کد خبر: 318353
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

همزمان با برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تعدادی از مراکز کانون پرورش فکری در استان‌ها به اجرای برنامه‌های متنوع پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در روزهای منتهی به اربعین حسینی و همزمان با روز اربعین، مراکز کانون در استان‌های مرزی همجوار با کشور عراق و کانون استان خراسان رضوی برنامه‌های متنوعی را برای زائران به ویژه کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم تدارک دیدند.

ده روز با کاروان فرهنگی هنری تماشاخانه‌های سیار کانون

چهار تماشاخانه سیار کانون همزمان با راه‌پیمایی اربعین حسینی در مرز مهران، خسروی، مسجد جمکران و میدان شهدای تهران به اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی پرداختند.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

یکی از این تماشاخانه‌ها روز ۱۷ شهریور سفر خود را از تهران آغاز کرد و روز ۱۹ شهریور با استقرار در قرارگاه یگان ویژه فراجا با عنوان «قرارگاه پنج تن آل عبا» در پایانه مرزی مهران خدمات خود را به زائران کودک و نوجوان ارایه کرد.

تماشاخانه دیگر نیز از همین روز راهی مرز خسروی شد و از روز ۱۹ شهریور با برگزاری برنامه‌های فرهنگی‌ هنری در قرارگاه یگان ویژه پایانه مرزی خسروی به ارائه خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا پرداخت.

یک دستگاه تماشاخانه سیار دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استقرار در صحن اصلی مسجد جمکران از روز ۲۱ شهریور میزبان زائران ایرانی و غیرایرانی شد.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

آخرین تماشاخانه سیار کانون هم روز اربعین حسینی در میدان شهدای تهران خدمات فرهنگی هنری متنوعی به کودکان و نوجوانان ارائه داد.

اجرای نمایش، نقالی، اکران فیلم‌های کوتاه، نوحه‌سرایی، معرفی کتاب، مسابقه‌های دینی و... از جمله برنامه‌هایی بود که تماشاخانه‌های سیار کانون در این روزها برای کودکان و نوجوانان زائر برگزار کردند.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

اجرای نمایش آیینی «روایت عشق و عطش» در کانون استان کرمانشاه

موکب‌های کانون پرورش فکری استان در شهرهای کرمانشاه، کنگاور و قصرشیرین برپا شد. در این موکب‌ها به زائران کودکان و نوجوانان و همکاران زائر اربعینی کانون، خدمت‌رسانی فرهنگی از سوی مربیان کانون پرورش فکری صورت گفت.

علاوه بر برپایی موکب‌های اربعین، اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اقدام به راه‌اندازی زائرسرای ویژه همکاران کانون از سراسر کشور در شهر کرمانشاه کرد.

استقرار خودروی سیار کانون در شهر قصرشیرین و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری برای زائران اربعین حسینی از دیگر برنامه‌های کانون استان ایلام بود.

همچنین موکب حضرت زینب(س) به‌عنوان اولین و تنها موکب همراهی بیماران تصادفی زائر در بیمارستان طالقانی شهر کرمانشاه با هدف حمایت از کودکان، نوجوانان و والدین آسیب‌دیده در سفر معنوی اربعین راه‌اندازی شد و از روز شنبه ۱۹ شهریور فعالیت خود را آغاز کرد.

موکب حضرت زینب(س) کانون پرورش فکری استان کرمانشاه یکی از موکب‌های شاخص اربعینی در بیمارستان طالقانی شهر کرمانشاه بود که با حضور داوطلبانه کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برای خدمت‌رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان فعالیت داشت.

همچنین نمایش آیینی «روایت عشق و عطش» با هدف زنده نگاه‌داشتن واقعه عظیم کربلا و آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ نهضت عاشورا، در سالن نمایش مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کرمانشاه به روی صحنه رفت.

اولین اجرای این نمایش، یازدهم شهریور با حضور مسئولان، خانواده‌ها، اصحاب رسانه، کودکان، نوجوانان و علاقه‌مندان در سالن نمایش مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری آغاز شد و اجرای عمومی آن تا روز ۲۵ شهریور و هم‌زمان با اربعین حسینی ادامه داشت.

نمایش آیینی «روایت عشق و عطش» به نویسندگی علی قسمتی و با کارگردانی علیرضا امامی‌راد، رحمت غلامی و علی قسمتی، در واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تولید شده است.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

فعالیت کتابخانه‌های سیار در کانون استان خوزستان

کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، از صبح روز ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ با حضور مربیان استانی به مرزهای شلمچه و چذابه اعزام شدند و خدمات فرهنگی متنوعی همچون برپایی ایستگاه آماده‌سازی سربند با مضامین عاشورایی، ایستگاه نقاشی و نوشتن دل نوشته به زائران حسینی ارائه کردند.

همچنین تماشاخانه سیار کانون با حرکت از این استان در طول مسیر پیاده روی اربعین به زائران حسینی خدمات فرهنگی ارائه داد.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

برپایی پایگاه فرهنگی اربعین در مرز مهران توسط کانون استان ایلام

همزمان با برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون با حضور در پایگاه فرهنگی کانون در مرز بین‌المللی مهران، یادداشتی کوتاه در اختیار روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام قرار داد. در یادداشت کریمی‌صارمی آمده است: «امروز که در غرفه‌ی کانون استان ایلام بودم، به ۳۰ سال پیش و بیشتر برگشتم. آن زمان که خودم مربی بودم و در مناسبت‌ها غرفه می‌زدم و دوست داشتم که بچه‌ها به غرفه بیایند و با کانون و کتاب و مطالعه آشنا شوند و در مسابقات کانون شرکت کنند. امروز این حس را داشتم. خیلی خوشحال بودم که می‌دیدم مربیان در چادرهای گرم در دمای بالای ۵۰ درجه، نشسته‌اند و چشم انتظار زائران امام حسین(ع) هستند. این نمایشگاه را خیلی متفاوت‌تر از نمایشگاه‌های دیگری که تا الان در کانون برگزار کرده‌ایم، می‌بینیم که هنوز مهربانی توی چشم و دل مربیان کانون هست و همه‌اش به دنبال این هستند که بتوانند جریان جدیدی را در ذهن و روح بچه‌ها به وجود بیاورند.

زائران کوچکی که یک دسته از آنها مشتاقانه قدم در مسیر پیاده‌روی گذاشتند و حس خود را بیان می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز سفر را طی کرده و رفته بودند تا از نزدیک با سرور و سالار شهیدان بیعت کنند و در مسیر برگشت، دقایقی هم با کوله باری از خاطره، در فضای پایگاه فرهنگی اربعین کانون، توقف می‌کردند تا با شرکت در فعالیت‌های کانون، سفر معنوی‌شان کامل شود.

خدا را شاکریم که به ما این نعمت بزرگ را داد که خدمتگزار بچه‌ها باشیم و بتوانیم لحظاتی را برایشان به وجود بیاوریم که مطمئناً در قلب‌شان می‌ماند.

از تمام خواهران و برادران عزیزم در کانون استان ایلام تشکر می‌کنم. امیدوارم هرجا که هستند سلامت باشند و اجرشان با امام حسین(ع). مطمئناً برکت این تلاش در زندگی‌شان، شکل خواهد گرفت.

امیدوارم بتوانیم دست نوشته‌های این بچه‌ها را به صورت کتاب چاپ کنیم و سال دیگر این موقع، بتوانیم این کتاب‌ها را در دسترس زائران دیگر قرار دهیم.»

معاون تولید کانون به همراه یکی از کارشناسان این معاونت از پایگاه فرهنگی اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام مستقر در مرز بین المللی مهران نیز بازدید و بسته‌های فرهنگی جهت اهدا به زائران به پایگاه اهدا کرد.

پایگاه فرهنگی اربعین اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با حضور مدیرکل، کارشناسان ستادی و مربیان فرهنگی، ادبی و هنری با ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی در قالب مسابقات عکاسی، خاطره‌نویسی، نقاشی، اهدا و توزیع کتاب و بسته‌های فرهنگی تا اربعین حسینی فعالیت مستمر داشت.

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز در بازدید از پایگاه فرهنگی کانون استان ایلام راهپیمایی اربعین را جلوه‌ای از جبهه مقاومت بین‌المللی دانست و گفت: در راهپیمایی اربعین، هم «ایمان و اعتقاد قلبی» موج می‌زند، هم «عشق و محبت» و این هم‌افزایی و همکاری مردم از کشورهای مختلف جهان به دور از کشمکش‌ها و اختلافات، جلوه‌ای از ویژگی‌های ولایی مکتب اهل بیت (علیه السلام) است.

مهدی بشیری‌گودرزی استفاده از زبان هنر در کانون پرورش فکری را مهمترین عنصری عنوان کرد که در هیچ جای دیگری نمی‌توان آن را یافت.

پایگاه فرهنگی اربعین در مرز مهران هم به مدت ۱۰ روز به کودکان و نوجوانان خدمات فرهنگی و معنوی ارائه داد.

زنده‌یاد مریم ملکی در مسیر سفر به عتبات عالیات و در نقاط مرزی کشور از فعالیت‌های تماشاخانه سیار کانون که در این مناطق مستقر شده بود، بازدید کرد.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

ویژه برنامه «من الغریب الی الحبیب» در کانون استان خراسان رضوی

ویژه‌برنامه «من الغریب الی الحبیب» در کشور عراق و در مسیر پیاده‌روی اربعین با تماشاخانه سیار کانون و با همکاری حوزه هنری به اجرای فعالیت‌های متنوعی چون تئاتر، سرود، قصه‌گویی، تعزیه‌خوانی، نقالی‌خوانی و... پرداختند.

این برنامه از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسیر پیاده‌روی اربعین برای کودکان و نوجوانان زائر و خانواده‌هایشان اجرا شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره این همکاری و استقبال کودکان و نوجوانان از آن گفته است: «این استقبال ما را بر آن داشت تا برای سال بعد یک برنامه‌ی ویژه برای مخاطبین کودک و نوجوان برنامه‌ریزی و از فعالیت‌های دیگری همچون نمایش عروسکی با موضوع شخصیت‌شناسی چهره‌های والای واقعه کربلا همچون حضرت قاسم(ع) و حضرت رقیه(س) بهره ببریم.

در سال‌های قبل تئاترهای عروسکی با این موضوع در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری اجرا شده که می‌توان جهت بازآفرینی آنها به صورت دوزبانه (فارسی و عربی) اقدام کنیم اگر این مهم محقق شود بخش عظیمی از کودکان و نوجوانان فارسی و عرب زبان را مخاطب قرار خواهیم داد بخصوص نوجوانان عرب زبان که شاهد حضور و اشتیاقشان در این برنامه بودیم.»

تماشاخانه سیار کانون استان خراسان رضوی نیز با حضور در عمود ۱۶۱ به اجرای برنامه‌های متنوع از جمله اجرای سرود عربی «ایهاالغریب»، شبیه‌خوانی و قصه‌گویی بر گرفته از کتاب «پدر عشق پسر» اثر سیدمهدی شجاعی پرداخت.

همچنین پخش نماهنگ‌های مختلف با حال و هوای حرم مطهر رضوی، راهپیمایی اربعین، زیارت سرور شهیدان امام حسین(ع) و عزاداری‌های این ایام مناسب برای کودکان و نوجوانان از برنامه‌های نقش بسته بر تلویزیون عریض تماشاخانه سیار خراسان رضوی در ویژه برنامه «من الغریب الی الحبیب» بود.

حضور پرشور کانون پرورش فکری در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱

اجرای سرود «لشکر حسین» در کانون استان قم

تماشاخانه سیار کانون در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از حرم حضرت معصومه سلام‌الله تا مسجد مقدس جمکران به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای جمع کثیری از خانواده‌های عزادار پرداخت.

در این ویژه‌برنامه که از ساعت ۱۶ تا ۲۳ روز اربعین در عمود ۱۰۲ بلوار پیامبر اعظم شهر مقدس قم برگزار شد، گروه‌های سرود در کنار نمایش عاشورایی، پرده‌خوانی اربعین، شعرخوانی و مداحی نوجوانان به اجرای برنامه پرداختند.

قرائت قرآن از سوی قاری برتر نوجوان کشور، مهدی رضا صاحبی، پخش پویانمایی و نماهنگ‌های عاشورایی در کنار برگزاری مسابقه برای کودکان از جمله برنامه‌های جذاب تماشاخانه بود که مورد استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده ها قرار گرفت.

همچنین حضور گروه سرود رویش با بیش از ۴۰ نوجوان دختر و پسر برای اجرای سرود «لشکر حسین» از برنامه‌هایی بود که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =