نشست آموزشی اصول تغذیه و بهداشت در کانون سمنان

نشست آموزشی «اصول تغذیه و بهداشت» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ویژه کارکنان، مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست آموزشی «اصول تغذیه و بهداشت» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و با حضور صدیقه ذوالفقاری دکترای حرفه‌ای پزشکی، پیش از ظهر چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱، به‌صورت حضوری و مجازی با هدف افزایش سطح علمی و دانش و ارتقاء سلامت و بهداشت کارکنان برای تمامی کارشناسان، مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌مدت چهار ساعت، برگزار شد.

ذوالفقاری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کانونی‌های استان سمنان در تداوم برنامه‌های پیشگیرانه بر نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان، تأکید و اظهار کرد: شیوه‌ی زندگی و عادت‌های تغذیه‌ای ناسالم، سهم مهمی در بروز سرطان دارد و مصرف برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه و فیبرها از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: نوع و مقدار پروتئین غذایی، سهم چربی‌های اشباع و چربی‌های غیراشباع و هم‌چنین نوع آماده‌کردن این مواد از عوامل غذایی هستند که می‌توانند در کاهش و یا افزایش بروز بیماری سرطان مؤثر باشند.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنانش، علل یک‌سوم سرطان‌ها را تغذیه نامناسب و یک سوم دیگر را مصرف دخانیات، عنوان و اظهار کرد: عوامل تغذیه‌ای در پیشگیری از سرطان‌ها نقش اساسی دارند و سیگار، اشعه، ویروس‌ها، مواد شیمیایی، عدم فعالیت بدنی، التهاب‌های مزمن، چاقی، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، آلوده‌کننده‌های محیطی و غذاهایی با نمک بالا از عوامل مهم محرک سرطان به‌شمار می‌روند.

شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش کانون سمنان نیز در ابتدای نشست به استناد حدیثی از حضرت امام‌علی(ع) مبنی بر این‌که «برای انسان، زندگی گواراتر از عافیت و سلامتی نیست»، اظهار داشت: موضوع تغذیه در نگاه خدای متعال از چنان اهمیتی برخوردار است که در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ آیه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم درباره‌ی آن سخن گفته شده و قرآن به صراحت انسان را به توجه و مراقبت درخصوص غذای خود سفارش می‌کند.

وی افزود: در روایات، احادیث بسیاری با موضوعاتی هم‌چون تشویق به کم‌خوری، نهی از پرخوری، توجه به نوع غذا و دقت در انتخاب آن، دو وعده غذاخوردن در شبانه‌روز، خوردنی‌های حلال و حرام، خواص گیاهان، میوه‌ها و سایر خوراکی‌ها و... وارد شده است.

دامغانیان خاطرنشان کرد: بحث سلامت و ابعاد آن، سال‌هاست که مورد توجه دانشمندان و صاحب‌نظران علوم تغذیه بوده و هست و پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های نوین جهان معاصر، ارتباط مجموعه‌ای از عوامل را با سلامت به‌خوبی تأیید کرده‌اند و الگوی تغذیه بر ابعاد جسمی و روانی انسان تأثیرگذار است، به‌طوری‌که پایه و بنیان یک زندگی مؤفق، همراه با سازندگی و پشتکار را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است، ذوالفقاری در بخش پایانی نشست به پرسش‌های تغذیه‌ای شرکت‌کنندگان، پاسخ داد و درخصوص بشقاب غذای سالم، متابولیسم پایه در زنان و مردان و انرژی مورد نیاز بدن هنگام استراحت، راه‌های تأمین و مصرف انرژی، هرم غذایی و این‌که چه غذاهایی بخوریم تا سالم زندگی کنیم، نقش میوه‌ها، نان و غلات، سیزیجات، پروتئین‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات و مغزها و مقدار واحد و سهم هریک در طول روز برحسب کالری، انواع روغن از نظر اسیدهای چرب، عوارض رژیم‌های کاهش وزن سریع ازجمله تحلیل عضلات، پوکی استخوان، کم‌خونی، ریزش مو، از بین رفتن طراوت پوست، افت فشار خون، ضعف و بی‌حالی، پوسیدگی دندان‌ها، سنگ کیسه صفرا، زخم معده، افسردگی و...، مطالب مفید و کاربردی بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =