در انیمیشن هنری حرف برای گفتن داریم

نازنین سبحان‌سربندی عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی درباره کیفیت آثار دریافتی این بخش و نحوه داوری آن‌ها توضیح داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی درباره آثار دریافتی این دوره از جشنواره گفت: آثار ارسال شده این دوره بسیار خوب بودند و حتی در میان آن‌ها چند شاهکار وجود داشت؛ البته در میان تمام آثار دریافتی فیلم‌های ضعیف هم بود اما نسبت به کارهای خوب و قابل توجه، اصلا تعداد قابل ملاحظه‌ای نبودند.

خلاقیت‌هایی که شگفت‌زده‌مان کرد

وی ادامه داد: برخی از آثار که از کشورهایی مانند کانادا یا فرانسه در جشنواره شرکت کردند، بسیار خوب بودند. آثار این کشورها با توجه به همکاری و فعالیتی که با بزرگترین سازمان‌های فرهنگی دنیا، استودیوها و امکانات پیشرفته و خوب دارند، از کیفیت قابل توجهی برخوردارند. این در حالی است که اکثر جوان‌های ما معمولا تنها کار می‌کنند و از آن امکانات و سازمان‌ها و استودیوها هم خبری نیست، اما در عین حال خلاقیت‌هایی در کار همین جوان‌ها وجود دارد که در بعضی از مواقع شما را شگفت زده می‌کند.

داوری و نتیجه‌گیری در یک فضای تعاملی

عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی درباره نحوه داوری آثار این بخش توضیح داد: در ابتدا قرار بود که داوری آثار دریافتی به صورت آنلاین انجام شود، اما به دلیل شیوع گسترده کرونا حتی این امکان هم وجود نداشت و مجبور شدیم هر کدام از داورها جداگانه فیلم‌ها را ببینیم و به آن‌ها نمره بدهیم.

این مدرس دانشگاه افزود: بعد از اینکه نمره‌دهی اولیه توسط همه داورها انجام شد، طی یک جلسه آنلاین که همه داورها در آن حضور داشتند به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری رسیدیم. واقعا در داوری آثار با چالش خاصی روبه‌رو نبودیم یا می‌توان این گونه گفت که در حقیقت داوری چالش برانگیزی نداشتیم و فکر می‌کنم داوری انجام‌شده بسیار عادلانه بوده است. هر کدام از داورها آیتم‌های مورد نظر خود را بررسی کرده بودند و برای هر نظر و نمره‌ای که ارائه شده بود، دلایلی نیز ذکر شده بود. بعد از مشورتی که در همان جلسه داشتیم و در یک فضای کاملا تعاملی به نتیجه نهایی رسیدیم.

این طراح و انیماتور توضیح داد: در این بخش ما بعد از بررسی فیلم‌ها براساس تجربیات و آیتم‌های مورد نظر خود و قابلیت‌های آثار، فیلم‌ها را در دسته‌های مختلفی مانند فیلم کوتاه، کودک و نوجوان، تجربی، تلویزیونی، تبلیغاتی، دانشجویی و بلند قرار دادیم.

در بخش انیمیشن هنری حرف بسیاری برای گفتن داریم

نازنین سبحان سربندی درباره داوری فیلم‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر توضیح داد: طبق همان چیزی که می‌دانید آثار دریافتی اعم از فیلم‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر قضاوت شدند. حقیقت امر این است که ما از نظر امکانات مادی و تکنیکی نسبت به کشورهای پیشرفته این حوزه عقب هستیم ولی خلاقیت‌هایی در همین آثار وجود داشت که همه ما را شگفت‌زده کرد.

این نویسنده و کارگردان افزود: ما در این حوزه آثار خوبی داریم و این در تمام دنیا یک امر پذیرفته شده است. بسیاری از جوان‌ها با همین فیلم‌ها در جشنواره‌های مطرح دنیا شرکت می‌کنند و خوب هم دیده می‌شوند. درست است که از نظر انیمیشن صنعتی، کشورهای دیگر بسیار جلوتر از ما هستند، ولی انیمیشن‌های هنری خیلی خوبی داریم و در این حوزه حرف بسیاری برای گفتن داریم.

عضو هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در پایان گفت: داوری کردن مقوله‌ای بسیار حساس، مهم و در عین حال سخت است. داوری این بخش از جشنواره به صورت معمول و نرمال پیش رفت و هر کدام از ما در هیات داوران معتقدیم که انتخاب درستی داشته‌ایم و در نهایت فکر می‌کنم نتایج نیز منصفانه بوده است.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضاکریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکزآفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان واقع درخیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =