هشت روز پرشور و هیجان در کانون سپری شد/ پیش به سوی نمایشگاه و جشنواره هشتم و جهش در صنعت اسباب‌بازی

نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تمام ویژه‌برنامه‌ها و میان استقبال مخاطبان و حضور تولیدکنندگان صنعت اسباب‌بازی به پایان رسید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که ۲۱ فروردین ماه با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد، امروز ۲۸ فروردین آخرین روز خود را پشت سر گذاشت.

این نمایشگاه پس از دو سال همه‌گیری ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار شد که استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها را در پی داشت و با این رویداد پس از مدت‌ها سکوت، حال و هوای ویژه‌ای به سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون داده بود. این نمایشگاه مصادف با ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا ۱ برگزار شد که شب‌های شلوغی را برای کانون رقم زد.

گاهی از رفتار بچه‌ها شگفت‌زده می‌شدم

نمایشگاه امسال با برنامه‌ها و کارگاه‌های ویژه‌ای از جمله کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، کاردستی، بازی‌های نمایشی و خلاق، خوشنویسی و اوریگامی همراه بود. در این کارگاه‌ها تمام وسایل مورد نیاز برای بازی و آموزش در اختیار کودکان قرار می‌گرفت تا هر زمان که دوست دارند دور یک میز کنار یکدیگر و با همکاری مربیان کانون بازی کنند و خلاقیت خود را بروز دهند.

مربی کارگاه گِل‌بازی عنوان کرد: بچه‌ها استقبال خوبی از این کارگاه‌ها داشتند و با ذوق با آن‌ها برخورد می‌کردند. گاهی از رفتار بچه‌ها شگفت‌زده می‌شدم و روزی اتفاق جالبی برای من افتاد که یکی از بچه‌ها با سفال، پوست ببر درست کرد.

در طرف دیگر نمایشگاه شرکت بازیتا امکانی فراهم کرده بود تا بچه‌ها با لگوها و اسباب‌بازی‌های این شرکت بازی کنند. بچه‌ها در این کارگاه بازی می‌توانستند به تنهایی یا با کمک خانواده‌هایشان با اسباب‌بازی‌ها، سازه‌هایی بسازند که گاه بدون مفهوم هستند اما نشان از خلاقیت و ذهنیات کودکان دارند. حتی گاهی بچه‌ها با کمک یکدیگر یا با خانواده‌هایشان سازه‌هایی یک متری می‌ساختند.

در این میان یک دختر نوجوان به نام مبینا گفت: می‌دانم که سن من به این بازی‌ها نمی‌خورد اما هنگام بازی خیلی دوستشان داشتم. فعلا اسباب‌بازی نخریدم اما در کارگاه نقاشی شرکت کردم. دو سال پیش هم به این نمایشگاه آمده بودم و یک خانه‌سازی خیلی بزرگ خریدم.

در این نمایشگاه ۱۰۵ شرکت حضور داشتند که گاهی چند شرکت تولیدکننده به طور مشترک در یک غرفه محصولات خود را عرضه می‌کردند. برخی از غرفه‌ها امکانی فراهم کردند تا بچه‌ها آزادانه بازی کنند و بتوانند برای خرید تصمیم بگیرند. از نکات قابل‌توجه این نمایشگاه حضور بازی‌های فکری و رومیزی باکیفیت ایرانی بود که غرفه‌داران، این محصولات و قوانین آن‌ها را برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دادند و گاهی همراه با آن‌ها بازی می‌کردند.

پس از دو سال به چنین حس و حالی نیاز داشتیم

غرفه‌دار شرکت فن‌آموز درباره این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: از نمایشگاه امسال، استقبال خوبی شد، مخاطبان حضور پررنگی داشتند و ما هم فروش خوبی داشتیم. سر من در غرفه شلوغ بود و نمی‌توانستم خیلی ارتباط عمیقی با مخاطبان داشته باشم اما چون مردم برنامه‌های علمی ما را در تلویزیون دیده بودند، واکنش‌های جالبی داشتند. یکی از دلایل به چشم‌آمدن این استقبال این بود که به دلیل آنکه مردم دوسال در خانه بودند و در شرایط کرونایی امکان برگزاری چنین رویدادهایی وجود نداشت.

مهرداد همدانی مدیرعامل شرکت تولیدی سپتا عنوان کرد: نمایشگاه امسال نسبت به دوره پنجم که ما حضور داشتیم، منظم‌تر برگزار شد. شکرخدا فروش خوبی هم داشتیم و پرفروش‌ترین محصول ما «بِریکس» و «ستون اشکال» بود. فکر می‌کنم پس از دو سال برگزاری، به چنین رویدادی نیاز بود.

فرید آریان متین مدیر یکی از شرکت‌های آوای باران بیان کرد: نمایشگاه در شراط کرونایی، بسیار خوب برگزار شد و انتظار چنین استقبالی نداشتم. محصول من یک کار جدید است و تمرکز ذهن را با شعبده‌بازی ترکیب کرده است.

طراحان محصولات، تمام‌مدت در غرفه‌ها حاضر بودند و با مخاطبان خود گفتگو می‌کردند. در این تبادل اطلاعات فرصتی برای طراحان و تولیدکنندگان ایجاد می‌شد تا از علایق و سلایق مخاطبان خود باخبر شوند که این موضوع، می‌تواند در تولیدات آینده آن‌ها موثر واقع شود.

کانون زبان ایران هم یکی از غرفه‌های این نمایشگاه بود که آثار و کتاب‌های خود را به مخاطبان ارائه کرد. این غرفه امکانی فراهم کرده بود تا به طور رایگان از کودکان و نواجوان آزمون تعیین سطح زبان گرفته شود. فعالیت‌های این غرفه با حضور یک عروسک به نام «جمال» همراه بود.

عروسک‌گردان جمال گفت: ما سعی می‌کنیم بازدیدکننده‌ها را با اجرای نمایش، جذب کانون زبان کنیم. شخصیت جمال می‌خواهد از بچه به دنیا نیامده خود، آزمون تعیین سطح بگیرد.

بعضی بچه‌ها پای ثابت برنامه ما بودند

اما همین شوروشوق در خارج از سالن نمایشگاه و در محوطه بیرونی هم مشاهده می‌شد. بنر سفید بزرگی در حیاط نصب شده بود که کودکان با رنگ و قلم‌مو روی آن نقاشی می‌کشیدند. عروسک‌های مختلفی هم مهمان شب‌های نمایشگاه شدند تا نمایش‌های جذابی برای بچه‌ها اجرا کنند. این نمایش‌ دو عروسک و یک نقال داشت که غالبا اجرای آن‌ها با پخش موسیقی‌های محلی، مسابقه و نکات آموزشی و... همراه بود و یکی از بخش‌های پرطرفدار و محبوب نمایشگاه امسال را برای بچه‌ها رقم زد.

عذرا امامی عروسک‌گردان عروسک «زربخت» که همه روزه در نمایشگاه اجرا داشتند، گفت: سال‌هاست که مربی کانون هستم. اسم عروسکی که این شب‌ها در نمایشگاه برنامه اجرا می‌کرد «زربخت» است. زربخت به نمایشگاه اسباب‌بازی آمد و برای خودش عروسک ساخت و فروخت. او همچنین یکسری بازی قدیمی را که بچه‌های امروزی بلد نیستند، به آنها آموزش داد. این عروسک در شب‌های نمایشگاه، بازی‌های قدیمی را همراه با یک عروسک دیگر به نام «قدرت» اجرا کرد و بچه‌ها هم استقبال زیادی از این اجراها داشتند. نکته جالب این که بعضی از بچه‌ها را هرشب اینجا می‌دیدیم و پای ثابت برنامه‌های ما بودند.

حضور عروسک کُرد شادی‌آفرین در نمایشگاه اسباب‌بازی

وحید خسروی عروسک‌گردان «قدرت» که او هم این شب‌ها اجرا داشته است، اظهار کرد: قدرت، برگرفته از یک عروسک بومی-سنتی کُرد کرمانشاهی است. این عروسک قدمت بیش از ۱۰۰ یا ۱۵۰ ساله دارد و فلسفه به وجود آمدن این عروسک، شاد کردن مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بوده است. مخاطب این عروسک فقط کودک نیست، بلکه عامه مردم است و گاهی برای برطرف کردن ناراحتی‌ها و کینه و کدورت، از آن استفاده می‌شده است، زیرا هرچیزی را می‌شود از زبان عروسک بیان کرد.

او خاطرنشان کرد: شکل و شمایل امروزی این عروسک مانند نسخه سنتی آن نیست و مژده زکریاپور عروسک‌ساز ما، این داستان را شنیدند و با تصویری که در ذهن داشتند، آن را خلق کردند و سعی شد عروسک شمایلی شبیه مردان کُرد کرمانشاهی داشته باشد. این عروسک سال‌هاست همراه من است و در برنامه‌های مختلف اجرا رفته است. در این چند روز نمایشگاه هم بچه‌ها با او ارتباط برقرار کردند.

خسروی در پایان اظهار کرد: زمانی که ما این عروسک را ساختیم، چند سال بعد در کرمانشاه زلزله آمد و این شخصیت، در شرایط دشواری که مردم زلزله‌زده در چادرها زندگی می‌کردند، برای مردم برنامه اجرا کرد و حس خیلی خوبی به بچه‌های زلزله‌زده داد.

دو عروسک ململ و بزباش هم در یکی دیگر از بخش‌های پرطرفدار این نمایشگاه، هر روز در سانس‌های مختلف روی صحنه می‌رفتند.

همچنین نمایشگاه اسباب‌بازی در چهارمین شب خود میزبان عموهای فیتیله‌ای یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کودکان و نوجوانان در نسل‌های مختلف بود.

برنامه «رخداد» با تهیه‌کنندگی ساعد براهیمی که به مدت هفت سال به پوشش تمامی جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای حوزه کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان می‌پردازد، هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در نمایشگاه اسباب‌بازی حضور داشت و روند برگزاری نمایشگاه را به صورت تصویری پوشش می‌داد.

این نمایشگاه امروز درحالی به پایان رسید که وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه آن نکات مهمی را بیان کرد؛ او با اشاره به اهمیت توجه به صنعت اسباب‌بازی در نظام آموزش و پرورش کشور گفت که جامعه دانش‌بنیان باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد. کانون باید یک مرکز رشد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد و ساختمانی را به عنوان مرکز فن‌آوری یا «فن بازار» در اختیار گروه‌های مستعد قرار دهد.

نوری همچنین گفت که نمایشگاه اسباب‌بازی باید به استان‌های دیگر برود و کانون با برقراری ارتباط با کشورهای دیگر از صادرات اسباب‌بازی حمایت کند.

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون خبری اعلام کرد که نمایشگاه دائمی عرضه محصولات مرتبط با کودکان و نوجوانان اعم از کتاب، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و سرگرمی، فیلم، وسایل جانبی کودک و... در کانون برپا خواهد شد.

از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال حضور مسئولان مختلف از وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و شهرداری تهران بود.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

هشتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «آپارتمان نشینی» نام‌گذاری شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =