هم‌نشینی مجازی نوقلمان نوجوان با شاعران و نویسندگان

اعضای انجمن‌های تخصصی «شعر» و «داستان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بستر فضای مجازی از دیدگاه‌های صاحبان اندیشه و قلم بهره‌مندشدند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، نخستین گردهم‌آیی مجازی اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری استان گیلان با محوریت شعر و درسایه همراهی شاعران نوجوان، مربیان و رابطان این مجموعه فرهنگی برگزارشد.

شاعر، معجزه‌گر است

رقیه هاشمی، شاعر، پژوهش‌گر و منتقد ادبی میهمان این برنامه بود و ضمن معجزه‌گر توصیف‌کردن شاعران اظهارداشت: معجزه شاعر در تفاوت‌ زبان وی با مردم عادی نهفته است.

رقیه هاشمی، شاعروپژوهش‌گر

این منتقد ادبی در ادامه به بررسی ۴ اثر شاعران نوجوان پرداخت و با تبیین تفاوت‌های شعر و متن‌های شاعرانه گفت: ایجاز و حذف تصاویر اضافه در بطن و متن شعر، از وجوه تمایز محسوب‌می‌شود.

شاعر اثر «عروسک خیال من» در همین‌حال، قافیه آوایی و واژه آرایی را زمینه‌ساز زیبایی شعر عنوان‌کرد و یادآورشد، شعر همچون جورچینی از کلمات گسترده است و تفاوت یک شاعر با دیگران، به‌گزینی واژه‌ها  و افزودن تصاویر تازه به کلمه‌هاست.

ضرورت آشنایی با گونه‌های مختلف شعر، واژه‌آرایی، استفاده از آرایه‌های ادبی و درعین‌حال، لزوم توجه به نقطه آغاز و پایان‌بندی شعر و رعایت محورهای عمودی و افقی اثر، ازدیگر مواردی بود که مورد توجه رقیه هاشمی قرارداشت و وی با «نخ نامریی» توصیف‌کردن موارد یادشده گفت: توجه به این ظرافت‌ها زمینه دوام و قوام شعر را فراهم‌می‌کند.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعضای نوجوان انجمن شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، پایان‌بخش این نشست ادبی با حضور و همراهی خالق اثر«حنجره‌باران» به‌شمارمی‌رفت.

فضاسازی مناسب در داستان، لازمه جذب مخاطب

اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز با حضور «مریم کوچکی»، نویسنده و منتقد ادبی گردهم آمدند.

«مریم کوچکی»، نویسنده و منتقد ادبی

طی این گردهم‌آیی مجازی که با شرکت رابطان، مربیان و اعضای انجمن ادبی کانون صورت‌گرفت، با نقد آثار نویسندگان نوجوان همراه‌شد.

میهمان این برنامه در مسیر نقد و بررسی آثار نوقلمان نوجوان، به اهمیت پیرنگ، راوی، شخصیت و زاویه دید در نگارش داستان اشاره و با مهم قلمدادکردن کشمکش و فراز و فرودهای حاکم بر اثر افزود: فضایی که انتخاب می‌کنیم، تاثیر به‌سزایی بر کلیت داستان دارد و از این رو لازم است، موارد مورد نظر در متن آورده و جانمایی شود.

کارشناس مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون کشور در تشریح اهمیت کشمکش‌ در داستان نیز به مطالب کاربردی اشاره  و افزود: توجه به این ظرافت‌ها، نقش غیرقابل انکاری در جذاب‌سازی و جذب مخاطب ایفامی‌کند.

او هم‌چنین از اهمیت شخصیت‌پردازی و شفاف‌سازی تفاوت شخصیت‌ها در داستان نیز سخن به‌میان‌آورد و اضافه‌کرد: پرهیز از شتاب‌زدگی در نوشتن، مطالعه چندباره داستان و مطالعه آثار بزرگان می‌تواند در خلق یک اثر داستانی مفید و موثرباشد.

اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات حاضران و هم‌چنین، تاکید میهمان برنامه بر ضرورت مطالعه و دانش‌افزایی، پایان‌بخش نشست مجازی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود.      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =