ارتباط میان فرم و محتوا در انیمیشن بسیار مهم است/ کرونا تعامل فیلمساز با جامعه را کم کرد

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ملاک انتخاب آثار و وضعیت صنعت انیمیشن ایران نسبت به کشورهای دیگر توضیح داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی شیری عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ملاک‌های داوری و انتخاب آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد: برای من در انتخاب آثار اینکه انیمیشن در قالب فرم حرف جدیدی برای ارائه داشته باشد و این فرم و محتوا با هم در ارتباط باشند، بسیار مهم بود.

او ادامه داد: در هیات انتخاب آثار، یکی از شاخص‌های مهم ما برای انتخاب یک اثر این بود که چه چیزی انیمیشن است و چه چیزی انیمیشن نیست و در همین راستا روی یکسری آثار اختلاف نظر داشتیم. حتی خاطرم هست که روی انتخاب یا حذف یک اثر نزدیک به چند ساعت بحث می‌کردیم تا تصمیم درستی اتخاذ شود.

این انیماتور اظهار کرد: برای انتخاب آثار و برای رسیدن به اینکه چه چیزی انیمیشن است و چه چیزی انیمیشن نیست، سعی کردیم تعاریف انیمیشن از سال‌های گذشته تاکنون را مجدد بررسی کنیم و بعد ببینیم اثر موردنظر در کدام‌ یک از تعاریف می‌گنجد.

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره تفاوت انیمیشن‌های داخلی نسبت به آثار بخش بین‌المللی تصریح کرد: حقیقتا در بررسی آثار رسیده به جشنواره فاصله بین انیمیشن ایران با بخش بین‌الملل را زیاد دیدم البته که ما از کشورهای زیادی و در سطح‌های مختلف اثر داشتیم و به‌طور مثال انیمیشن‌های یک‌ کشور بد و بی‌کیفیت بود و از طرفی یک کشور دیگر هم اثر خوب داشت و هم ضعیف، اما در این میان کشوری مانند فرانسه با آثار زیاد و بسیار باکیفیتی در جشنواره شرکت کرده بود. پس اگر بخواهیم آثار ایران را با انیمیشن کشوری مانند فرانسه مقایسه کنیم، در بحث تکنیکال عقب هستیم.

او در ادامه درباره ارتباط میان فرم و محتوا در انیمیشن تشریح کرد: وقتی از تکنیک در انیمیشن صحبت می‌کنیم بدین معنا نیست که از محتوا فاصله بگیریم و وقتی تکنیک، محتوا و فرم اثر با هم‌ همخوانی نداشته باشند، یکسری مشکلات بروز پیدا می‌کند و باید میان بخش‌های مختلف اثر هماهنگی وجود داشته باشد.

شیری خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون ۲-۳ فیلم ایرانی در ذهن‌ من باقی مانده است و این یعنی انیمیشن‌ها انقدر قدرت نداشتند که در خاطرم باقی بمانند.

او در بخش دیگری از گفتگو درباره تاثیر کرونا در دو سال گذشته روی صنعت انیمیشن توضیح داد: در حوزه انیمیشن معمولا هنرمندان به حالت آنلاین کار کردن و سفارش گرفتن، عادت دارند یا اینکه برخی هنرمندان به طور شخصی در منزل خود انیمیشن می‌سازند، به تبع این موضوع در دوران کرونا و قرنطینه تاثیر زیادی روی کار آن‌ها نداشت اما اگر با نگاه عمیق‌تری به ماجرا نگاه کنیم، مشکلات اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا بسیار زیاد شد. همچنین شخصا به یاد دارم که در ایام ابتدایی شیوع کرونا مدت زیادی از خانه خارج نمی‌شدم و این مساله روحیه اجتماعی انسان را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این‌ انیماتور اظهار کرد: در دو حوزه شرکت‌های ساخت انیمیشن و هنرمندانی که به طور شخصی کار می‌کنند، افراد به گفتگو و تعامل نیاز دارند و در اینجا بحث حرفه‌ای درباره خود انیمیشن است. کرونا از نظر تعامل هنرمندان با یکدیگر و تعامل با جامعه تاثیر جالبی روی حوزه انیمیشن نداشت.

شیری در پایان درباره جشنواره پویانمایی امسال گفت: متاسفانه به دلیل اینکه دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران چندبار به تعویق افتاد، آثار ارسال‌شده تقریبا برای دو سال پیش هستند و انیمیشن‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند در جشنواره حضور ندارند، به‌طور مثال انیمیشنی که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور دارد، در جشنواره نیست و بدین صورت نمی‌توانیم هم‌قدم با آثار روز و معاصر دنیا حرکت کنیم اما فکر می‌کنم جشنواره امسال با بخش‌های جنبی و نشست‌ها و جلسات گفتگویی که در آن‌ برگزار می‌شود و آثار خوبی که به نمایش درمی‌آیند، بسیار مفید باشد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =