آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

بیست‌وپنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، هم‌زمان با روز شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار با حضور دکتر مهدی میرزا رسول‌زاده، شاعر و مسوول مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان، داریوش علومی معاون فرهنگی کانون استان و جمعی از مربیان و اعضای انجمن برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که روز یکشنبه، بیست‌وهفتم شهریورماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد، مهدی میرزا رسول‌زاده، شاعر و پژوهشگر فرهنگی با گرامیداشت یاد و نام استاد شهریار، به ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان اشاره‌کرده و گفت: استاد شهریار، شهریار بودنش را تنها مدیون شعرش نیست بلکه خصلت‌های روحی وی زمینه‌ی ماندگاری استاد را فراهم ساخت.

آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

میرزا رسول‌زاده، با ذکر این نکته که شاعرانی داریم که شعرشان از شعر شهریار قوت بیشتری دارد، اظهار داشت: آنچه باعث شد تا محمدحسین بهجت تبریزی، شهریار ایران شود این است که شهریار خودش را زندگی کرد. شهریار نقاب به چهره نداشت و خودش را حضرت استاد معرفی نکرد اما همه، او را استاد شناختند.

وی اعضا را به‌دقت و توجه در محیط پیرامون و بهره‌گیری از تجربیات زیستی دعوت کرد و گفت: شهریار آنچه را که در زندگی تجربه کرده بود را در شعرش نوشته است؛ بنابراین برای سوارشدن به اتوبوس شعر به تجربیاتتان توجه کرده و از آن‌ها استفاده کنید تا اثرتان تاثیرگذارتر باشد.

در ادامه، این شاعر اردبیلی بابیان اینکه دستیابی به سبک زندگی شاعرانه مقدم بر شناخت ساختار و نکات ضعف و قوت یک اثر است، تصریح کرد: اگر شما گل خوش‌رنگی را دیدید و شاخه‌اش را شکستید و صدای شکستنش را شنیدید، بدانید شاعر نیستید. یک شاعر به گنجشکی شلیک نمی‌کند، دروغ نمی‌گوید و درنهایت حرمت شعر و شاعری را نگه می‌دارد که رسیدن به این مرحله، نیازمند آمادگی روحی و ذهنی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه درباره عناصر شعری یاد می‌گیرید در مرحله بعد از شاعر شدن قرار دارد. شاعر شدن آدابی دارد که باید آن را بیاموزید و در خودتان تقویت کنید چراکه برخی به فنون شعر سرایی تسلط دارند اما سبک زندگی شاعرانه ندارند.

آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

میرزا رسول‌زاده، داشتن نگاه شاعرانه و توجه به آن را جزو ضرورت‌ها و بایدهای شاعر شدن عنوان کرد و گفت: هیچ‌چیزی از نگاه شاعر پنهان نمی‌ماند و این نوع نگاه را باید تمرین کرد. شاعر در طبیعت و در اجتماع چیزهایی را می ببیند که دیگران از کنارش ساده عبور می‌کنند و چیزی را خلق می‌کند که بقیه آن را ندیده‌اند.

کارشناس میهمان انجمن شاعران نوجوان در ادامه بحث به موضوع حکمت در شعر پرداخته و عنوان کرد: ما در ادبیات ادیب زیاد داریم اما معدود شاعرانی حکیم هستند. فردوسی حکیم بود و به حکمت آشنایی داشت و این را به‌خوبی می‌توان در اشعارش دید. نگاه او نشان از حکمتش دارد؛ نگاهی که شاعرانه است.

او نقش کانون پرورش فکری را در تربیت شاعران نوجوان بسیار مهم توصیف کرده و خطاب به اعضای انجمن گفت: باعث خوشحالی است که نوجوانی ۱۲ ساله وزن را می‌شناسد، با عناصر شعری آشناست و به زیبایی شعر می‌سراید. در صورت تمرین و تلاش بیشتر، شما نوجوانان می‌توانید آینده خوب و درخشانی در مسیر شعر سرایی داشته باشید.

آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

داریوش علومی، معاون فرهنگی اداره کل کانون استان اردبیل نیز در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار، به جایگاه جهانی شعر ایرانی اشاره کرد و گفت: کشور ما در دنیا از موقعیت ویژه و مهمی در عرصه شعر و ادبیات برخوردار است و اشعار شاعران بزرگی همچون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و خیام، در پیشانی فرهنگ و تمدن کشور قرار دارد.

داریوش علومی با اشاره به ویژگی‌های یک شاهکار ادبی گفت: راز ماندگاری یک اثر هنری بی‌زمانی آن است. شاهکار ادبی باگذشت زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرد و همواره مخاطب خود را متحیر می‌کند.

گفتنی است در پایان بیست و پنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان اردبیل، به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و نکوداشت استاد شهریار، ضمن خوانش شعر حیدربابا و قرایت اثر توسط مربیان ادبی و اعضای انجمن، اشعار فاطمه یقینی، اسما عالی و فاطمه حسین پور موردنقد و بررسی قرار گرفت.

آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

آیین نکوداشت استاد شهریار در روز ملی شعر و ادب فارسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =