کد خبر: 317419
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
بازدید 159
نویسنده شکارچی موقعیت‌های داستانی است

نشست تخصصی انجمن ادبی «رویش زراوند» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند با حضور کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون استان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن ادبی «رویش زراوند» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند با حضور سمیه یاوری کارشناس مسئول و طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد.

بنابر این خبر، طیبه شجاعی ابتدا درباره پرورش حواس و توجه به صداها، تصویرها و ...صحبت کرد و گفت: نویسنده‌ باید شاخک‌های حساسی داشته باشد و مثل یک شکارچی موقعیت‌های داستانی را صید کند و به دنبال تازگی باشد و سوژه‌های جدید را پیدا کند.

وی افزود: موسیقی و آهنگ جذاب قدرتش را از یک شعر قوی می‌گیرد و پنجره‌ای از تصاویر تازه و نو را برای مخاطب باز می‌کند. یک فیلم دوست‌داشتنی هم بن و اساس خودش را از یک داستان خوب کسب کرده است.

این در حالی است که، شجاعی درباره عناصر داستان بیان کرد: هر داستان باید یک شخصیت مثل انسان، حیوان، گیاه یا اشیاء داشته باشد و حتما باید یک اتفاق برای آن افتاده باشد و اتفاق‌ها و شخصیت‌های فرعی به اتفاق و شخصیت اصلی کمک می‌کنند.

طیبه شجاعی درباره لحظه و وقت مناسب نوشتن تاکید کرد: احساسات و الهامات در بعضی زمان‌ها و لحظات خاص به انسان حادث می‌شوند و باید آن لحظه را دریابید و از آن استفاده کنید چون با گذشت زمان  قدرت و حس آن زمان از دست می‌رود و داشتن یک قلم و کاغذ همیشه همراه برای یک نویسنده از الزامات است.

همچنین، سمیه یاوری هم درباره داستان‌های اعضای انجمن ادبی زرند یادآور شد: اگر نویسنده خودش را جای شخصیت‌های داستان بگذارد و با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کند موفق خواهد بود.

یاوری درباره نویسندگی برای کودک و نوجوان و بزرگسالی و تفاوت آن و این‌که کدام سخت‌تر است اضافه کرد: نویسندگی برای کودک و نوجوان برای یک بزرگسال سخت است و نویسنده بزرگسال باید فکر کند، حدس بزند و برگردد به دنیای کودکی تا بتوانند از کودکی بنویسند و نوشتن برای کودکان واژه‌ها و الفبای مخصوص خودش را دارد. همچنین روحیات و روانشناسی کودکان در سنین مختلف خوراک متفاوتی را می‌طلبد و همه این‌ها تولید اثر برای کودکان را دشوار می‌کند.

انجمن ادبی «رویش زراوند» با مسئولیت ریحانه یزدانی مربی آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمان از سال ۱۳۹۴ فعالیت می‌کند و در این نشست ادبی ۱۱ داستان از اعضای انجمن مورد نقد و بررسی کارشناسان مهمان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =