تبدیل وضعیت مربیان پاره‌وقت کانون تا پایان سال

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری همزمان با روز نوجوان در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما حضور یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، حامد علامتی در ابتدای این برنامه با اشاره به حادثه حرم شاه چراغ، سالروز شهادت حسین فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی، روز نوجوان را تبریک گفت.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: اساسا دوره نوجوانی به سه قسمت تقسیم می‌شود؛‌ دوره قبل از بلوغ که در این دوره نوجوان آماده ورود به دوره بلوغ می‌شود و بیشتر احساس کودکی می‌کند. دوم دوران بلوغ که بیشترین تغییرات در این دوره اتفاق می‌افتد و از طرفی نوجوان آماده نقش‌آفرینی می‌شود و دوره پس از بلوغ که شکل‌گیری شخصیتی نوجوان اتفاق می‌افتد و نوجوان آماده نقش‌آفرینی در عرصه خانوادگی و اجتماعی می‌شود و آماده ورود به دوره جوانی است.

وی افزود: این سه مرحله مقدمه‌ای است برای رویکردهایی که یک نوجوان می‌تواند داشته باشد. دوران نوجوانی آغاز مرحله عبادت است و او به سن تکلیف رسیده و باید در حوزه عبادت برنامه‌هایش را ایفا کند. این مرحله، «مقدمات»ی می‌خواهد که در دوره نوجوانی به آن پرداخته می‌شود.

علامتی ادامه داد: نوجوانی آغاز دوره الگوپذیری است. او به شدت آسیب‌پذیر و کمال‌گراست. بنابراین خانواده‌ها باید بین این موضوع رابطه برقرار کنند. موضوع دیگر آمادگی ورود به عرصه‌های اجتماعی است و در حقیقت فرصت نقش‌آفرینی برای نوجوان فراهم می‌شود.

مدیرعامل کانون با بیان اینکه دوران نوجوانی دوره آزمون و خطاست بیان کرد: نوجوان در این دوره به شدت هراسان است که خطا و اشتباهی نکند و اینجا مربی، جامعه و خانواده نقش مهمی دارند.

وی اظهار کرد: ما به عنوان مسئول، جامعه، خانواده، آموزش و پرورش در قبال نوجوان مسئول هستیم تا در کنارش باشیم چون از مهم‌ترین رویکردهای این دوره تاثیرپذیری از همسالان و بعد، الگوپذیری است و همه این موارد از مختصات نوجوانی محسوب می‌شود.

علامتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود دوره کودکی را دوره‌ای بسترساز برای دوره نوجوانی دانست و با اشاره به فراگیری مبانی دینی در دوره نوجوانی از این دوره به عنوان مهم‌ترین دوران در عرصه تعلیم و تربیت یاد کرد.

تبدیل وضعیت مربیان پاره‌وقت کانون تا پایان سال

وی با تأکید بر اهمیت الگوسازی برای نوجوان گفت: در حوزه الگوسازی، جامعه باید به وظیفه‌اش عمل کند و در این مسیر دستگاه‌ها و نهادهای تعلیم و تربیت باید تلاش کنند. خانواده‌ها شامل پدر، مادر، خواهر و برادر اولین الگوهایی هستند که نوجوان از آنها تأثیرپذیری دارد. در عین حال می‌توانیم قهرمانان ملی را الگو قرار دهیم. ضمن اینکه ائمه اطهار و شهدا بهترین الگوهای دوره نوجوانی محسوب می‌شوند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه بستر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کتاب و مطالعه است و کتابخانه یکی از ملزومات کار است، کتاب «دیدم که جانم می‌رود» نوشته حمید داوودآبادی را معرفی کرد و گفت: این کتاب دوره نوجوانی شهید مصطفی کاظم‌زاده را ترسیم می‌کند و در قالب روایت به سوالات نوجوان پاسخ می‌دهد.

وی افزود: کانون با گستره 31 استان حتی در روستاها و مناطق عشایری، 60 نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری را در بستر کتاب‌خوانی انجام می‌دهد.

در ادامه علامتی در مورد طرح واگذاری کتاب‌خانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های کانون که مدتی پیش مطرح شده بود، باردیگر تصریح کرد: این موضوع یک پیشنهاد بود که ثبت شد ولی تایید و تصویب نشد. در ادامه کارشناسان نظرات کارشناسی دادند، ما و وزیر آموزش و پرورش مخالفت خود را اعلام کردیم و رایزنی‌ها انجام شد. درحال حاضر هم در مسیر منتفی شدن است. کانون در جهت ارتقای فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان با قوت کارش را ادامه خواهد داد. به مربیان و کارشناسان کانون در بیش از هزار مرکز خدا قوت عرض می‌کنم.

مدیرعامل کانون درباره تبدیل وضعیت نیروهای کانون به نیروی رسمی وزارت آموزش و پرورش گفت: اساسا کانون پرورش فکری مربی‌محور و مخاطب‌محور است. کودکان و نوجوانان که به مرکز مراجعه می‌کنند، مربیان نقش رهبر را ایفا می‌کنند. مثل اینکه مربی با فرزندش ارتباط برقرار می‌کند. والدین برای مربیان ما ارزش قائل هستند و این موضوع کار ما را برتر می‌کند. از طرفی کانون مخاطب‌محور است و بر اساس ذائقه مخاطب کار را پیش می‌برد.

وی ادامه داد: تقریبا سه هفته پیش رییس‌جمهوری در آموزش و پرورش حاضر شدند و یکی از موارد مهمی که اشاره کردند اهمیت و توجه دادن به کانون بود. کانون پرورش فکری برای نظام جمهوری اسلامی مهم است و سیاست دولت بر این است که فعالیت این مجموعه ارتقا پیدا کند.

علامتی تصریح کرد: در رایزنی‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی صورت گرفت قرار شد این مربیان قراردادی کانون در راستای ارتقا شغلی، پیمانی شوند و شرطش این است که به وزارت آموزش و پرورش بروند. درواقع از یک نهاد فرهنگی به نهاد فرهنگی دیگری منتقل می‌شوند. با انجام مراحل سنجش و پایش نیروهایی که تخصص حوزه کودک و نوجوان را دارند وارد آموزش و پرورش می‌شوند و در گام دوم، مربیان پاره‌وقت، نیروی تمام وقت کانون خواهند شد و این خواسته تمام مربیان است.

وی ادامه داد: این فرصت برای ما مغتنم است که انشالله بتوانیم از اول سال 1402 هیچ مربی پاره‌وقتی نداشته باشیم. بعد از تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، این مهم برای پاره‌وقت‌ها اتفاق خواهد افتاد.

حامد علامتی در پایان صحبت‌های خود به طرح کانون مدرسه اشاره داشت و گفت: این طرح به کمک مربیان انجام خواهد شد. مدارسی را که پیرامون مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند تحت پوشش قرار خواهیم داد و مربیان در مدارس حاضر خواهند شد و در معرفی کتاب و سفرهای تربیتی در خدمت دانش‌آموزان خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =