کد خبر: 316322
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
بازدید 159
میراثی به نام قصه

داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: قصه گویی یکی از روش‌های پویا کردن بخشی از فرهنگ منسوخ و غنی یزد است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سیدحسین پیغمبری گفت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که بجز ابنیه تاریخی قصه‌هایی ساری و جاری است که می‌تواند یک بعد گردشگری برای مردم استان و کشور داشته باشد و آن‌ها را به عنوان میراث ناملموس شناخت.

مدیر کل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: با توجه به اینکه اهمیت شهر یزد و جایگاهش در دنیا برای همه واضح و روشن است برای انعکاس و نمایش این میراث و اینکه مردم را در جریان فرهنگ یزد قرار دهیم به قصه گویی روی آوردیم و جشنواره " چله قصه ها" راه‌اندازی شد.

به گفته این داور: با معرفی این جشنواره جذب گردشگر داخلی و ملی نیز می‌تواند اتفاق بیافتد.

پیغمبری گفت: قصه گویی محیطی یکی از فرم‌های قصه گویی است که در مکان‌های خاص خودش اتفاق می‌افتد مثلا در خانه یکی از مشاهیر قصه زندگی او تعریف می‌شود و این باعث جذابیت بصری بیشتر برای مخاطب می‌شود.

به گفته او: از این رو تلاش شد در پیک حضور گردشگران در مکان‌هایی که قصه‌هایی برای گفتن و شنیدن دارند قصه‌گویان را اعزام کرده و قصه‌ها در همان اماکن بازگو و زنده شوند.

پیغمبری می‌گوید: بسیاری از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم قدیمی منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن است، اما با برپایی این جشنواره می‌توانیم این آداب و رسوم را زنده کرده و از نسلی به نسل دیگر منتقل نماییم.

این داور معتقد است یکی از راه‌های انتقال فرهنگ و سنن، انتقال سینه به سینه است که می‌شود همان قصه‌گویی.

مدیر کل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد گفت: در گذشته این انتقال محدود به کانون خانواده بوده، اما این جشنواره تلاش دارد با وسعت بخشیدن به روش‌های انتقال قصه‌ها وحرفه‌ای‌تر کردن آن رنگ و بوی زندگی را دوباره به فرهنگ غنی یزد منتقل کند.

به گفته پیغمبری: از دیگر اهداف جشنواره پرداختن به مشاهیر و افراد معروف یزدی است که در این میان افراد  بی اسم و رسمی هستند که قصه‌های ماندگاری برگرفته از فرهنگ غنی یزد را از خود به جای گذاشته و قصه‌ها سینه به سینه منتقل شده تا به نسل ما رسیده‌اند.

او در خصوص روند برگزاری جشنواره گفت: کارها به طور کلی به دو دسته تقسیم شدند دسته‌ای از قصه‌ها که مربوط به ادبیات کهن بود و دسته دیگر برگرفته از فرهنگ یزد که تاکنون در دسته دوم کارهای فوق‌العاده‌ای ارائه شده است.
پیغمبری گفت: خوشحالم که به لطف خداوند ایده جشنواره قصه‌گویی عملی شد و این قصه‌ها در حال جمع‌آوری هستند.

گفتنی است این جشنواره از سه‌شنبه 21تیر در مجتمع فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان یزد با حضور 137 قصه‌گو آغاز به کار کرد و آیین اختتامیه این جشنواره صبح پنجشنبه 24تیر1401 برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =