کد خبر: 314643
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
بزرگداشت روز فردوسی در مراکز کانون استان‌ها برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز فردوسی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها با هدف گرامی‌داشت و معرفی این شاعر حماسی ایرانی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز کانون در استان‌های مختلف با برگزاری برنامه‌های متنوع این روز را گرامی داشتند.

نشست انجمن قصه‌گویی در کانون استان اصفهان

کانون استان اصفهان نیز به مناسبت بزرگداشت حکیم سخن، شاعر و حماسه‌سرای بزرگ ایرانی و سراینده شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی و روز زبان فارسی نشست انجمن قصه‌گویان نوجوان را با حضور نوجوانان کانون این استان برگزار کرد.

در این نشست در خصوص هنر نقالی و جایگاه و تاریخ آن در سرزمین ما، شیوه‌های نقالی، نقالی آیینی و مذهبی و اهمیت آن، انواع نقالی و نقالان بزرگ تاریخ این مرز و بوم کهن سخن به میان آمد.

در بخش دیگری از این نشست عباس براتی با نقل داستان «رستم و اسفندیار» و سنا خدامی با نقل داستان «سهراب و گردآفرید» به نقالی پرداختند و پس از اجرا مورد نقد نوجوانان حاضر در این نشست قرار گرفت.

همچنین به مناسبت این روز بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون استان اصفهان در دبستان ستاره‌های سیمرغ شهر خورزوق اصفهان با حضور بچه‌ها برنامه‌های شادی اجرا کردند.

اجرای شاد مربیان کانون، قصه‌گویی، مسابقه، خوانش آثار برگزیده اعضای مکاتبه‌ای و اعطا جوایز به بچه‌ها از برنامه‌های این روز بود.

نکوداشت فردوسی در دبستان شکوفه‌های انقلاب البرز

در کانون استان البرز همکاران کتابخانه‌ سیار کانون پرورش فکری با هدف آشناسازی دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار با این روز بزرگ و فرهنگ و ادبیات غنی فارسی و معرفی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منطقه «خلج آباد» مراجعه کرده و ویژه برنامه‌هایی را با همکاری و مشارکت کادر آموزشی دبستان «شکوفه‌های انقلاب» اجرا کردند.

معرفی فردوسی و «شاهنامه» اثر برجسته او به دانش‌آموزان و معرفی روز شعر و ادب پارسی از سوی فرانک فروزانفر، قصه‌گویی قصه «رستم و سهراب» از سوی سحر حقیقی مربی فرهنگی مرکز شماره ۱ کانون کرج، شعرخوانی از سوی «عسل جهان تیغ» دانش‌آموز پایه چهارم دبستان شکوفه‌های انقلاب و اجرای سرودهای «سلام فرمانده» و «سرود کانون» بخشی از برنامه‌های این مراسم بود.

بازی «توپ دست کی موند؟»، مسابقه فرهنگی «پیدا کردن کلمات معادل فارسی»، اجرای سرگرمی‌های «جا به جایی چوب دستی» و «هدایت توپ در تونل کاغذی» از بخش‌های این برنامه برای دانش‌آموزان بود.

همچنین در این ویژه برنامه، هدایایی از سوی کانون البرز به برگزیدگان مسابقات و سرگرمی‌ها اهدا شد.

در این برنامه سرپرست کانون البرز و جمعی از کارشناسان و کادر آموزشی دبستان شکوفه‌های انقلاب حضور داشتند.

شبی برای پاسداشت حکیم توس در کانون استان بوشهر

همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ شاعر بزرگ حماسه‌سرای ایران زمین، کانون پرورش فکری مرکز بندرریگ، ویژه برنامه‌ای با همکاری شورای اسلامی و شهرداری بندرریگ، گروه فرهنگی هنری نور و انجمن ادبی نقطه سر خط در سالن شهید باقرتاش بندرریگ برگزار کرد.

در این برنامه ضرغام محمدی؛ بخشدار بندر ریگ، زبان را هویت هر ملت دانست و گفت: زبان فارسی، نشان داده به حدی قدرتمند است که به راحتی در میان سایر اقوام و ملل نیز نفوذ پیدا می‌کند و هویت و اصالت خود را بر همگان عیان می‌سازد.

در بخش دیگری از این برنامه، سیدمهدی موسوی، کارشناس حوزه ادبیات فارسی، سخنانی پیرامون «فردوسی» ایراد کرد.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به نقالی اعضا، شعرخوانی شاعران محلی سرای شهرستان گناوه و اجرای موسیقی سنتی اشاره کرد.

آرزو تنگستانی مسئول کانون بندرریگ، هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه را گرامیداشت، یادآوری و معرفی شخصیت و اثر سترگ (شاهنامه) حکیم ابوالقاسم فردوسی به‌عنوان نماد پاسداشت زبان پارسی عنوان کرد.

این برنامه شامگاه ۲۵ اردیبهشت با حضور اعضا، خانواده‌ها و جمعی از مسوولان شهرستانی در سالن شهید باقرتاش بندرریگ برگزار شد.

مقارن با این روز همچنین ویژه‌برنامه‌ کودکانه با عنوان «شاهنامه ۲» با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندر بوشهر، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی، حوزه هنری و مرکز اسناد و کتابخانه ملی بوشهر برگزار شد.

مدیرکل کانون استان بوشهر، حکیم ابوالقاسم فردوسی را یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین دانست که با اثر گرانسنگ‌اش، شاهنامه؛ خدمت بزرگی به زبان پارسی کرد.

سمیه رسولی، تعاملات فرهنگی با دیگر نهادها و اداره‌ها که رسالت فرهنگی یکسانی با کانون دارند را باعث هم‌افزایی و رسیدن بهتر به اهداف مشترک دانست.

وی، هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی را شناخت بیشتر و آشنایی بهتر نسل جدید با هویت ملی، آثار فاخر ادبی، ذخایر فرهنگی، اهمیت حفظ خاک و میهن، نهادینه کردن و رشد فضایل اخلاقی و ظرفیت‌های فرهنگی در بین افراد جامعه با محوریت کودکان و نوجوانان، تلاش برای ارتقای نشاط اجتماعی و امید به زندگی در بین کودکان و نوجوانان و تلاش برای کشف، پرورش و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های فرهنگی‌ادبی دانست.

از جمله بخش‌های این برنامه می‌توان به نقالی و شاهنامه‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی، اجرای سرود از سوی اعضا و کودکان و نوجوانان حاضر اشاره کرد.

این برنامه شامگاه ۲۶ اردیبهشت با حضور اعضا و خانواده‌ها و جمعی از مسوولان استان بوشهر و همزمان با هفته جمعیت به پاسداشت حضور کودکان و نسل نوپا در جامعه در میدان شهید رئیسعلی دلواری برگزار شد.

نقالی و شاهنامه‌خوانی کودکان تهران در سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب

همزمان با روز بزرگداشت حکیم فردوسی، اعضای منتخب شاهنامه‌خوان در سالن‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب، به نقل قصه‌های شاهنامه پرداختند.

«گردآفرید»، «ضحاک ماردوش»، «زال و سیمرغ»، «سیاوش» و «هفت‌خوان رستم»، عنوان قصه‌هایی است که در این ویژه‌برنامه‌ برای مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه نقالی شد.

این ویژه‌برنامه با نقالی اعضای منتخب کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی کانون استان تهران؛ «نیکا گرامی»، «راما نیری»، «معصومه الله‌خواه»، «همراز رضوی»، «سارینا یوسف‌نیا» و با هدایت و راهنمایی «مریم عباسی» کارشناس آفرینش‌های ادبی و «کبرا بابایی» کارشناس‌مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران برگزار شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال با مشارکت نهادهای فرهنگی اقدام به اجرای برنامه‌های جنبی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و... می‌کند.

پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگ‌داشت فردوسی در کانون بشرویه

به ‌مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مرکز فرهنگی هنری بشرویه در استان خراسان جنوبی میزبان کودکان مدارس شهرستان شد.

در این بازدیدها کودکان تعدادی از مدارس این شهرستان، ضمن شرکت در فعالیت قصه‌گویی با شخصیت فردوسی و شاهنامه بیشتر آشنا شدند .

معرفی کتاب شاهنامه و برگزاری مسابقه با موضوع شناخت پهلوانان و اساطیر معرفی شده در این اثر ادبی حکیم ابوالقاسم فردوسی از دیگر برنامه‌های این روز بود.

شاهنامه‌خوانی و نقالی در کانون استان‌های خراسان شمالی و گلستان

به همت کانون پرورش فکری استان گلستان و با مشارکت کانون استان خراسان شمالی ویژه‌برنامه‌ ‌ادبی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای پارسی با حضور مدیران کل کانون، کارشناسان، مربیان و جمعی از نوجوانان و علاقه‌مندان دو استان به صورت مجازی برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه بهمن نشاطی از گلستان به معرفی بخش‌های مختلف شاهنامه و ویژگی‌های آن برای کودکان و نوجوانان پرداخت و مطالعه‌ کتاب‌های واژه‌نامه شاهنامه، شاهنامه فردوسی به نثر، بهین‌نامه باستان و کتاب‌های موجود در مراکز فرهنگی هنری را به علاقه‌مندان به ادبیات کهن ایران زمین پیشنهاد داد.

همچنین اسماعیل عسگری از خراسان شمالی با نقالی و قصه‌گویی از شاهنامه، حلاوت این متن فاخر را در کام نوجوانان شیرین‌تر از همیشه کرد.

در این برنامه ۱۵ نفر از اعضای کودک و نوجوان دو استان به شاهنامه‌خوانی و نقالی پرداختند.

مراکز کانون پرورش فکری استان خراسان شمالی به مناسبت این روز برنامه‌های متنوعی نیز از جمله شاهنامه‌خوانی، نقالی و نمایش عروسکی اجرا کردند.

مجتمع کانون بجنورد همزمان با پاسداشت روز ملی زبان و ادب پارسی ویژه برنامه «برگ سبزی از شاهنامه» را برگزار کرد.

همچنین ویژه‌برنامه‌ای به همین مناسبت با ۴۰ نفر از اعضای مرکز یک بجنورد برگزار شد.

برنامه نقالی از سوی اعظم دبدبه، مسابقه شعرخوانی با بادکنک‌ها، اجرای بازی محلی «توتوله» یا وسطی از جمله برنامه‌های این روز بود. کودکان و نوجوانان مرکز یک به تماشای نمایش ضحاک ماردوش با اجرای اعضای مرکز یک و نورپردازی و موسیقی مهدی حصاری عضو ارشد مرکز نشستند.

همچنین مربیان مرکز شماره ۲ کانون اسفراین نیز به این مناسبت با هدف آشنایی این دانش‌آموزان با این شاعر بزرگ در مدرسه ابتدایی شهید کاوه حاضر شدند و ضمن معرفی آثار و داستان‌های شاهنامه و زندگی‌نامه این حکیم بزرگ درباره نحوه عضویت در کانون و شرکت در کلاس‌های تابستانی با این دانش‌آموزان صحبت کردند.

دورهمی نقالی و شاهنامه‌خوانی در کانون استان اهواز

در کانون استان اهواز به همت شاخه مرکزی انجمن قصه‌گویی، دورهمی با موضوع نقالی و شاهنامه‌خوانی به میزبانی کانون پرورش فکری شماره یک اهواز برگزار شد.

در این برنامه وحید کیانی مدیرکل کانون خوزستان، مجید بهداری مدرس شاهنامه‌خوانی، جمعی از کارشناسان واحد فرهنگی، هنری و ادبی اداره کل کانون پرورش فکری خوزستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین حضور داشتند.

مجید بهداری مدرس شاهنامه‌خوانی، ابتدا با ارائه توضیح‌هایی به تفسیر موضوع شاهنامه و شخصیت‌های داستانی آن پرداخت و پس از آن کودکان و نوجوانان علاقه‌مند را به خوانش کتاب‌های داستانی با مضامین شاهنامه دعوت کرد.

در ادامه این دورهمی المیرا موری، برگزیده مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی،  ملینا سبحانی و یسنا بهداری و علی خادم‌الرسول از جمله اعضای شاهنامه‌خوان مراکز استان‌ها به شاهنامه‌خوانی پرداختند.

در پایان برنامه دورهمی نقالی و شاهنامه‌خوانی از مهمانان و اعضای شاهنامه‌خوان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد.

اختتامیه مهرواره شاهنامه‌خوانی در خانه تسنیم استان سمنان

به مناسبت روز فردوسی آیین اختتامیه‌ نخستین مهرواره‌ استانی شاهنامه‌خوانی «هفت‌خوان رستم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، با مشارکت مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون دامغان، مؤسسه‌ مهر مانا، شهرداری و اعضای شورای اسلامی دامغان و با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون و هیأت همراه، سیدحسین شاهچراغ مدیرعامل مؤسسه‌ مهر مانا، حسین خلیل‌نژاد معاون تشکل‌ها و با مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رضا داوری استاد دانشگاه، سیدمحمد تقوی شهردار، مجتبی ایمانیان رئیس شورای شهر، حسین امینیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان و جمعی از اعضای کودک و نوجوان و والدین آن‌ها در محل خانه‌ تسنیم این شهرستان، برگزار و از برگزیدگان نهایی و شایسته‌ تقدیر این‌دوره از مهرواره، تجلیل شد.

مدیرکل کانون سمنان در این مراسم گفت: هفت‌خوان رستم اولین مهرواره‌ استانی شاهنامه‌خوانی است که در بخش‌های قصه‌گویی و روان‌خوانی و روایت‌گری کار خود را آغاز کرده و سرگذشت نبردهای هفت‌گانه در شاهنامه‌ بزرگ فردوسی است که رستم پسر زال برای نجات ایران‌زمین با دیو سپید، ظلم و تجاوز به انجام می‌رساند.

خدابخشی در ادامه با تجلیل از مقام شاعر و فیلسوف بزرگ جهان، حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: شاهنامه نه‌ تنها یک فرهنگ ادبی بزرگ فارسی در ایران؛ بلکه در نزد جهانیان است و کسانی‌که این اثر فاخر را مطالعه کردند آگاه هستند که خالق آن، حکیم ابوالقاسم فردوسی، ادیب، دانشمند و شاعر زبردست جهانی است.

مدیرکل کانون استان سمنان تأکید کرد: موضوعات و حوادث در شاهنامه چه در ابتدای ورود و چه در انتهای سرگذشت‌ها، پند و اندرزهای جذاب و قابل تأملی دارد، چنانکه در معانی و روشنی با وزن حماسه‌های ایرانی بسیار زیبا و پندآموز است و علاوه بر آن، شاهنامه البته به زیبایی به وصف خداوند، علم و دانش و کتاب و اخلاق می‌پردازد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: ورود به عرصه‌ شاهنامه و شاهنامه‌خوانی می‌تواند دروازه‌ای برای نوجوانان و جوانان در شناختن اساطیر فعلی در عرصه‌های مختلف در کشور باشد که در برابر پلیدی‌ها و ظلم و ستم از تمام هستی خود می‌گذرند.

قرائت قرآن توسط ابوالفضل فرح‌زاد عضو نوجوان مرکز شماره دو کانون دامغان، هم‌خوانی سرود ملی، تک‌نوازی و هم‌نوازی موسیقی توسط اعضای کودک و نوجوان مرکز شماره دو کانون دامغان، بازدید از گالری عکس(سرای فرهنگ)، خوانش بیانیه هیئت داوران، تجلیل از اعضای برگزیده و شاهنامه‌خوان، تجلیل از تینا صیفی مجری برنامه و عضو مرکز شماره دو کانون سمنان و هم‌چنین قدردانی از فاطمه‌سادات امیرفخریان مسوول مرکز شماره دو کانون دامغان و مسئول اجرایی مهرواره، از بخش‌های این آیین بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان همچنین از مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار روستایی بیارجمند و میامی به مناسبت این روز، بازدید و از نزدیک با مربیان این مراکز، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بازگویی وقایع زمان فردوسی با نمایش خلاق در کانون استان سیستان و بلوچستان

ویژه‌برنامه‌ روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در مراکز فرهنگی‌هنری استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در همین راستا و به منظور پاسداشت مقام فردوسی و ارج نهادن به خدمات او به زبان و فرهنگ ایران، هم‌زمان با بیست‌وپنجم اردیبشهت، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی، اعضا و دانش‌آموزان را با زندگی و جایگاه این حکیم بزرگ آشنا کردند.

معرفی کتاب، معرفی شخصیت، شاهنامه‌خوانی و نقالی بخش‌هایی از این فعالیت‌ها بود که با همراهی و همکاری مربیان و اعضا اجرا شد.

همچنین اعضا در قالب نمایش خلاق، وقایع زمان فردوسی را بازگو کردند و در ادامه با برنامه‌هایی نظیر اطلاعات ادبی و بازی و سرگرمی رقابت‌های جذابی را رقم زدند.

دعوت از کارشناسان و پژوهشگران شاهنامه هم برنامه‌ای بود که باعث شد اعضا، اطلاعات ارزشمندی از کتاب حکیم توس کسب کنند.

مراکز فرهنگی‌هنری شماره سه و چهار زاهدان و چابهار از جمله مراکز کانون استان بودند که به استقبال روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی رفتند.

معرفی شخصیت و آثار شاعر بلندآوازه ایرانی در قزوین

مراکز فرهنگی و هنری اداره‌کل کانون پرورش فکری استان قزوین در همراهی و هماهنگی با مناسبت‌های ماه اردیبهشت ویژه برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی فعالیت معرفی شخصیت و آثار این شاعر بلندآوازه ایرانی در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین اجرا شد.

شعرخوانی و نقالی در نشست انجمن ادبی کانون استان کردستان

انجمن ادبی رازاوه کانون استان کردستان سی‌وسومین نشست خود را همزمان با روز شعر و ادبی فارسی به‌صورت مجازی با حضور اعضای فعال ادبی استان برگزار کرد.

سمیه آورند مهمان سی‌وسومین انجمن ادبی رازوه در این نشست از اعضا خواست در دنیای داستان و خصوصا داستان کوتاه بیشتر مطالعه کنند تا این دنیا را بهتر بشناسند و به صرف داستان کوتاه لطمه به عناصر داستان و پرداخت ناقص و نوشتن اثرهای ناتمام نکنند زیرا قواعد داستان‌نویسی مانند ستون محکم خانه است که اگر از همان اول با مطالعه، دانش و پرداخت خوب انجام نشوند خشتی می‌شود که معمار کج نهاده و تا ثریا هم کج خواهد بود. پس تلاش کنیم از همان اول ستون داستان‌هایمان را محکم بگذاریم.

آورند در ادامه اظهار کرد: برای انتخاب سوژه با اینکه می‌توانیم از تمامی افسانه‌ها و شعرهای کهن و حتی زندگی جالب حیوانات، پرندگان و... استفاده کنیم اما به صرف به روی کاغذ آوردن اینها داستان نمی‌شود. زیرا داستان در پرداخت نهایی و پاکنویس و ویرایش چندین باره داستان می‌شود.

سی‌وسومین انجمن ادبی رازاوه با حضور سرپرست جدید کانون پرورش فکری استان کردستان و مربیان و کارشناسان ادبی کانون استان برگزارشد.

در این برنامه آثار ادبی مهیلا اسماعیلی و ندا ملایی از سنندج و سارینا رستمی از کامیاران نقد شد و معرفی فردوسی، شعرخوانی و نقالی اعضا از دیگر بر نامه‌های سی‌وسومین نشست انجمن ادبی رازاوه بود.

برگزاری مهرواره «رخش رخشان شعر» در کانون کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت روز فردوسی انجمن ادبی کانون کهگیلویه و بویراحمد با دعوت از شاهنامه‌خوانان برتر استانی و شهرستانی به قصه‌های شاهنامه فردوسی پرداخت.

به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی، مهرواره «رخش رخشان شعر» با حضور شاهنامه‌خوانان برتر استانی برگزار شد.

قاسم بدره پژوهشگر استانی در حوزه شاهنامه در این آیین نشست ضمن اشاره به روز بزرگداشت حکیم فردوسی درباره اهمیت قصه‌های شاهنامه با اعضا صحبت و گفت: شاهنامه می‌تواند یک منبع غنی برای قصه‌گویی و انتخاب قصه باشد که در آن نکته‌ها و پندهای زیادی هست که کشاکش‌ها و هیجان را به ارمغان می‌آورد.

وی به نبرد بین خیر و شر، راستی و درستی، درس‌هایی برای زندگی از ویژگی‌های خوب شاهنامه برای زندگی امروز اشاره کرد و افزود: شاهنامه شامل قصه‌های اسطوره تاریخی، عاشقانه، بزمی و حماسی است که کودکان و نوجوانان می‌توانند با شنیدن و الگو گرفتن از شخصیت‌های شاهنمامه درس زندگی بیاموزند.

اجرای رزم سهراب و گردآفرین، موسیقی حماسی، نمایشنامه‌خوانی با اقتباس از داستان ضحاک ماردوش، تصویرسازی روایت تقسیم جهان بین فرزندان فریدون به صورت زنده ای سوی عضو فعال کانون پرورش فکری و تجلیل از شاهنامه خوانان کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

این آیین با همکاری حوزه هنری استان و با حضور مسوولان استانی و استقبال خوب اعضای کودک و نوجوان شاهنامه‌خوان روبرو شد.

پاسداشت حکیم ابواقاسم فردوسی در مراکز کانون استان لرستان

هم‌زمان با روز پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان فارسی، مراکز کانون استان لرستان برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

مدیرکل کانون لرستان ضمن گرامی داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در این‌باره گفت: برنامه‌های کانون استان با حضور اعضای مراکز و با هدف معرفی و آشنایی کودکان و نوجوانان با این شاعر بلند آوازه‌ ایرانی و اثربی همتایش شاهنامه برگزار شد.

محمدجواد محمدی افزود: در این آیین شخصیت‌های شاهنامه و شخصیت فردوسی معرفی و شعرخوانی، قصه‌گویی، نقالی، شاهنامه‌خوانی، معرفی کتاب و وقایع توسط اعضا و مربیان با حضور اعضا و دانش آموزان مدارس اجرا شد.

وی به برگزاری کارگاه‌های هنری اشاره کرد و ادامه داد: خوشنویسی اشعار فردوسی، برگزاری مسابقه دانستنی‌های زندگی و آثار فردوسی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، نشریه دیواری و... نیز در مراکز اشترینان، یک و سه بروجرد و مرکز دو خرم‌آباد از دیگر برنامه‌ها بود.

مدیرکل کانون لرستان اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی کانون برای مخاطبان کودکان و نوجوانان عضو مراکز، موجب غنای فکری اعضا می‌شود و متون ادب فارسی مانند شاهنامه، برای قصه‌گویی، کارگاه‌های ادبی و تداوم انجمن‌های فرهنگی و ادبی می‌تواند به عنوان موضوع به‌کار گرفته شود.

بررسی آثار فردوسی در نشست انجمن شاعران نوجوان کانون مازندران

به مناسبت گرامی‌داشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی، آثار این شاعر بزرگ در نشست انجمن شاعران نوجوان کانون مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

نشست انجمن شاعران این کانون با حضور شاعران نوجوان و علاقه‌مندان به ادبیات مرکز فرهنگی هنری شماره‌ ۳ ساری برگزار شد.

در این نشست ابتدا به گفت‌وگو درباره‌ زندگی و آثار حکیم فردوسی پرداخته شد و در ادامه نیز اعضای انجمن به خوانس اشعار خود پرداختند که از سوی کارشناس برنامه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه‌ مبحث؛ موضوع آشنایی‌زدایی در شعر مطرح و مطالبی نیز در این بخش ارایه شد.

طنین قصه‌های حماسی و تاریخی در کانون استان همدان

هم‌زمان با فرارسیدن روز بزرگداشت شاعر حماسی ایران‌زمین ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی مراکز فرهنگی هنری استان همدان با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف یاد و نام این شاعر حماسی را گرامی داشتند.

در این رویداد ادبی و فرهنگی ۶۵ عنوان برنامه، از قبیل شاهنامه‌خوانی، نقالی، قصه‌گویی، کارگاه ادبی نوشتن خلاق، معرفی کتاب‌های حماسی و اساطیری موجود در کتابخانه‌های کانون، کلاژ اشعار، نشست ادبی، پخش فیلم رستم و اسفندیار و تهیه‌ اینفوگرافیک برای بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای کانون این استان اجرا شد.

همچنین نشست تخصصی «بررسی آموزه‌های اخلاقی و انسانی در شاهنامه» با حضور صادق ارشی استاد و شاهنامه‌پژوه و اجرای پویش «شاهنامه‌خوانی و نقالی» با حضور اعضا و مربیان کانون استان برگزار شد.

برگزاری ویژه‌برنامه «جان و خرد» در یزد

به مناسبت ۲۵ اردیبهشت‌ ویژه برنامه «جان و خرد» با موضوع پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

این برنامه با حضور جمعی از مدیران، مسوولان، اعضا و مربیان کانون و فعالان فرهنگی در عرصه شاهنامه‌خوانی، شاهنامه پژوهی و دوست داران شاهنامه اجرا شد.

در این برنامه که با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برگزار شد، مدیرکل کانون استان یزد این برنامه را تقدیم به روح بلند دکتر اسلامی‌ندوشن، شاهنامه‌پژوه بزرگ ایرانی کرد و گفت: کانون، باتوجه به جایگاه مهم و تاثیرگذار خود و ضرورت ارزش‌گذاری به مقام خالق شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با این شاهکار حماسی ایران با برگزاری ویژه‌برنامه‌ها و همچنین نشست‌های مستمر در قالب انجمن شاهنامه در دستور کار خود داشته و دارد.

سیده‌عالیه قوامی ادامه داد: در این راستا از دل مجموعه نشست‌های شاهنامه‌خوانی نوجوانان، شاهنامه‌خوان و نقال پرورش یافته‌اند.

در ادامه مدیرمسوول انجمن شاهنامه‌خوانی استان یزد در بخشی از سخنان خود، سه جنبه از شاهنامه را مورد بررسی قرار داد. وی شاهنامه را از بعد روانشناسی، مدیریتی و فرهنگی تشریح نمود .

سیدمهدی مدرسی‌سریزدی یادآور شد: فردوسی با نشان دادن قهرمانان شاهنامه در زمانی که مردم مرعوب اعراب بودند، توانست به آن‌ها نشان دهد که بزرگان ایران چگونه حس اعتماد به نفس و هویت ایرانیان را تقویت کردند.

مدرسی ادامه داد: هدف فرهنگ، ساختن انسان‌های خوب است .

اسدالله شکرانه دیگر سخنران این مراسم گفت: اگر به ساختار شاهنامه نگاه کنیم ساختار یک رسانه فرهنگی است که یک اندیشه بزرگ دارد.

وی در ادامه به مقدمه شاهنامه ابومنصوری و به روایت‌هایی که موبدان و اندیشمندان سراسر ایران از طریق آن شاهنامه را بازسازی کردند اشاره کرد.

پخش اثر موسیقایی روایی رستم و سهراب از تولیدات کانون استان یزد، اجرای ضرب زورخانه‌ای مرشد جواد ضیائی از مرشدان ملی و از اعضای ارشد کانون و اجرای نماهنگ سرود ایران کاری از اعضای مرکز فرهنگی هنری تفت، اجرای نماهنگ معرفی کتاب از سوی سیدحسین مهدوی، برگزاری ایستگاه نقاشی و نقالی عضو نوجوان مرکز شماره‌۱ یزد از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان نیز سردیس‌های سفالی دست ساخته امین‌الله دهقانی مربی فرهنگی کانون به چند تن از میهمانان ویژه این مراسم اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =