کانون را همراه نظام آموزشی کشور می‌دانیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان مقوله فرهنگ را پیچیده و دارای ظرافت دانست و نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در مسیر نیل به اهداف نظام آموزشی کشور مهم و اثرگذار قلمدادکرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، محمد فائزی این سخنان را طی دیدار با سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر کانون زبان استان گیلان اظهارداشت و با اشاره به ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های عرصه فرهنگ گفت: فعالیت ‌در این حوزه، نیازمند هم‌سویی و هم‌گرایی‌هاست و همراهی مجموعه‌های فرهنگی نقش‌به‌سزایی در ایجاد ارتباط سازنده و نتیجه‌بخش با مخاطب دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در همین زمینه از «تعارض آموزه‌ها» به عنوان عاملی مخرب در  دست‌یابی به اهداف فرهنگی نام‌برد و با خاطرنشان‌کردن فعالیت‌های هنرمندانه ‌و شیوه‌های آموزش غیرمستقیم مربیان کانون اظهارکرد: تناسب آموزه‌های ارایه‌شده با میزان جذب‌، ریشه در ارادهِ پذیرش مخاطب و بهره‌گیری از حس و نگاه زیباشناسانه دارد که در فعالیت‌های  مربیان کانون دیده‌می‌شود.

محمد فائزی در این میان آشنایی خود با فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و حضور در برنامه‌های این مجموعه یادآورشد و افزود: آموزش و پرورش برای تحقق اهداف سند بنیادین و آماده‌سازی ظرف وجودی نسل کودک و نوجوان، نیازمند بهره‌گیری از  ظرفیت‌های کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی است و تلاش‌دارد با مهندسی مثبت واژگان و پرهیز از ارایه فعالیت‌ها در بستر جبر و اکراه، در مسیر دست‌یابی به اهداف گام‌بردارد.

او هم‌چنین، به فعالیت‌های سازنده کانون زبان استان گیلان نیز اشاره داشت و با «ابزار انتقال دانش» توصیف‌کردن زبان تصریح‌کرد: زبان آموزی و فراگیری رفتار و منش‌های اخلاقی مربیان و مدرسان کانون زبان، رهاورد  این مجموعه برای زبان‌آموزان محسوب‌می‌شود.

تاکید بر ضرورت حضور درنشست‌ها و برنامه‌های کانون و دعوت از مسئولان مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان در شورای آموزش پرورش شهرستان‌ها بخش دیگری از صحبت‌های این مسئول فرهنگی بود و وی درپایان از افزایش گستره همکاری‌های مشترک در مسیر تعلیم و تربیت نسل کودک و نوجوان استقبال‌کرد.

تربیت نسلی در تراز انقلاب، اولویت کانون

سرپرست کانون استان گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش، به اهمیت تعامل و همراهی مجموعه‌های فرهنگی اشاره و به تبیین اهداف و اولویت‌های این نهاد در مسیر کشف و پرورش استعداد آینده‌سازان ایران اسلامی پرداخت.

سیدجلیل میرعظیمی برهمین اساس به فعالیت‌های خلاقانه مراکز فرهنگی هنری ثابت و فراگیر( ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص)، کتاب‌خانه‌های پستی، سیار شهری و روستایی کانون اشاره کرد و ارایه برنامه‌های کتاب‌محور و مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی را از اولویت‌های این مجموعه عنوان‌کرد.    

حرکت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری(‌مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و سند بنیادین آموزش و پرورش، از دیگر اهداف کانون است که در سخنان میرعظیمی به آن اشاره شد و وی با بیان‌این که تربیت نسلی مومن، متخصص، متعهد و در تراز انقلاب مد نظر قراردارد، افزود: بهره‌گیری از شیوه‌های آموزشی غیرمستقیم، استفاده از خلاقیت‌های مربیان و تعامل با دستگاه‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ مدنظر قراردارد.

فرصت‌سازی کانون از تهدیدهای کرونایی و ارایه هم‌زمان فعالیت‌های حضوری و بر بستر فضای مجازی، ازدیگر حرکت‌های سازنده کانون بود که در صحبت‌های میرعظیمی به آن اشاره‌شد و وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کانون زبان استان گیلان توضیح‌داد: افزایش دامنه فعالیت‌ها و زبان آموزان و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها از دست‌آوردهای این مجموعه محسوب‌می‌شود.

این مسئول پایان صحبت‌های خود را با تاکیدی دوباره بر اهمیت و جایگاه  آموزش و پرورش از منظر کانون اختصاص‌داد و از افزایش گستره همکاری‌ها ومشترک متولی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران اسلامی استقبال‌کرد.

کانون زبان یک مجموعه معتبر است

مدیرکانون زبان گیلان هم صحبت‌های خود را با استقبال از انتصاب شخصیتی فرهنگی و با پیشینه روشن در رأس آموزش و پرورش  استان آغاز کرد و این امر را زمینه‌ساز افزایش  تعاملات و تبادلات فرهنگی دانست.

سید مجید محمدنژاد در ادامه به همکاری‌های کانون پرورش فکری، کانون زبان و آموزش و پرورش به عنوان مجموعه‌های هم‌خانواده و با اهداف مشترک اشاره‌داشت و ضمن ارزش‌مند توصیف‌کردن این هم‌گرایی‌ها افزود: تقویت این همکاری‌ها نقش به‌سزایی در توان‌مندسازی مخاطبان ایفامی‌کند.

وی در همین‌حال به تشریح فعالیت‌های کانون زبان استان گیلان و روند رو به رشد آن در زمینه جذب و پایدارسازی زبان‌آموزان پرداخت و اضافه‌کرد: این مجموعه معتبر  با ۱۳۰ مدرس،  ۹ هزار زبان آموز و در قالب ۱۷ مرکز آموزشی فعالیت‌دارد.

محمدنژاد با اشاره به اینکه ۴ زبان عربی، روسی، انگلیسی و آلمانی درکانون زبان استان گیلان تدریس می‌شود، افزود: درآینده شاهد آموزش زبان‌های چینی و فرانسه به زبان‌آموزان خواهیم‌بود.

پایان‌بخش این نشست که صبح روز دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در اداره‌کل آموزش و پرورش استان گیلان صورت‌گرفت، تاکید حاضران بر ضرورت استمرار و افزایش همکاری‌های مشترک‌ بود.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =