گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

دو تماشاخانه سیار با عنوان سفیران شادی کودکان و نوجوانان در هفته ملی کودک به مناطق شمال غرب و مرکزی ایران اعزام شدند و در دو هفته پیاپی به اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری پرداختند.

این برنامه‌ها در حالی آغاز شد که دو تماشاخانه سیار همزمان از روز ۱۳ مهر ۱۴۰۱ به دو قسمت شمال غرب کشور و مرکزی اعزام شدند.

ابتدا مصادف با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه شریف به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و مرکز فرهنگی گل نرگس مسجد مقدس جمکران، این ویژه‌برنامه‌ها برای زائران کودک و نوجوان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

تماشاخانه سیار با استقرار در مسجد مقدس جمکران به اجرای جشن و برنامه‌های شاد با موضوع شناخت امام زمان و انتظار فرج حضرت برای کودکان و نوجوانان حاضر در مسجد پرداخت. در این برنامه که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۳ و ۱۴ مهر در ۹ نوبت برگزار شد، روحانیون مبلغ با استفاده از برنامه‌های خلاقانه، نمایش عروسکی، اجرای مسابقه و... به معرفی امام زمان و معارف مهدوی پرداختند. همچنین اجرای سرود و مولودی‌خوانی از سوی نوجوانان مداح از دیگر برنامه‌های تماشاخانه سیار بود. وحدت و همدلی، آموزه‌های اخلاقی و خانوادگی از دیگر مفاهیمی بود که در این ویژه‌برنامه‌ها برای حاضران ارائه شد.

آیت‌الله رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران با حضور در این برنامه ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ظرفیت‌های این سازمان در ارائه برنامه‌های جذاب معارفی برای کودکان، تداوم اجرای چنین برنامه‌هایی در مسجد مقدس جمکران به ویژه مناسبت‌ها را خواستار شد.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

در ادامه و مصادف با آغاز جشن روز جهانی کودک ۱۶ مهر این تماشاخانه سیار در یکی از مناطق کم‌برخوردار تهران «شهرک گلریز» حاضر شد و به اجرای برنامه‌های متنوعی با محوریت بازی‌های حرکتی و ترویج فرهنگ بازی و مسابقه پرداخت. در این اجرا مهرداد نظام‌آبادی از متخصصان بازی‌های حرکتی و مسابقه تلاش کرد به جنبه‌های دیگر بازی‌ها اشاره کرده و به بچه‌ها بیاموزد که هدف از مسابقه تنها برد و باخت نیست.

همچنین نمایش «جک و لوبیای سحرآمیز» به کارگردانی علیرضا دهقانی با تکنیک عروسکی به روی صحنه تماشاخانه سیار رفت. این نمایش به دلیل وجود عروسک‌های زیبا و دوست داشتنی در این نمایش و همچنین آشنایی کودکان با این شخصیت‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

پس از یک اجرای خوب در تهران، تماشاخانه سیار عازم استان کردستان شد و با همکاری کانون استان کردستان در سه منطقه قروه، سریش‌آباد و موچش به اجرای برنامه‌های متنوع خود پرداخت که با استقبال گرم کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان مواجه شد. معرفی کتاب، اجرای مسابقه برای کودکان و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و اهدای جایزه، همچنین پخش انیمیشن‌های تولید کانون از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مناطق بود. اجرای مسابقه برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باعث ایجاد حس کودکی و شادمانی در میان بزرگسالان شده بود.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

سپس تماشاخانه سیار طبق جدول زمانبندی تعیین شده در روز ۲۲ مهر میهمان استان اردبیل شد و ۶ اجرای برنامه در دو منطقه شهر اردبیل، انگوت، گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز با همراهی کانون استان اردبیل انجام دادند. این اجراها در حالی انجام شد که کودکان و نوجوانان با ارتباط خوبی که با عروسک‌های آشنای جک و لوبیای سحرآمیز داشتند تا پایان نمایش همراه با شخصیت اصلی نمایش به شادی و همراهی پرداختند.

شامگاه ۲۵ مهر تماشاخانه سیار وارد استان آذربایجان غربی شد و با استقبال گرم همکاران کانون استان برنامه‌های خود را از صبحگاه ۲۶ مهر و از منطقه زلزله‌زده شهرستان خوی آغاز کرد.

استان آذربایجان غربی هشتمین استان کشور از نظر جمعیت و سیزدهمین استان پهناور کشور است که به دلیل مجاورت جغرافیایی از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به ترکیه و عراق از اهمیت ویژه‌ای در زمینه داشتن مناطق صفر مرزی برخوردار است. بنابراین برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده باعث ایجاد زمینه حضور تماشاخانه سیار در نقاط صفر مرزی استان و حتی شهرهای تازه احداث شده این استان شد.

برنامه‌های تماشاخانه سیار کار خود را ابتدا از دو منطقه زلزله‌زده شهرستان خوی آغاز کرد و با حضور در دو منطقه با حضور نمایندگان سازمان هلال‌احمر استان و همراهی مدارس این دو ناحیه به اجرای برنامه‌های خود پرداخت.

گفتنی است کارشناسان هلال‌احمر شهرستان خوی در بخش اجرای مسابقه با استفاده از تکنیک بازی و مسابقه به آموزش چگونگی قرار گرفتن در بحران زلزله و نجات خود در این زمان‌ها پرداختند سپس با پرسش و پاسخ و اجرای برخی حرکت‌های امداد و نجات هدایایی را به کودکان و نوجوانان تقدیم کردند.

تماشاخانه سیار به ترتیب به شهرستان چالداران که از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است و مناطق شوط، چایپاره، پلدشت، تازه‌شهر و ارومیه سفر کرده و به اجرای برنامه‌های شاد به مناسبت هفته ملی کودک پرداخت.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

استقبال گرم کودکان و نوجوانان از تماشاخانه‌های سیار کانون

طبق جدول زمانبندی پیش‌بینی شده یک دستگاه تماشاخانه سیار دیگر ۱۳ مهر با استقبال گرم مسئولان و همکاران کانون استان سمنان روبرو شد. نمایش «ماجرای گله من» به کارگردانی امیرحسین انصافی میهمان کودکان و نوجوانان سمنانی شد. در این تئاتر که با رویکرد مشارکت کودک و نوجوان طراحی و تولید شده بود سعی شد تا مفاهیمی چون اتحاد، دوستی و همدلی و کمک به همدیگر را به مخاطبان خود ارائه دهد. مجموعا ۱۵ اجرای فشرده در چهار روز متوالی در مناطق شهری و روستایی سمنان از جمله بوستان بانوان گرمسار، بلوار شهیدی صدوقی، روستای کوشک، روستای حسن‌آباد، شهمیرزاد، مهدیشهر، روستای خیرآباد، کهنه دژ، بلوار سفیر امید، میامی، روستای بکران، روستای مغان، پارک آبشار، پارک دانشجو و روستای حسن‌آباد با موفقیت اجرا شد. همچنین اجرای مسابقات متفاوت با محوریت کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از بخش‌های جذاب این برنامه‌ها بود.

در شامگاه ۱۷ مهر تماشاخانه سیار وارد استان یزد شده و برنامه‌های خود را از جنوبی‌ترین قسمت استان از شهر هرات آغاز کرد و سپس اجراهای خود را در مروست، مهریز، حسن‌آباد، رحمت‌آباد، صدرآباد، پردیسان، اشکدز (مجومز)، اردکان، میبد، ابراهیم‌آبادرستاق ادامه داد.

استقبال چشمگیر کودکان و نوجوانان مناطق مختلف استان به‌خصوص مناطق روستایی با ایجاد فضایی مملو از صمیمیت یکی از نکات برجسته حضور تماشاخانه سیار در این بخش بود.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

سپس تماشاخانه سیار حرکت خود را به طرف «بام ایران» استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد و اولین اجرای خود را در روز ۲۲ مهر برای کودکان و نوجوانان فرخشهر به روی صحنه برد. استان چهارمحال و بختیاری از جمله بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران است که میانگین ارتفاع در این استان ۲۱۵۳ متر است و به همین خاطر استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران می‌دانند. نمایش «ماجرای گله من» میهمان کودکان و نوجوانان و همچنین ایلات و عشایر مجاور روستاهای این استان زیبا شد و با استقبال گرم و پرشور اهالی این مناطق روبرو شد. اجرای مسابقه‌های مختلف و همچنین پخش انیمیشن‌های کانون برای آنان بسیار جذاب و مورد استقبال بود.

حضور مربیان سیار روستایی در کنار همکاران و کارشناسان ستادی و مراکز سطح استان یکی از نکات ارزشمند بود که توانسته بودند با حضور تماشاخانه در یک روستا اهالی روستاهای مجاور را نیز به محل اجرا آورده تا به‌صورت همزمان کودکان و نوجوانان بیشتری بتوانند از برنامه‌های هفته ملی کودک استفاده کنند. فرخشهر، دزک، میهه، دشت‌زرین، شمس‌آباد، منظریه، الهیه بروجن، ده صحرا، باغ بهزاد مکان‌هایی بود که تماشاخانه سیار توانست برای ساعاتی لبخند و نشاط را به کودکان و نوجوانانشان هدیه کند.

استان بوشهر آخرین مقصد تماشاخانه سیار در هفته ملی کودک بود که از روز ۲۶ مهر میزبان تماشاخانه سیار شد. اجرای برنامه‌ها از دیلم آغاز شد و طی ۴ روز در این استان با حضور در مناطق دیلم، بندر امام حسن، گناوه، بندرریگ، عالیشهر، اهرم و آباد نمایش عروسکی «ماجرای گله من» را برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به روی صحنه برد.

گفتنی است برنامه‌های تماشاخانه سیار از ۱۳ تا ۲۹ مهر پیش‌بینی شده بود که با استقبال بسیار خوب استان‌های میزبان و همچنین همکاری و همدلی مسئولان ستادی و استانی کشور در کانون پرورش فکری کودکان توانست لحظاتی شاد و مفرح را برای کودکان و نوجوانان میهن عزیزمان به وجود بیاورد.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

برنامه‌های هفته ملی کودک فرصتی برای هم‌افزایی‌های درون و برون سازمانی

مسئول تماشاخانه‌های سیار کانون با اشاره به برنامه‌های انجام شده در واحد تماشاخانه سیار به مناسبت هفته ملی کودک در ۹ استان کشور گفت: هفته ملی و روز جهانی کودک باعث نزدیک شدن و هم‌افزایی بیشتر و موثرتر سازمان‌ها و نهادهایی که دغدغه‌های مشترک فرهنگی و هنری در حوزه کودک و نوجوان دارند می‌شود.

لیلا شویدی خاطرنشان کرد: برنامه‌های تماشاخانه سیار از ۱۳ تا ۲۹ مهر برنامه‌ریزی شده بود که شکر خدا توانستیم با ۱۰هزار کیلومتر پیمایش با دو دستگاه تماشاخانه سیار به ۹ استان کشور سفر کرده و تعداد ۷۳ اجرای برنامه هریک برای بالای هزار نفر کودک و نوجوان به همراه خانواده‌هایشان داشته باشیم. این درحالی است که در طول برگزاری این برنامه‌ها در کوچه و خیابان در دل محلات، اماکن مقدس و نقاط صفر مرزی و بنادر، ارتفاع‌های فلات مرکزی ایران و تفرجگاه‌های استان‌های مختلف در شمال غرب و مرکزی کشور، سازمان‌ها، نهادها، موسسات، خیریه‌های متعددی به همکاری و همراهی با تماشاخانه‌های سیار کانون پرداختند.

او افزود: استان‌های قم، تهران، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، سمنان، یزد، چهارمحال و بختیاری و بوشهر میزبان‌های این دوره از سفرهای تماشاخانه سیار بودند که از شرایط آب و هوایی مناسب برای حضور تماشاخانه سیار برخوردار بودند.

گزارشی از اجراهای تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک

شویدی گفت: با توجه به ماهیت و رسالت تماشاخانه‌های سیار کانون و ضرورت انجام یک کار گروهی در سطح ملی، نیاز است که برای حضور در مناطق مختلف مخصوصا منطقه‌های آسیب دیده و یا صفر مرزی و کم‌برخوردار از امکانات فرهنگی وهنری، همدلی و مشارکت مساعد و یکسویی میان بسیاری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و حتی انجمن‌ها و خیریه‌های سراسر کشور اتفاق بیفتد و همچنین در بخش‌های اجرایی و عملیاتی نیز ضرورت حضور همکاران پرتلاش و دغدغه‌مند حوزه کودک و نوجوان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی حضور تماشاخانه سیار در شهرهای تازه احداث شده، حضور جدی‌تر و مستمر در مناطق صفر مرزی، روستاها و ارتفاعات کشور، همراهی کارشناسان استان‌ها به همراه مربیان سیار روستایی را از نکته‌های ویژه و مهم این حرکت فرهنگی و هنری برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =