برگزاری بیست‌ویکمین نشست انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون استان اردبیل

بیست‌ویکمین نشست انجمن ادبی شاعران نوجوان (بهارناز) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل هم‌زمان با یاد روز فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطار نیشابوری، از شاعران و عارفان مشهور ایرانی قرن ششم و هفتم هجری در سالن کتابخانه‌ی مرکز شماره ۵ اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست پریناز ستونه از مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل به‌عنوان کارشناس برنامه حضور داشت و در ابتدای سخنانش اعضا را به طرح دیدگاهشان درباره شعر دعوت کرد.

ستونه با اشاره به اهمیت اندیشه در شعر، گفت: یک شعر داری خیال، موسیقی، عاطفه و اندیشه است و شاعر در سروده‌هایش جهان‌بینی خود را با خواننده اثر به اشتراک می‌گذارد و هیچ شعری نمی‌تواند بدون اندیشه تراوش کند.

او در کنار نقد آثار اعضا، به قالب‌های شعر کهن و معاصر اشاره‌کرده و افزود: اشعار کهن بر اساس اوزان عروضی از ابتدا تا انتهای یک قطعه شعری، از یک الگوی منظم پیروی می‌کنند و ترتیب قافیه‌ها در مصراع‌ها و بیت‌های یک شعر قالب آن را تعیین می‌کند؛ در اشعار معاصر چون نیمایی هم الزاما از یک وزن عروضی خاص در طول یک قطعه پیروی نمی‌شود و در شعر سپید و موج نو، وزن از میان برداشته می‌شود.

کارشناس برنامه در ادامه به مباحث موسیقی در شعر پرداخت و اضافه کرد: موسیقی در اشعار کهن به چند دسته تقسیم می‌شود: بیرونی (اوزان عروضی)، درونی (وحدت، تشابه، تضاد، صامت‌ها و مصوت‌ها)؛ موسیقی معنوی (شامل صنایع معنوی) و کناری (قافیه و ردیف).

پریناز ستونه بابیان اهمیت موسیقی معنوی در اشعار سپید، یادآور شد: این دست شعرها از هر دو وزن بیرونی و کناری آزاد هستند، ولی همچنان از موسیقی معنوی و درونی چون جناس‌ها، قافیه میانی و هم‌خوانی مصوت‌ها و صامت‌ها بهره می‌برند و همین امر یکی از عوامل زیبایی و وجه جمال شعرهای بی‌وزن محسوب می‌شود.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: در موج نو همین موسیقی معنوی و کناری نیز حذف و سروده شاعر با کمک صور خیال (استعاره، مجاز و کنایه و ...) از نثر و متن ادبی متمایز می‌گردد.

شایان‌ذکر است، در این نشست تخصصی که روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، شعرهای زهرا ناصری، سوگند حسینی، نرجس احمدی و فاطمه شیخی به نقد و بررسی گذاشته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =