نویسنده "مادرم شوکت" در بین نویسندگان نوجوان اراکی

چهل و دومین نشست نویسندگان نوجوان اراکی روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ به مناسبت روز اراک در موزه چهار فصل باحضور زهرا سلیمی نویسنده کتاب "مادرم شوکت " ، قنبری مدیر کل کانون و مرزبان مدیر کل میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در این نشست که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان با هدف پاسداشت زبان مادری و آشنایی بیشتر  اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری اراک با اصالت و اهمیت ادبیات غنی بومی و توجه ویژه به لهجه ها و گویش ها و ادبیات فولکلور برگزار شد.

زهرا سلیمی نویسنده کتاب "مادرم شوکت "به عنوان کارشناس در کنار نقد و بررسی داستان های خوانده شده توسط اعضا توضیحاتی در خصوص چارچوب و ویژگی های ادبیات بومی ارایه کردند.

در این نشست یلدا رضایی از مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ اراک ، نیروانا خلیلی مرکز ۸و فاطمه السادات موسوی از مرکز ۷ اراک به خوانش داستان های خود با محوریت شهر اراک پرداختند .

 در ادامه  اجرای نقالی توسط مشکات عباسیان از مرکز ۴ اراک و مسابقه با موضوع اراک برگزار شد.

کتاب «مادرم شوکت» خاطره دوران کودکی نویسنده را در قالب چهل قسمت در سال ۱۳۴۸ روایت می‌کند و در لایه‌های زیرین متن آن اگر دقت کنیم به طرز عجیبی به فرهنگ فولکور در حال فراموش‌شده ی اراک اشاره دارد، فرهنگ غنی‌ای که در آن بـه جشن‌ها، مراسم‌ها، گویش، لهجه، نمای شهر و... به خوبی اشاره شده است و به نوعی خواننده را ناخواسته از زمان کنونی شهر که صنعتی بودن آن در حال نابود کردن این فرهنگ غنی است، کنده و به آن دوران می‌برد، دورانی که به قول «زهرا سلیمی» (نویسنده) دوران سراسر خوشی بود و مردم بدون هیچ بهانه‌ای دور هم جمع شده و از بودن در کنار یکدیگر لذت می‌برند. شایان ذکر است کتاب به لهجه اراکی نوشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =