خود اولین منتقد آثار خویش باشند

سی و چهارمین انجمن ادبی رازاوه مهمانی از جنس تمدن و کوچه های قدیمی شهر یزد داشت، یزد شهر بادگیر ها و قنات ها ، شهر آب و آفتاب با لهجه ایی شناخته شده وجذاب. فاطمه قانع دکتری ادبیات فارسی، نویسنده، منتقد ، پژوهشگر و مربی ادبی شهر یزد روز پنج شنبه ساعت ده صبح در انجمن رازاوه به طور مجازی حضور پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، نزدیکی این جلسه از انجمن با روز  قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان ، برنامه های جنبی متفاوتی را به همراه داشت. شعر خوانی به مناسبت روز قلم ،معرفی شخصیت آذر یزدی  به صورت انیمیشن ،  معرفی مجموعه کتاب های  قصه های خوب برای بچه های خوب به تلاش ارزشمند اعضای انجمن نویسندگان نوجوان رازاوه .
بنا بر این گزارش، دکتر فاطمه قانع در خوانش ونقد آثار اعضا یاد آور شد که عناصر زمان و مکان در داستان بسیار مهم هستند،گاها خود زمان وخود مکان داستان سازند ، او همچنین اشاره کرد که پی رنگ داستان باید بخشی از تعلیق و کشمکش داستان باشد و بتواند داستان را پیش ببرد.

این گزارش می افزاید: پژوهشگر مهمان برنامه بسیار گرم و صمیمی و موشکافانه آثار اعضا را  نقد و آنها را مورد تشویق قرار داد و همچنانکه اعضا را به مطالعه فرا خواند از آنها خواست که خود اولین منتقد آثار خویش باشند و همیشه این را در نظر داشته باشند که در داستان کوتاه ، زمان کم است و ما فرصت آرایه بسیاری  ازاتفاقات و مواردی که در دیگر قالبهای داستانی اتفاق می افتد  را نداریم ، پس تلاش می کنیم هم انتخاب شخصیت ها و  هم انتخاب موضوع درست و به جا باشد .

وی همچنین از اعضا خواست زمانی که زاویه دید داستانشان اول شخص مفرد حاضر یعنی من، آن را متناسب با  جنسیت خود انتخاب کنند زیرا انتخاب شخصیت اول داستان مخالف با جنسیت خودمان ممکن است منجر به نوشته هایی شود که ادامه داستان برایمان سخت باشد  و در درک حالات روحی و روانی و روانشناسی متناسب با شخصیت اول دچار اشتباه شویم و  چندان که شایسته ی شخصیت اول داستان ماست ، نتواند خود نمایی کند .
گفتنی است در سی و دومین انجمن ادبی رازاوه آثار داستانی  ندا ملایی با نام غروب غم انگیز ، پدرانه از اوین ملایی  و آرزوی محال از ندا سیفی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =