شکوفایی استعداد قصه‌گویان کودک در جشنواره چله قصه‌ها

داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: پختگی، تسلط و بیان کودکان زیر ۱۲ سال قصه‌گو نوید آینده‌ای روشن می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سامان قاسمی داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: در ۳ بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه ای، ۵ دقیقه‌ای و پدر بزرگ مادر و بزرگ‌ها کیفیت کارهای ارائه شده متفاوت بود.

قاسمی که عضو هیات علمی گروه ایران‌شناسی دانشگاه میبد و یکی از داوران این جشنواره است بیان کرد : در بخش زیر ۱۲ سال قصه‌های قوی و  قابل توجه ای ارائه شد و من نه تنها به عنوان داور که به عنوان یک شنونده نیز جذب روایتگری این کودکان شدم.

به گفته او: این پختگی و اعتماد به نفسی که در کودکان است نوید آینده‌ای روشن می‌دهد چرا که در این جشنواره شاهد به ثمر نشستن زحمات مربیان در این مسیر روبه رشد هستیم.

این داور گفت: شاید گاهی بیان کودکانه و ژست‌های بزرگسالانه مصنوعی جلوه کنند، اما برخی از این کودکان آنقدر بیانشان طبیعی و جذاب است که برای هر مخاطبی می‌تواند جذاب باشد.

قاسمی در خصوص معیارهای داوری در این جشنواره می‌گوید: معیارهای داوری در زمینه خود قصه و قصه گویی است، آنچه مربوط به خود قصه است یکپارچگی، جذابیت، پیام نهفته و همخوانی با فضای جامعه و هنجارهای اجتماعی قصه است.

او ادامه داد: بخش دیگر نیز که اهمیت بسیاری دارد راوی است، یعنی روایتگری و بیان قصه‌گوست که شامل موارد مختلفی از بیان زبانی تا زبان بدن و چهره، فضاسازی و ابزاری که استفاده می‌کند اعم از پوشش و وسایل همراه است.

داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: از سایر معیارهای ارزشمند داوری روانی و تسلط، قدرت بیان و خلاقانه بودن روایت است چرا که قصه‌ها شفاهی هستند و دست قصه‌گو برای دستکاری‌های خلاقانه باز است.

به گفته قاسمی: این که قصه‌گو بخصوص قصه‌گوی کودک با دستکاری‌های خلاقانه بتواند قصه را از آن خود کند بسیار ارزشمند است.

او در پایان گفت: به طور کلی تا کنون از روند قصه‌گویی کودکان زیر ۱۲ سال بسیار لذت بردم و امیدوارم این جشنواره زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم سازد.

گفتنی است جشنواره چله‌ قصه‌ها به منظور گرامیداشت استاد مهدی آذر یزدی پیرنیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان در یزد برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =