همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

همایش اعضای مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با حضور فرماندار در شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست حضوری «خانه‌ی دوست کجاست؟» ویژه اعضای مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌همت نسرین قربانی کارشناس مکاتبه‌ای کانون استان با حضور ابوطالب جلالی معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود و با دعوت مجازی از فرزانه رحمانی کارشناس‌ ادبیات کودک و نوجوان آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور، پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود، برگزار و درخصوص چگونگی تبدیل خاطره به داستان، گفت‌وگو شد.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

بهترین شکل یادگیری این است که نوشتاری باشد

فرماندار شاهرود ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مدیرکل این‌مجموعه و همراهی والدین، قدردانی و اظهار کرد: این نشست‌ها و دورِهمی‌ها و شرکت در جمع خوبان، بی‌شک می‌تواند در یادگیری، مؤثر و مفید باشد.

جلالی افزود: همه‌ی ما از مسیر مدرسه عبور کردیم و همیشه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بودیم و تجربه نشان داده که بهترین شکل یادگیری این است که نوشتاری باشد.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

وی در ادامه افزود: هرجا با سختی یادگیری مواجه بودیم بعد از کتاب خواندن یا شنیدن، بحث نوشتاری بود و توصیه من به شما نوجوانان این‌ است که شنیداری در ذهن جا می‌گیرد و بهتر از آن، مطالعه است که شما انجام می‌دهید و بعد از آن نوشتار است، پس هرجا احساس کردید که کار دارد سخت می‌شود بنویسید؛ چون نوشتن مطالب می‌تواند ماندگارتر شود.

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کانون پرورش فکری همان‌طور که دقیقاً از نامش مشخص و پیداست در راستای پرورش فکر و کشف استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان تلاش می‌کند.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

جلالی خاطرنشان کرد: نظام‌های رسمی آموزشی در کشورها شاید خیلی‌متفاوت با کاری که ما انجام می‌دهیم، نباشد و تنها تفاوت در ایجاد فضای عملی از آموزش و فراهم‌سازی بستر مناسب برای دانش‌آموزان و مؤثرین است؛ اما بیش‌ترین و مهم‌ترین ظرفیتی که ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد در تشکل‌هایی مانند کانون پرورش فکری و... است که بچه‌ها را در یک فضایی قرار می‌دهند و بخشی از آن می‌تواند پرداختن به موضوعاتی با نگاه مسئله‌محوری باشد و قرار گرفتن آن‌ها در شرایطی با نگاه حل مسئله و ایجاد کردن فضایی که در کنار آموزش‌های رسمی، بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

وی هم‌چنین اظهار داشت:  کانون پرورش فکری چه در سیاست‌گذاری،  چه در وضع برنامه‌ها و چه در اجرا به حدی منعطف است که بی‌شک در نتیجه‌گیری، آنچه که در ابتدا مدّنظر کانون پرورش فکری است به آن دسترسی پیدا خواهد کرد.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

فرماندار شاهرود در پایان سخنانش تصریح کرد: انتظار ما از کانون پرورش فکری، تکلیف به ما و همه‌ی مجموعه‌ها ازجمله آموزش و پرورش، حوزه‌ی هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و...، در زمینه‌ی همکاری و حمایت‌های گوناگون است و از آنجا که در بیش‌تر کشورها ارتقای مهارت‌های فرزندان در دوره‌ی نوجوانی وظیفه‌ی شهرداری‌هاست؛ اما با کانون پرورش فکری از جنبه‌ی استعدادیابی، مهارت‌آموزی و اهداف دیگری که برای کودکان و نوجوانان لحاظ شده و مطمئن هستند که در آینده‌ای نزدیک به آن دسترسی پیدا خواهند کرد، قطعاً همکاری و حمایت خواهیم کرد.

ارتباطات و مکاتبات فی‌مابین در دورترین نقاط استان گسترش یابد

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای نشست، ضمن گرامی‌داشت یاد و نام حضرت اباعبداله‌الحسین(ع) و یاران وفادارش، از همراهی فرماندار شاهرود، استقبال اعضای کودک و نوجوان مناطق محروم و کم‌برخوردار، کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی که این فرصت را ایجاد کردند تا در قالب یک آموزش از راه دور پذیرای مربیان و اعضا باشند، قدردانی و اظهار کرد: بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی از بخش‌های پر امید کانون است و ایده و فکر ایجاد این بخش در کانون به این منظور بوده که بتواند به نقاط مختلف محروم و  کم‌برخوردار، دسترسی یافته و کودکان و نوجوانانی را که دارای پتانسیل و استعداد ادبی و هنری هستند، شناسایی و هدایت کرده و در عرصه‌ی تخصصی با راهنمایی کارشناسان و مربیان کانون، استعدادهای‌شان بروز و ظهور پیدا کند.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

وی در ادامه افزود: یکی از شعارهای اصلی انقلاب شکوهمند اسلامی، مستضعفان و نقاط کم‌برخوردار و محروم بود که توجه به آن از وظایف ما در عرصه‌ی تعلیم و تربیت و فرهنگ و هنر است و سعی داریم با گسترش فعالیت مکاتبه‌ای نه‌تنها این ارتباطات گسترش پیدا کند؛ بلکه از این ارتباطات و مکاتبات فی‌مابین بعدها در دورترین نقاط استان، استعدادهایی کشف و بروز پیدا کند که در آینده، مایه افتخار منطقه، شهرستان استان و کشور شود و امیدواریم با هم‌اندیشی و تعامل بیش‌تر مربیان این‌مجموعه شاهد رشد خوبی در عرصه‌ی فعالیت‌های مکاتبه‌ای باشیم.

خدابخشی تأکید کرد: پس از کرونا ضرورت داشت تا نوجوانان عزیزی که از دوردست‌ها به‌صورت مکاتبه‌ای با کانون در ارتباط هستند به خانه‌ی خود و در این دورِ همی که آن را «خانه‌ی دوست کجاست؟» نامیدند، بیایند و در برنامه‌ای یک‌روزه هم از کانون، بازدید و هم یک نشست حضوری با کارشناسان و مربیان داشته باشند و مورد تشویق قرار گیرند و از این بابت بسیار خرسندیم که در کنار هم هستیم.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

وی خاطرنشان کرد: نوشتن یک آموختن بسیار مؤثر است که ذهن و فکر را به تحرک و پویایی وامی‌دارد و در دین مبین اسلام نیز بسیار بااهمیت است؛ چون «نون والقلم» آیه خداوندی است، بنابراین بخش مکاتبه‌ای کانون و شما عزیزان بسیار مهم و تأثیرگذار هستید.

خدابخشی با توجه‌دادن اعضای برگزیده بخش مکاتبه‌ای منطقه‌ی شرق استان به اهمیت وجودی حرکت خودشان گفت: شماها هستید که آینده را خواهید ساخت و آینده هم ساختنی است، پس بایست امیدوار به آینده‌ای بزرگ باشید و تلاش کنید تا با قلم‌تان نقش تأثیرگذارتان را ایفا نمایید.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

مدیرکل کانون استان سمنان در بخش پایانی سخنان خود به دولتمردان جهادی که در تمام عرصه‌ها، حضور و در هفته‌ی دولت نیز تلاش مضاعفی داشتند، خداقوت گفت و به بیان انتظارات این‌مجموعه از فرمانداران و مسئولان عالی‌رتبه‌ی شهرستان شاهرود پرداخت و خواست به‌منظور گسترش این فعالیت، مساعدت لازم را مبذول نمایند تا مربیان و خادمان عرصه‌ی تعلیم و تربیت در مناطق محروم، حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار بتوانند خدمات مطلوب و شایسته‌ای را به مخاطبان کودک و نوجوان ارائه دهند.

نامه‌نویسی سنتی است که هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت

کارشناس‌ ادبیات کودک و نوجوان آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع مجازی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سمنان و قدردانی از کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی برای برگزاری این نشست، اظهار داشت: نامه‌نگاری، کار خیلی مهمی است از این جهت که نامه‌ها تا الان تغییرات بزرگی را در جهان ایجاد کردند؛ چه نامه‌هایی بودند که جلوی جنگ‌ها را گرفتند و چه نامه‌هایی که توانستند پیام‌های مهمی مانند دوستی، عشق و... را به مخاطب انتقال دهند، بنابراین نامه‌نویسی سنتی است که هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت، به این دلیل که یک‌نفر پشت میز تحریرش نشسته و درباره‌ی کلماتی که برای شما می‌نویسد فکر می‌کند، وقت می‌گذارد و تک‌تک آن کلمات برای او مهم است؛ چون شما برای او مهم هستید و این حسِ خوب و درخشانی است که فرد فکر کند کسی دارد برایش نامه می‌نویسد.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

مهمان مجازی نشست اعضای مکاتبه‌ای کانون استان سمنان در ادامه افزود: نامه نوشتن کار مهمی است و مهم‌تر آن‌که شما به‌واسطه‌ی نوشتنِ نامه، ادبیات را یاد می‌گیرید، بزرگ‌ترین نامه‌ها بین شاعران و نویسندگان نوشته شده و از آن‌ها به یادگار مانده است پس تا زمانی‌که می‌نویسید و با کلمات فکر می‌کنید، نامه‌نوشتن زنده خواهد بود و به‌عنوان اثر انگشت شما در این جهان باقی خواهد ماند.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

گفتنی است؛ خوش‌آمدگویی عضو نونگاه بسطام، پخش کلیپی کوتاه از عملکرد بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان، قصه‌گویی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود، نمایش فیلم کوتاه، اجرای برنامه توسط  مهرناز نصیری کارشناس ادبی، معرفی بخش مکاتبه‌ای توسط نسرین قربانی کارشناس این بخش، اجرای طرح «درخت دوستی» و طرح ادبی «تبدیل خاطره به داستان» توسط نسیبه یعقوبی مربی مرکز آفرینش‌های ادبی، شاهنامه‌خوانی عضو مکاتبه‌ای، روایت‌خوانی اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود، سرودخوانی اعضای دختر مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود، تجلیل از اعضای بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی، پذیرایی و...، از دیگر بخش‌های این نشست بود.

همایش اعضای ادبی مکاتبه‌ای در کانون شاهرود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =