معرفی بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران/ آثار بزرگان ایران و جهان مرور می‌شود

جزئیات و اهداف بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اعلام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به منظور تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار کشورهای مختلف شکل گرفته و به همین منظور تعدادی از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهان به شکل غیررقابتی ارایه می‌شود. همچنین در این بخش به مرور آثار یک مکتب یا سبک پرداخته خواهد شد.

«جشنواره جشنواره‌ها ۱ و ۲»، «گذر از رنگ‌ها: شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا»، «دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»، «فیلم مستند انیمیشن ایرانی» و «آغازگران: مرتضی ممیز و فرشید مثقالی» عناوین زیرشاخه‌های بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است.

نمایش ویژه ۱

«جشنواره جشنواره‌ها ۱»

۹ اثر کوتاه از فیلم‌های موفق و مطرح جهان در روزها و سالن‌های مختلف جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم‌ها در ۸ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۲۳ در سالن غدیر و سینما آسمان واقع در خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین در ۹ خرداد نیز از ساعت ۱۹ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون که به ترتیب در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم قرار دارند، نمایش داده می‌شود.

نمایش ویژه ۲

«جشنواره جشنواره‌ها ۲»

۹ فیلم کوتاه که در جشنواره‌های معتبری چون انسی، زاگرب و هیروشیما درخشیده‌اند در روزها و سالن‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

این ۹ فیلم کوتاه ۱۰ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان و در تاریخ ۱۱ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره جشنواره‌ها به سیاق دوره‌های پیشین، مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق و مطرح جهان است که در جشنواره‌هایی از جمله انسی، زاگرب، هیروشیما، اتاوا و... درخشیده‌ و می‌تواند برای کسانی که فرصت دیدن تمام رویدادها و فیلم‌های جشنواره را ندارند، مفید باشد.

نمایش ویژه ۳

«گذر از رنگ‌ها (جولیا گرومسکایا و شیوا صادق اسدی)»

۱۰ اثر از گرومسکایا فیلمساز ایتالیایی و شیوا صادق‌اسدی فیلمساز ایرانی ۱۰ خرداد از ساعت ۱۷ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا فیلمسازانی هستند که هر یک به شیوه خاص خود تجربه‌ها، رویاها و درونیات خود را در قالب مدیوم انیمیشن به بیان درمی‌آورند و از این حیث فیلم‌های آن‌ها را می‌توان خودبیانگر و شخصی قلمداد کرد. رنگ در فیلم‌های هر دو فیلمساز نقش بیانی مهمی در خدمت فضا و یا داستان فیلم ادا می‌کند. در مولفه‌های موجود در فیلم‌های این دو فیلمساز نقاط مشترک و متضادی وجود دارد که مواجهه با چنین تضادهای نیرومندی در کنار اشتراک‌ها می‌تواند برای مخاطب تجربه‌ای جذاب را رقم بزند.

نمایش ویژه ۴

«دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»

۸ انیمیشن کوتاه برنده جایزه اسکار در تاریخ ۸ خرداد از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در دوره‌های مختلف میزبان و نمایش دهنده تعدادی از انیمیشن‌های کوتاه برنده جایزه اسکار بوده است. این آثار در دوره‌های دوم، سوم، هشتم، دهم و یازدهم جشنواره به نمایش درآمده و مورد استقبال مخاطبان جشنواره قرار گرفته است. در این بخش به نمایش دوباره این آثار پرداخته می‌شود.

نمایش ویژه ۵

فیلم مستند «انیمیشن ایرانی»

این فیلم مستند که از سوی مهرداد شیخان ساخته شده است، در تاریخ ۱۲ خرداد و از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

این مستند بر پایه پژوهشی جامع با موضوع انیمیشن ملی ایران، ضمن پیگیری و تحلیل روند پیدایش و شکل‌گیری انیمیشن در ایران، زوایای پنهان و رخدادهای فراموش شده‌ای از آن را به نمایش می‌گذارد. تولیدات انیمیشن در وزارت فرهنگ و هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تبلیغات بازرگانی، سریال‌های تلویزیونی، آثار مستقل و تجربی و نیز انیمیشن‌های سینمایی از مهم‌ترین حوزه‌ها و جریان‌های تاریخ انیمیشن ایران به‌شمار می‌رود که این فیلم به آنها پرداخته است.

نمایش ویژه ۶

«آغازگران: مرور بر آثار مرتضی ممیز و فرشید مثقالی»

در این بخش برخی از آثار انیمیشنی که دو هنرمند مطرح کشور زنده‌یاد مرتضی ممیز و فرشید مثقالی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته‌اند، به‌نمایش درمی‌آیند. این آثار به همت اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کودکان ترمیم دیجیتال و اصلاح رنگ شده‌اند.

بر این اساس ۱۵ اثر از مرتضی ممیز و فرشید مثقالی ۸ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش درمی‌آیند. همچنین این آثار در تاریخ ۱۲ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهند شد.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =