه یعقوبی کارشناس و مربی این مرکز و با دعوت از فرزانه رحمانی کارشناس‌مسئول مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور، یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در  قالب ویدئوکنفرانس، برگزار و درخصوص چگونگی تبدیل خاطره به داستان، گفت‌وگو شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای نشست، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از استقبال اعضای کودک و نوجوان مناطق محروم و کم‌برخوردار، از کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی که این فرصت را ایجاد کردند تا در قالب یک آموزش از راه دور پذیرای مربیان و اعضا باشند، قدردانی کرد.

وی با اشاره به انتخاب عنوان نشست، اظهار داشت: در بخش نوشتن، نویسندگی و حتی خطابه، حوزه‌ی اصلی ما به فرایند کاغذی در مکتوبات است و یک نویسنده با این عنوان حرکت می‌کند و «حرف‌های کاغذی» به فرایند کار مکاتبه برمی‌گردد و امیدوارم با بهره‌گیری از این آموزش‌ها همه‌ی نوجوانان به‌خصوص آن‌هایی که در نقاط دوردست استان حضور دارند به خلق اثر بپردازند.

مدیرکل کانون استان سمنان، بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی را یکی از بخش‌های پر امید کانون دانست و گفت: ایده و فکر ایجاد این بخش در کانون به این منظور بوده که بتواند به نقاط مختلف استان دسترسی یافته و کودکان و نوجوانانی را که دارای پتانسیل و استعداد ادبی هستند، کشف و شناسایی کرده و در عرصه‌ی تخصصی با راهنمایی کارشناسان و مربیان کانون، استعدادهای‌شان بروز و ظهور پیدا کند تا این فرایندها از دل شما، کودکان و نوجوانان عزیز، نویسندگان و خالقان برجسته‌ای را در آینده‌ای نزدیک برای استان رقم بزند و از فرایند و ثمره‌ی آن نه‌تنها استان؛ بلکه تمام کشور بهره‌مند شوند.

خدابخشی تأکید کرد: معتقدیم در نقاط دوردست که امکان دسترسی حضوری وجود ندارد، استعدادهای بسیار باشکوهی هست که می‌تواند با توجه به آن‌ها و هدایت استعدادها، عرصه‌ی خلاقی را در کشور داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: فضایی که به‌واسطه‌ی همه‌گیری بیماری کرونا در کشور حاکم شده، در روند اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، تأثیر منفی ایجاد نکرده؛ بلکه قدم‌ها گسترده‌تر برداشته شده که بایست تقویت شود.

مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه افزود: گسترش فضای مجازی به عرصه‌ی فعالیت‌های مکاتبه‌ای بیش از پیش کمک کرده و امیدواریم با هم‌اندیشی و تعامل بیش‌تر مربیان این‌مجموعه شاهد رشد خوبی در عرصه‌ی فعالیت‌های مکاتبه‌ای باشیم.

داستان با خاطره فرق دارد

کارشناس‌مسئول مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع مجازی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سمنان و قدردانی از کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی برای برگزاری این نشست، اظهار داشت: خاطره از ایده‌های مؤثر پیدا کردن سوژه برای نوشتن داستان است؛ هرچند خود یک قالب نگارش فوق‌العاده است.

مهمان نشست مجازی کانون استان سمنان با اشاره بر تفاوت داستان و خاطره تأکید کرد: اساس خاطره بر حادثه و اتفاق است؛ اما اساس داستان، تغییر و رشد شخصیت است؛ چون راوی در خاطره همیشه اول شخص مفرد است در حالی‌که در داستان، راوی، دانای کل است.

وی در ادامه افزود: از هر خاطره‌ی ساده و معمولی مانند اتفاق‌های روزمره زندگی، به‌راحتی می‌توان داستان خلق کرد؛ اما آنچه که یک خاطره را به داستان تبدیل می‌کند حضور عدم تعادل است.

رحمانی یادآور شد: مهم‌ترین ابزار برای نوشتن یک خاطره، توصیف و پرداختن به جزئیات ماجرا است.

مهمان نشست مجازی کانون استان سمنان تصریح کرد: لحن در خاطره، صمیمی و دوستانه است؛ اما لحن داستان کاملاً در خدمت عناصر داستان است و در داستان یک واقعیت تازه را خلق می‌کنیم؛ اما در خاطره، آن واقعیتی را که اتفاق افتاده، توصیف می‌کنیم.

وی با بیان این‌که خاطره، متکی به زمان، مکان و واقعیت است، افزود: داستان نیز از این عناصر بهره می‌برد؛ ولی تفاوت در این است که عناصر مختلف در داستان بر پایه­ تخیل به خدمت گرفته می‌شود و حجم تخیل بر واقعیت غلبه دارد در حالی‌که خاطره در ذهن ساخته نمی‌شود و راوی گزینشی در روایت حوادث یک موقعیت ندارد.

کارشناس‌مسئول مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور در پایان سخنانش از اعضا خواست تا علاوه بر ثبت خاطرات خود، خاطرات شخصی دیگران را بشنوند و یادداشت کنند؛ چراکه گاهی‌اوقات محله‌ها، اشخاص و... خاطراتی را در خودشان نگه می‌دارند و یک داستان‌نویس بایست تمام این موارد را ضبط و ثبت کند.

بخش مکاتبه‌ای کانون، مقدمه‌ای برای نویسندگی

رضا عامری نویسنده و عضو پیشکسوت مکاتبه‌ای کانون سمنان در بخشی از این نشست اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۷۳ به‌صورت مکاتبه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط بودم که مقدمه‌ای برای نویسندگی بود و توانستم در زمینه‌ی داستان‌نویسی دو مقام اول در سطح شهرستان و دو مقام دوم نیز در سطح استان به‌دست آورم.

وی در ادامه با بیان این‌که نقد و راهنمایی به دلیل عدم حضور نویسنده می‌تواند برداشت‌های متعدد و نکات مثبتی را برای صاحب اثر به همراه داشته باشد، گفت: چون کودک ضمیرش خالی از پیش‌زمینه است پس می‌تواند بیش‌ترین تأثیر را هم داشته باشد؛ البته با توجه به این‌که کودکان در مناطق دورافتاده بیش‌تر از بخش مکاتبه‌ای استفاده می‌کنند بهتر است همراه نامه، کتاب‌هایی در راستای همان داستان برای کودکان فرستاده شود.

عامری در پایان افزود: برای نامه‌ی بعدی، خلاصه‌ی آن کتاب از اعضا خواسته شود تا هم نحوه‌ی آفرینش اثر توسط یک ایده‌ی واحد در کودکان تقویت شود و هم سطح مطالعه مخاطب، افزایش یابد و کودکان دوباره با کتاب و کتابخوانی آشتی کنند.

مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضا و مربیان در این نشست از تلاش کارشناس و مربی ادبی بخش پاسخگویی و به‌ویژه همکاری شایسته مسئولان مراکز فاقد مربی ادبی در زمینه‌ی ارسال نامه‌های اعضای مکاتبه‌ای و پیگیری مستمر و منظم آن‌ها قدردانی کرد.

گفتنی است؛ برقراری ارتباط با اعضای مکاتبه‌ای جدید و پیشکسوت، پخش کلیپی کوتاه از عملکرد بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان، پخش نماهنگ کوتاه اعیاد شعبان و...، از دیگر بخش‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =