نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران دولتی و خصوصی حوزه کودک و نوجوان با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در ابتدای این نشست از ناشران برای حضور در این جلسه و از مسئولان کانون برای برگزاری در این برنامه قدردانی کرد.

مدیرعامل کانون ادامه داد: این جلسه از اصلی‌ترین جلسه‌ها برای هم‌اندیشی و تعامل در کانون است. از نظرات مطرح شده از سوی شما تشکر می‌کنم؛ نظرهای شما توسط کارشناسان کانون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در آینده اعمال خواهد شد. ما دنبال اجرایی شدن دیدگاه‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط خواهیم بود.

علامتی گفت: امروز افتخار می‌کنیم معجزه دین اسلام کتاب است و این بزرگترین سند افتخار و هویت اجتماعی، دینی و تاریخی برای یک جریان و ملت است. بنابراین کتاب موضوعیت دارد و زمینه اندیشه و درک است.

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

وی افزود: اولین کلامی که بر پیامبر(ص) ابلاغ شد خواندن بود و این بزرگترین سند تمدنی برای یک ملت محسوب می‌شود. موضوع کتاب و خواندن و مطالعه در هیچ مکتبی به این شکل اشاره نشده است و ما به این سند بزرگ افتخار می‌کنیم.

مدیرعامل کانون با بیان اینکه حتما باید از وضعیت گذشته ارزیابی داشته باشیم ادامه داد: باید نقشه راهی که در مقابل ما قرار گرفته است طبق بیانیه گام دوم تنظیم کنیم. ما نمی‌توانیم در شرایط و وضعیت فعلی توقف کنیم. تشکیل این جلسه‌ها برای ریل‌گذاری و تبیین مسیر رو به جلو است که با همکاری شما فرهیختگان اتفاق می‌افتد.

علامتی درباره رقابت در حوزه نشر تصریح کرد: کانون از حوزه نشر رقابتی با ناشران خصوصی خارج خواهد شد و از این به بعد هیچ نگاه رقابتی نخواهیم داشت بلکه از ظرفیت دیگر ناشران استفاده خواهیم کرد. همچنین اشتراک موضوع‌ها برای تولیدات جدید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این زمینه باید منافع اقتصادی و مالکیت معنوی آثار ناشران خصوصی حفظ شود. سیاست‌های این مساله در برنامه راهبردی درحال تحلیل و تنظیم است و مدنظر قرار خواهد گرفت. برنامه ما ورود به همکاری جدی در عرصه کار هدفمند و هوشمند با ناشران خصوصی خواهد بود.

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

مدیرعامل کانون اظهار کرد: ما گزارش جامع از وضعیت نشر کودک و نوجوان براساس یک اطلس فرهنگی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم درک جامع و درستی از وضعیتی که در آن قرار داریم داشته باشیم. پس رسیدن به اطلس فرهنگی کتاب کودک و نوجوان براساس شرایط فعلی یکی از ضرورت‌های جدی پیش روی سیاستگذاران حوزه نشر کودک و نوجوان است. کانون هم آماده است نقش خود را در این بخش ایفا کند.

علامتی تصریح کرد: ما نیاز به رصد، پایش، تحلیل، فراتحلیل و تجویز برای نیازهای کودکان و نوجوانان براساس نیازها و اقتضائات روز و نیازهای آینده داریم.

وی با اشاره به حوزه‌های فناوری‌های روز برای بالا بردن سطح تولیدات گفت: مجهز کردن محصولات به فناوری‌های روز، واقعیت افزوده و تولیدات سمعی بصری و تبدیل کتاب به یک بسته جامع محصولات متن، صوت، تصویر و تعامل، باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل کانون اظهار کرد: برای تعامل چندین طرح قبلا بوده و اکنون درحال به‌روزرسانی یک مدل جدید هستیم تا این شاخصه‌ها را داشته باشد: کانون از ناشر رقابتی به مجموعه همکار و شتاب دهنده تبدیل شود، خرید محصولات از سایر ناشران شکل بگیرد، مالکیت معنوی ناشران حفظ شود، از کارهای تکراری جلوگیری شود و آثار ناشران دیگر در مراکز کانون در دسترس قرار بگیرد.

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

علامتی عنوان کرد: کانون باید به اتاق فکر یا هیات اندیشه‌ورز در حوزه کتاب کودک و نوجوان برای ناشران دیگر تبدیل شود. با همکاری ناشران خصوصی کانون باید محفل گفت‌وگوهای تخصصی داخلی و بین‌المللی فرایندهای تولید و نشر کتاب باشد.

وی با اشاره به تربیت نسل جدید نویسندگان و تصویرگران بیان کرد: یکی از مهمترین نگاه‌های راهبردی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری در تربیت نسل جدید تصویرگران و نویسندگان است که به‌عنوان یکی از برنامه‌های کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در دوره جدید مورد توجه خواهد بود.

مدیرعامل کانون ادامه داد: کانون حاضر است با همکاری و حمایت ناشران دیگر، زمینه فعالیت‌های آموزشی و ارتقای توانمندی‌های این نسل جدید را برعهده بگیرد. این موضوع با مشارکت معنوی ناشران در این زمینه بزرگترین سرمایه به شمار می‌رود. انتقال تجربیات افراد صاحب تجربه به نسل جدید در بستر کانون قابل تحقق است.

حامد علامتی در پایان با تأکید بر اهمیت ظرفیت رسانه‌ها در حوزه نشر کودک و نوجوان گفت: کانون آماده است اقدام‌های پیش‌رویی در جهت فراگیر کردن ظرفیت‌های رسانه چه خبرگزاری‌ها و چه رسانه‌های سمعی و بصری را در خدمت نشر کودک و نوجوان دربیاورد.

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

در بخشی دیگر مسعود زین‌العابدینی مشاور مدیرعامل و کارشناس کتاب برگزاری این جلسه‌ها را اتفاقی خوب و مثبت دانست و گفت: اکثر شاغلان در حوزه نشر کودک و نوجوان از روی دغدغه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش آمار آثار ترجمه در حوزه ادبیات کودک بیان کرد: بازار نشر کودک تبدیل به یک بازار اقتصادی شده است و بدون رعایت حق‌نشر کتاب‌های زیادی منتشر می‌شود.

زین‌العابدینی ادامه داد: درحال حاضر ۷۲ درصد از آثار ادبیات کودک مربوط به آثار ترجمه است که در نتیجه این اتفاق، حوزه نشر کودک آسیب می‌بیند.

در این جلسه نمایندگانی از انتشارات‌های امیرکبیر، مدرسه، کتاب پرنده، بنیاد حاج قاسم، غنچه، پرنده، صریر، نبات، زعفران، به نشر، سروش، علمی و فرهنگی، منادی تربیت و نردبان به بیان نظرات خود پرداختند.

نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد

تداوم برگزاری جلسات هم‌اندیشی، بررسی آسیب‌های حوزه ادبیات کودک و نوجوان، تأکید بر اهمیت محتوای آثار کودک و نوجوان، تعامل و همکاری ناشران با یکدیگر و تربیت نیروی متخصص از موضوع‌هایی بود که از سوی مهمانان حاضر در این جلسه مطرح شد.

این جلسه صبح روز چهارشنبه ۴ آبان با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، مسعود زین‌العابدینی مشاور مدیرعامل، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، فاطمه طارمی مدیرکل انتشارات کانون، رضا برنگی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، ابوالقاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و ناشران حوزه کودک و نوجوان در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =