دوازدهمین نشست مسافر شهر ادب در کانون سمنان

دوازدهمین نشست مسافر شهر ادب با رویکرد معرفی شخصیت و آثار منوچهر نیستانی هم‌زمان با سال‌روز تولد این شاعر پارسی‌زبان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری دوازدهمین نشست مجازی «مسافر شهر ادب» با رویکرد معرفی شخصیت و آثار منوچهر نیستانی، هم‌زمان با سال‌روز تولد این شاعر پارسی‌زبان، پیش از ظهر سه‌شنبه چهارم مرداد ۱۴۰۱ با حضور بیش از ۱۱۰ عضو و مربی در پیام‌رسان واتساپ، خبر داد و گفت: مهشید بشیری مربی آفرینش‌های ادبی به‌عنوان مهمان نشست به بیان زندگی‌نامه‌ی کوتاه و سرشار شعر عباس مافی نیستانی مشهور به منوچهر نیستانی و بهمنش، پرداخت.

بشیری اظهار داشت: نیستانی از شاعران مطرح و پربار معاصر به‌شمار می‌رود که نخستین اشعارش را در روزنامه‌های «بیداری» و «اندیشه‌ی کرمان» به چاپ رسانده و پس از ورود به مدرسه‌ی دارالفنون تهران، به سرودن و چاپ شعرهای تند سیاسی با نام مستعار روی آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بررسی آثار نیستانی، افزود: این شاعر معاصر، چندین‌شعر مطرح برای کودکان سروده و تا سال‌ها، شعرها و نوشته‌های کودکانه‌اش را با نام مستعار «نی‌نی» در صفحه‌ی کودکان مجله امید ایران به چاپ رسانده است.

مهمان نشست مسافر شهر ادب از نیستانی به‌عنوان مهم‌ترین شاعر دهه‌ی ۴۰ شمسی نام برد که علاوه بر سرودن شعرهای نیمایی، یکی از مبتکرین شاعران نئوکلاسیک معرفی شده است.

بشیری در ادامه با اشاره به مجموعه‌آثار چاپ‌شده از این شاعر پیشرو در قالب غزل با عنوان «جوانه»، «خراب»، «گل اومد، بهار اومد»، «مادر من»، «دو، با مانع» و... گفت: شاعر در این آثار به مضامین عاشقانه و رمانتیک، اجتماعی و سیاسی، ادبیات کودکان و هم‌چنین ادبیات کارگری پرداخته و درون‌مایه‌ اغلب آثارش، غم و اندوه، یأس، بدبینی و مرگ‌اندیشی است.

مهمان نشست مسافر شهر ادب در پایان خاطرنشان کرد: اوج شهرت نیستانی به‌واسطه‌ی نوآوری در مجموعه‌غزل‌هایش با عنوان «دیروز، خط فاصله»، بوده و شکل‌گریزی و نوآوری در محتوای غزل، او را به‌عنوان یکی از پیشگامان و آغازگران غزل نو مطرح کرده است.

گفتنی است، معرفی شاخصه‌های شعری منوچهر نیستانی، پخش موسیقی، خوانش اشعاری از مجموعه‌آثار این شاعر توسط بشیری و دو عضو نونگاه و نوجوان مراکز کانون استان سمنان از دیگر برنامه‌های این نشست مجازی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =