جشنواره دروازه‌ای برای حضور حرفه‌ای دانشجویان در انیمیشن است/ فیلمسازان مطالعات اجتماعی خود را افزایش دهند

عضو هیات داوران بخش دانشجویی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با بیان اینکه آثار دانشجویی این دوره از جشنواره سطح کیفی بسیار بالایی داشتند، جشنواره را دروازه‌ای برای حضور حرفه‌ای دانشجویان در حوزه هنر انیمیشن دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیرحسن ندایی عضو هیات داوران بخش دانشجویی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره سطح کیفی آثار راه‌یافته به بخش دانشجویی این دوره از جشنواره گفت: تعداد آثار ارسال‌شده به جشنواره در مقایسه با دوره‌های پیش بیشتر بود و آثار راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره هم کیفیت بهتری داشتند که نشان از پیشرفت دانشجوها در این بخش از جشنواره است. بعضی از آثار بخش دانشجویی به حدی از کیفیت بالایی از نظر فرم و محتوا برخوردار بودند که کار را برای اعضای هیات داوران سخت کرده بود و ما مجبور شدیم در انتخاب اثر برگزیده به دلیل نزدیک بودن سطح آثار، اجزای مختلف تولید اثر را یک به یک بررسی و ارزیابی کنیم تا در نهایت با معدل‌گیری به اثر برگزیده بخش دانشجویی برسیم.

او با اشاره به این نکته که آثار دانشجویی کیفیت بالایی داشتند، توضیح داد: اثری که جایزه گرفته در مقایسه با آثاری که جایزه نگرفته‌اند، تفاوت قابل توجهی ندارد و براساس وظیفه‌ای که جشنواره برای معرفی اثر برگزیده دارد، نفر برتر با رعایت نکاتی معرفی می‌شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: سختی کار داوری در مقایسه با سال‌های پیش مساله‌ای غیرعادی بود، زیرا در دوره‌های قبل‌تر این جشنواره آثار بخش دانشجویی تا این حد از کیفیت محتوایی و فرمی برخوردار نبودند.

کارگردان «ملکه پروانه‌ها» در آسیب‌شناسی انیمیشن‌های ایرانی تصریح کرد: انیمیشن در ایران یک مساله جدی دارد و آن هم مشکلات و ایرادهایی است که در آموزش انیمیشن وجود دارد. واحدهای درسی برای دانشجویان بیشتر بر محور مسائل فنی و تکنیکی است و کمتر به مسائل محتوایی و مفهومی پرداخته می‌شود.

ندایی اضافه کرد: اینکه انیمیشن را صرفا در فرم ببینیم آسیبی است که در حال حاضر درگیر آن هستیم و خیلی بهتر است که توجه به مسائل محتوایی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیات داوران بخش دانشجویی اظهار کرد: امیدم این است که به تدریج دانشجویان رشته انیمیشن به فضای محتوایی و مفهومی بپردازند و مطالعات خودشان را در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه، اخلاق و حوزه‌های مربوطه افزایش دهند تا به تبع آن محتوای آثار آن‌ها هم افزایش پیدا کند.

او افزود: معمولا آثار ایرانی و به ویژه دانشجویی که به جشنواره راه پیدا می‌کنند، در دوره‌های مختلف کمتر به محتوا توجه داشته‌اند و بیشتر بر فرم و تکنیک انیمیشن‌سازی متمرکز بوده‌اند. افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند باید بیشتر به مفهوم توجه کنند، زیرا توجه نداشتن به محتوا تاثیرگذاری آثار را هم کاهش می‌دهد.

ندایی درباره جایگاه و اهمیت جشنواره پویانمایی تهران نیز گفت: جشنواره پویانمایی تهران یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های پویانمایی جهان است و در واقع جایگاه بسیار مهمی دارد و آثار باکیفیتی که به جشنواره ارسال می‌شود نشان از قدمت و اعتبار آن دارد. جشنواره برای دانشجویان انیمیشن دروازه ورود به فعالیت حرفه‌ای در حوزه انیمیشن است.

وی در پایان عنوان کرد: صرف حضور در جشنواره پویانمایی تهران رزومه بسیار قابل قبولی برای فعالان حوزه انیمیشن است. اینکه یک اثر صرفا پذیرفته شود، در یک جشنواره بین‌المللی ارزیابی و داوری شود، یک ویژگی مثبت و قابل اعتنای جهانی برای یک اثر و فیلمساز است.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =